Auflistung nach Autor:in "Schumacher, Ulrich"
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- ZeitschriftenartikelCustomer Success Management und dessen organisatorische Implementierung: eine qualitative Untersuchung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 3, 2024) Kriebel, Sebastian; Seidenstricker, Sven; Krause, Vinzenz; Schumacher, UlrichCustomer Success Management (CSM) ist in der Praxis etabliert. Die Software-as-a-Service (SaaS)-Unternehmen haben gezeigt, dass mit CSM die Kundenabwanderungen verhindert und Cross- und Upselling-Potenziale erzielt werden können. Startpunkt war die Transformation der Geschäftsmodelle von Lizenzverkäufen zu Abonnementmodellen. Damit einher gingen eine höhere Servicefokussierung und die Sicherstellung eines Nutzens für den Kunden. Trotz der weiten Verbreitung in der Unternehmenswelt, wird CSM in der akademischen Forschung erst in den letzten Jahren erforscht. Gänzlich wenige Untersuchungen existieren für die organisatorische Umsetzung von CSM im Allgemeinen und insbesondere für Unternehmen außerhalb der SaaS Industrie. Deshalb widmet sich dieser Artikel mit einer qualitativen Analyse zur organisationalen Implementierung in diesem spezifischen Kontext. In dieser Studie werden Unternehmen, die aus anderen Branchen als der SaaS stammen, mittels eines Convenience Samples untersucht. Der Fokus liegt dabei auf Organisationen, die erst vor Kurzem auf einen Lösungs- oder Service-Ansatz umgestellt und dementsprechend CSM implementiert haben. Die Analyse zeigt, dass es mehrere valide Ansätze zur Implementierung von CSM gibt, welche gegenseitigen Erfolg für Lieferanten und Kunden herstellen können. Zudem finden sich Beweise, dass CSM zur Verbesserung des Wissensmanagements beiträgt und als Mittelpunkt in der Lieferanten-Kunden-Beziehung agieren kann. Anhand von sechs organisatorischen Charakteristiken (Integration, Interdependence, Modularity, Centralization, Formalization, Specialization) konnte außerdem herausgestellt werden, dass CSM sehr stark von Interaktionen mit anderen Funktionen abhängig ist, um den Kundennutzen zu maximieren, und deshalb entsprechend in die Organisation eingebettet werden muss. Zusätzlich muss der CSM-Ansatz von der Unternehmensleitung vorangetrieben und unterstützt werden, sodass er die Servitization des Geschäftsmodells weiter unterstützen kann. Customer Success Management (CSM) is established in practice. Software-as-a-Service (SaaS) companies have shown that CSM can prevent customer churn and achieve cross-selling and upselling potential. The starting point was the transformation of business models from license sales to subscription models. This was accompanied by a greater focus on service and ensuring benefits for the customer. Despite its prevalence in the corporate world, CSM has only been the subject of academic research in recent years. Especially the organizational implementation into a company outside of the SaaS industry has not yet been examined. Therefore, this article is dedicated to this topic with a qualitative analysis. In this study, companies from industries other than SaaS are examined using a convenience sample. The focus is on organizations that have only recently switched to a solution or service approach and have implemented CSM accordingly. The results show that CSM can be used to improve knowledge management and as a focal point for information circulation between the customer and the supplier. Based on the evaluation of six organizational characteristics (Integration, Interdependence, Modularity, Centralization, Formalization, Specialization) among the sample companies, it could further be proven that CSM heavily relies on interaction with other functions of a company to maximize value and therefore needs to be embedded accordingly. If then, the CSM approach is advanced and supported by top management, it can also serve as a facilitator for servitization.
- KonferenzbeitragLandscape Fragmentation in the Free State of Saxony and the Surrounding Border Areas(Informatics for Environmental Protection - Networking Environmental Information, 2005) Walz, Ulrich; Schumacher, UlrichThis arcticle shows the results of an analysis of landscape fragmentation in Saxony and adjoining regions with special attention to Saxony’s borders. The investigation uses GIS-methods in order to model the landscape fragmentation and to evaluate with spatial-statistical parameters. One result is that environmental analyse of landscape fragmentation should be based on areas defined by natural borders instead of political frontiers as large unfragmented areas still exist in cross border regions. These unfragmented areas should be taken into consideration in regional planning and planning of infrastructure. On the example of Saxon-Bohemian Switzerland problems of cross-border investigations of fragmentation and their development since 1900 are pointed out in detail. Thus it’s possible to show the development of landscape fragmentation in the region of this cross-border national park (D – CZ) during the last one hundred years. The regional study shows that the coherent consideration of large unfragmented areas across the political frontiers is necessary for further protection and development of nature.
- KonferenzbeitragUrban Pattern Specification using Spatial Metrics and Density Values(EnviroInfo Dessau 2012, Part 1: Core Application Areas, 2012) Behnisch, Martin; Bräuer, Anne; Schumacher, Ulrich; Deilmann, ClemensPromoting settlement compactness and controlling fragmentation are often discussed as important goals towards sustainability. The article deals with the exploration of 111 urban municipalities in Germany. All cities are compared by characteristics of the urban form and typical statistical facts about cities such as population, employees or buildings. Spatial metrics (e.g. contagion index, core-are index, and area weighted mean shape) are presented to describe the urban form. A quantitative aggregation procedure leads to a first draft of a matrix dealing with urban form and urban density. Selected urban areas are presented in a localized way.