Auflistung nach Autor:in "Schoop, Eric"
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- KonferenzbeitragAnforderungen an eine Tool-Unterstützung für Lehrende in virtuellen kollaborativen Lernsituationen – Didaktische Normen und praktische Erfahrungen am Beispiel eines ECommerce-Lernprojektes(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2002, 2002) Balázs, Ildikó; Schoop, EricAktuelle Debatten fordern dringend eine Verbesserung der Qualität der Lehre an deutschen Schulen und Hochschulen ein. Insbesondere scheinen individuelle Fähigkeiten der Lernenden, wie Problemerkennung, Lösungsgenerierung und Transfer trägen Wissens, sowie kollektive Fähigkeiten, wie Argumentations-, Durchsetzungs und Kollaborationsvermögen, in der Gruppe verbesserungswürdig. Die verantwortlichen Gremien an den Hochschulen sind gesetzlich aufgefordert, „Maßnahmen zur inhaltlichen und didaktischen Qualität der Lehre, Betreuung der Studenten und Einhaltung der Regelstudienzeit“ zu ergreifen und regelmäßig darüber zu berichten2. Auch die laufenden Strukturdebatten im Hochschulsystem fordern vor dem Hintergrund knapper Ressourcen zum Überdenken tradierter Organisationsformen der Hochschulen und der Lehre auf.
- KonferenzbeitragAnsätze zur marktorientierten Gestaltung webbasierter, akademischer Bildungsangebote(Wirtschaftsinformatik 2003 - Band II - Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2003, 2003) Martin, Gunnar; Scheer, August-Wilhelm; Bohl, Oliver; Winand, UdoDie aktive Beteiligung deutscher Hochschulen auf dem Weiterbildungsmarkt ist trotz ihrer vielversprechenden Ausgangssituation nur gering ausgeprägt. Mit der Durchführung von eLearning-Forschungsprojekten besitzen Hochschulen jedoch eine gute Ausgangsposition auf dem Gebiet der marktorientierten und kooperativen Bildungsangebotserstellung. In diesem Beitrag werden aus Sicht des Forschungsprojektes „Bildungsnetzwerk WINFOLine“ Handlungs-perspektiven beschrieben, die Hochschulen in die Lage versetzen, ihre Kompetenzen im Bereich der akademischen Ausbildung auf Bereiche der kommerziellen Aus- und Weiterbildung zu übertragen. Es werden Ansatzpunkte zur Neupositionierung und Profilbildung der Akteure auf dem Weiterbildungssektor am praktischen Beispiel aufgezeigt sowie Perspektiven zur marktorientierten, vernetzten Gestaltung web-basierter, akademischer Bildungsangebote aus Hochschulen heraus diskutiert.
- WorkshopbeitragAutomatisierung kollaborativer Lernprozesse: virtuelles Gruppenlernen auf dem Weg in den Regellehrbetrieb(DeLFI 2005: 3. Deutsche e-Learning Fachtagung Informatik, 13. - 16. September 2005 in Rostock, Germany, 2005) Michel, Kay-Uwe; Träger, Susann; Miluniec, Agnieszka; Schoop, Eric
- KonferenzbeitragCKME2011 - 3rd workshop on the convergence of knowledge management and e-learning(6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Bick, Markus; Pawlowski, Jan M.; Schoop, Eric
- KonferenzbeitragCommunities in New Media. Researching the Digital Transformation in Science, Business, Education & Public Administration(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2019, 2019) Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Kahnwald, NinaDigitalization is more than ever the top topic in economics, science and societal developments. Infrastructures and competencies are at the forefront of many debates. The question of which industry is or will be affected by digitization next and to what extent is not only driving executives around. While information technology innovations were something for so-called ‘(hyper-)nerds’ until recently, it has become an everyday item. We seem to have embarked on permanent change. But where does the journey actually go? Are large amounts of data a threat or an opportunity? Can we even process them or do we need fundamentally changed tools and methods - such as Visual Analytics, Virtual Reconstruction, Virtual Engineering? The 22nd GeNeMe has taken up these issues and will present them in various discussions. [... from the introduction]
- KonferenzbeitragThe “Communities in New Media” Conference Series. Over 20 years of Research about Knowledge Communities in Science, Business, Education, Public Administration and beyond(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2018, 2018) Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Kahnwald, NinaIn Autumn 2017 the 20th annual “Communities in New Media” Conference (labelled with the German abbreviation “GeNeMe” – Gemeinschaften in Neuen Medien) presented innovative online technologies and processes for the organization, cooperation, and communication in virtual communities. GeNeMe is a forum for professional exchange especially in the fields of knowledge management and online learning with a strong link to IT support (e.g. Social Software Applications). The conference series focuses not only on technological and organizational aspects of the use of new media, but also takes a closer look at sociological, psychological, economical, didactical, and legal facets as well. GeNeMe is geared towards experts from research and industry. lt is designed to promote practical and scholarly insights among participants from various disciplines, organizations, and institutions from academia, business and administration. With that domain history the conference has an even longer tradition than the European conference series Web Based Communities which may be seen as international benchmark on the field of community research conferences. [From the introduction.]
