Auflistung nach Autor:in "Schwammberger, Maike"
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- KonferenzbeitragBeweisbare Eigenschaften autonomer Fahrmanöver im Stadtverkehr(Ausgezeichnete Informatikdissertationen 2020, 2021) Schwammberger, MaikeSeit einigen Jahren erobern (teil-) autonome Fahrzeuge oder Fahrassistenzsysteme zunehmend die Märkte. Um Fehlfunktionen und Unfällen mit autonomen Fahrzeugen vorzubeugen, ist es von großer Bedeutung die korrekte Funktionsweise solcher Systeme sicherzustellen. In meiner Dissertation untersuche ich daher eine Formalisierung wünschenswerter und gesellschaftlich geforderter Eigenschaften autonomer Fahrmanöver im Stadtverkehr. Eine solche Eigenschaft ist beispielsweise die Sicherheit eines Abbiegemanövers an einer Kreuzung. Um diese Eigenschaften beweisbar zu machen, schlage ich eine Abstraktion realer Straßenverkehrssituationen vor, welche möglichst viele verschiedene Situationen abdecken kann. In diesem abstrakten Modell weise ich durch logische Schluss- folgerungen und mit Hilfe einer Implementierung die wünschenswerten Eigenschaften der von mir entwickelten Kreuzungs-Controller nach.
- KonferenzbeitragBrake or Drive: On the Relation Between Morality and Traffic Rules when Driving Autonomously(Software Engineering 2023 Workshops, 2023) Rakow, Astrid; Schwammberger, MaikeFor a safe and successful future with autonomous traffic agents (ATAs), these ATAs need to be enabled to understand and abide by traffic rules. However, purely formalising and analysing traffic rules is not enough to solve this task. In this paper, we discuss the role of moral for ATAs that follow traffic rules. In particular, moral values may enable an ATA to prioritise traffic rules, in case of conflicts. We outline an approach that uses formal verification to identify situations where traffic rules are in conflict with each other, with moral values or with specific goals of an ATA. We sketch how moral values and reasoning can help an ATA to resolve such conflicts autonomously.
- ZeitschriftenartikelProving properties of autonomous car manoeuvres in urban traffic(it - Information Technology: Vol. 63, No. 4, 2021) Schwammberger, MaikeAs automated driving techniques are increasingly capturing the market, it is particularly important to consider vital functional properties of these systems. We present an overview of an approach that uses an abstract model to logically reason about properties of autonomous manoeuvres at intersections in urban traffic. The approach introduces automotive-controlling timed automata crossing controllers that use the traffic logic UMLSL (Urban Multi-lane Spatial Logic) to reason about traffic situations. Safety in the context of collision freedom is mathematically proven. Liveness (something good finally happens) and fairness (no queue-jumping) are examined and verified using a model-checking tool for timed automata, UPPAAL.