Auflistung nach Autor:in "Schuh, Stefan"
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- ZeitschriftenartikelEfficient OR Hadoop: Why Not Both?(Datenbank-Spektrum: Vol. 13, No. 1, 2013) Dittrich, Jens; Richter, Stefan; Schuh, StefanIn this article, we give an overview of research related to Big Data processing in Hadoop going on at the Information Systems Group at Saarland University. We discuss how to make Hadoop efficient. We briefly survey three of our projects in this context: Hadoop++, Trojan Layouts, and HAIL.
- ZeitschriftenartikelVirtual Reality als Trainingsmethode: Eine Laborstudie aus dem Industriebereich(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 1, 2022) Wolfartsberger, Josef; Riedl, René; Jodlbauer, Herbert; Haslinger, Niklas; Hlibchuk, Andrii; Kirisits, Alexander; Schuh, StefanVirtual Reality (VR) gilt als vielversprechende Technologie, nicht zuletzt deshalb, weil damit komplexe Inhalte vermittelt werden können. Da VR ein hohes Potenzial für Interaktivität und Immersion aufweist, findet die Technologie auch in der Industrie Anwendung, beispielsweise für die realitätsnahe Simulation von Montage- und Instandhaltungsarbeiten. Wissenschaftliche Befunde zur Wirksamkeit des Lernens in industriellen VR-Umgebungen existieren bislang kaum. Es ist daher auch unklar, wie Lerneffekte in virtuellen Umgebungen verbessert werden können. Der vorliegende Artikel untersucht, ob VR-gestütztes Training im Vergleich zu klassischem training-on-the-job (begleitet von einem Tutor) zu einer Steigerung des Lernerfolgs führt. Basierend auf einem VR-Trainingstool zum Erlernen von Montageabläufen wurde eine Laborstudie mit 24 ProbandInnen durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen, dass VR-gestütztes Training zwar als weniger anstrengend empfunden wurde, der Lernerfolg jedoch im traditionellen training-on-the-job signifikant besser ausfiel. Auf Basis dieser Erkenntnisse werden die Chancen und Risiken aktueller VR-Trainingssimulationen diskutiert und konkrete Handlungsempfehlungen zur Steigerung des Lerneffekts formuliert. Virtual reality (VR) is considered a promising technology because it can be used to convey complex contents. Since VR has a high potential for interactivity and immersion, the technology is also used in industry, for example for the realistic simulation of assembly and maintenance work. However, in this context there are hardly any scientific findings on the effectiveness of learning in VR environments. It is also unclear how learning can be improved in virtual environments. This article investigates if VR-supported training leads to an increase in learning success compared to classic training-on-the-job (accompanied by a tutor). Based on a VR training tool for learning assembly processes, a laboratory study was conducted with 24 participants. The results show that although VR-supported training was perceived as less strenuous, the learning success (measured with assembly time and error rate) was significantly better in traditional training-on-the-job. Based on these findings, the opportunities and risks of current VR training simulations are discussed and recommendations for action to increase the learning effect are formulated.