- KonferenzbeitragConsolidating eLearning in a Higher Education Institution: An Organisational Issue integrating Didactics, Technology, and People by the Means of an eLearning Strategy(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2016, 2016) Schoop, Eric; Köhler, Thomas; Börner, Claudia; Schulz, JensBack in the year 2000, the European Council (2000) declared in its Lisbon Agenda that the European Union should become “[…] the most competitive and dynamic knowledge-based economy in the world, capable of sustainable economic growth with more and better jobs and greater social cohesion.” This vision encompassed far more than just societal and economic growth in a global world; it also included educational strategies and an e-learning action plan. For example, in 2011, the European Commission mentioned the following as a key policy issue (Communication 2011): to “better exploit the potential of ICTs to enable more effective and personalised learning experiences, teaching and research methods (e.g. [sic] eLearning and blended learning) and increase the use of virtual learning platforms.” In accordance with this roadmap, higher education institutions are called on to reflect and re-engineer their educational systems, adapt them to current and future technological and didactical demands and address new generations of teachers and students. New concepts like connectivism (Siemens 2004) and the recognition of non-formal and informal learning (OECD 2016) enhance traditional formal learning settings and lead far beyond the provision of mere learning content management systems. New e-learning and blended learning arrangements like MOOCs (Cormier & Siemens 2010), collaborative learning in the virtual classroom (Tawileh, Bukvova & Schoop 2013) and flipped classroom approaches (Hussey, Fleck & Richmond 2014) are evolving and must be explored, evaluated and then strategically implemented into everyday teaching and learning processes. A comprehensive e-learning strategy should therefore address four fields: didactics, technology, organisation and economy and culture (Seufert & Euler 2004). Besides orientation on the actual trends, the strategy development should also recognise and integrate practical local experiences of early adopters and actors of e-learning in the field. Therefore, a community of knowledge experts in e-learning application has been involved in the strategy development. Design/methodology/approach – Best practice report of a comprehensive quality initiative for the sustainable improvement of everyday teaching and learning processes at a large university. The challenges of current and future trends in formal and informal learning, collaboration in virtual classrooms and internationalisation of research and teaching processes are analysed and addressed by the strategy implementation plan and a regular evaluation and improvement concept is presented and discussed. Originality/value – The e-learning strategy presented was developed, discussed and adopted in 2015. Its implementation plan is currently at the final discussion stage, having been due for adoption in January 2016. Practical implications – The e-learning strategy’s implementation plan lists targets and sub-targets, underlined by concrete measures, tools and methods, responsible institutions and persons and financial sources. Regular evaluations and improvements will give elearning providers a set of proven instruments to further improve their activities and provide the broad range of students and teachers with a set of best practices to follow, enabling them to discover the benefits of e-learning for their everyday processes.
- KonferenzbeitragDesign eines Virtuellen Supportteams.(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2022, 2022) Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Hartmann, JanaKörperschaften öffentlichen Rechts im Bildungsbereich zeichnen sich durch eine zunehmende Digitalisierung der Geschäftsprozesse aus. Dies trifft auch für Hochschulen zu, wobei die Produktion der Bildung (hier unter dem Begriff eLearning) ein intensiv untersuchtes Themenfeld ist, sowohl betreffen die Lehre selbst (Fischer et al., 2006)) als auch die dafür erforderlichen Services (Neumann, 2006). Weniger intensiv debattiert wird die Betreuung der IT-Administration als Thema der Organisationsentwicklung. ... Beispielhaft anhand des Bereiches Geistes- und Sozialwissenschaften der Technischen Universität Dresden thematisiert der Beitrag die aktuell anstehenden Gestaltungserfordernisse vor dem Hintergrund der Zielestellung, ein virtuelles Serviceteam für die Aufgaben der IT-Administration in Lehre, Forschung und Verwaltung über mehrere Fakultäten hinweg zu konzipieren. ... [Aus: Einleitung]
- KonferenzbeitragDigital participation in hybrid realities and communities(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2021, 2021) Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Kahnwald, Nina; Sonntag, Ralphfrom the introduction: „The pandemic has given a huge boost to digitisation in business, science, education, private networks and public institutions, highlighting innovative ideas as well as vulnerabilities in equal measure. Since 2020, our lives and work have been transformed into a hybrid socio-technical reality based on digital communication and collaboration. Participation is increasingly mediated, encompassing education, business, science, private life and society in general. Sometimes it is still about infrastructures (in education), often we discuss ways of working and just as often the (digital) skills required for this, especially with an ageing population. Debates increasingly revolve around the possibility of returning to a ‚normal‘ life and we increasingly ask ourselves what a normal life is and whether this is actually to be expected or desired.”
- KonferenzbeitragDigitale Partizipation in hybriden Realitäten und Gemeinschaften(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2021, 2021) Köhler, Thomas; Schoop, Eric; Kahnwald, Nina; Sonntag, Ralphaus der Einleitung:„Die Pandemie hat der Digitalisierung in Wirtschaft, Wissenschaft, Bildung, privaten Netzwerken und öffentlichen Institutionen einen enormen Anschub ermöglichtund gleichermaßen innovative Ideen sowie Schwachstellen aufgezeigt. Seit 2020 wurde unser Leben und Arbeiten zu einer hybriden, auf digitaler Kommunikationund Kollaboration basierten sozitechnischen Wirklichkeit transformatiert. Teilhabe gestaltet sich vermehrt medial, erfasst Bildung, Wirtschaft, Wissenschaft, Privatesund die Gesellschaft ganz allgemein. Dabei geht mitunter noch um Infrastrukturen (in der Bildung), oft diskutieren wir Arbeitsweisen und ebenso häufig dafür erforderliche(Digital-) Kompetenzen, gerade auch bei einer alternden Bevölkerung. Debatten drehen sich verstärkt um die Möglichkeit der Rückkehr zum ‚normalen‘ Leben undwir stellen uns immer häufiger die Fragen was den ein Normales Leben ist und ob dies tatsächlich zu erwarten bzw. erwünscht ist.”