Auflistung nach Autor:in "Schuhbauer, Heidi"
1 - 3 von 3
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelConsequences of Enterprise Social Media Network Positions for Employees(Business & Information Systems Engineering: Vol. 65, No. 4, 2023) Schötteler, Sebastian; Laumer, Sven; Schuhbauer, HeidiEmployees often use enterprise social media (ESM) for communication, collaboration, and knowledge sharing, leading to ESM networks–that is, social networks of interrelated employees based on ESM. Many organizations possess ESM networks, and there is increasing research on their consequences for employees depending on how these employees are positioned in such networks. ESM network research is complex and consists of various interrelated dimensions. However, a synthesis of the abovementioned studies is lacking. Therefore, the current body of knowledge may obfuscate how the different dimensions interrelate, impeding a more holistic understanding of the consequences that employees may experience depending on their network positions. Moreover, there is little understanding of which research topics in this area have been addressed to date and where further research is needed. This paper addresses these gaps by means of a literature review and research agenda that synthesizes past studies. The results emphasize that whether ESM are beneficial for and exert a positive influence on employees largely depends on the employees’ positions in the underlying networks.
- ZeitschriftenartikelFlexible Informationsstrukturen mit Ontologien(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 45, No. 4, 2008) Schuhbauer, Heidi; Fuhr, Thomas; Wittmann, SusanneDer Artikel beschreibt, wie eine Ontologie für eine Applikation entwickelt wurde, mit der Mitarbeiter von Siemens Automation and Drives (A&D) im Intranet nach Ansprechpartnern für Standorte, Produkte etc. suchen können.An wenigen einfachen Beispielen wird gezeigt, wie eine solche Modellierung durchgeführt werden kann. Zum besseren Verständnis erklären wir den Begriff Ontologie. Formale Grundelemente von Ontologien sind Konzepte und Instanzen, Attribute und Relationen sowie logische Axiome. Es werden die Ontologieklassen Taxonomie, Thesaurus und konzeptuelles Modell erläutert. Kurz wird auf gängige Ontologiesprachen eingegangen. Diese Grundlagen münden in jene Ontologie, die zur funktionalen Mitarbeitersuche und zur Bereitstellung der Mitarbeiter-Business-Cards in das Portal von Siemens A&D integriert wurde.
- ZeitschriftenartikelRegionale touristische Informations- und Beratungssysteme — Systematik, Beispiele und Entwicklung(Wirtschaftsinformatik: Vol. 41, No. 1, 1999) Schuhbauer, Heidi