Auflistung nach Autor:in "Seiboth, Diana"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelA Smartphone-based System to Improve Adherence in Scoliosis Therapy(i-com: Vol. 15, No. 3, 2016) Dannehl, Susanne; Seiboth, Diana; Doria, Laura; Minge, Michael; Lorenz, Katharina; Thüring, Manfred; Kraft, MarcThis project developed and evaluated a smartphone-based feedback system to improve adherence in long-term therapy of scoliotic curves occurring in pubertal growth spurt. A scoliosis means a physical deformity in spine, which can be treated with wearing a thoraco-lumbar orthosis (brace). The therapy is promising if the medical device is worn at least 16 hours a day for several years. To support the adolescent patients reaching their therapy goals, the barriers and resources for a successful bracing treatment were explored in several interviews and workshops with scoliosis patients. In scoliosis therapy, patients usually experience therapeutic success at the beginning of the treatment, whereas after six months the progress normally stagnates and motivation for long-term therapy decreases. In this article we describe the user-centered design of a quiz function as a health education tool within the aforementioned smartphone-based feedback system to improve adherence in long-term therapy of scoliotic curves.
- KonferenzbeitragDie App zum Korsett! Gestaltung der mobilen Applikation für die Skoliose-Therapie mit Image Schemata(Mensch und Computer 2016 – Workshopband, 2016) Seiboth, Diana; Minge, Michael; Dannehl, SusanneIn diesem Beitrag werden Image Schemata genutzt, um die Grundlage für eine Tragezeitrückmeldung bei der Entwicklung einer Skoliose-App für Kinder und Jugendliche zu entwickeln. Es wurden Interviews geführt, aus denen die wichtigsten Image Schemata identifiziert werden konnten. Diese wurden durch eine zweite Erhebung empirisch überprüft und ergänzt. Anschließend wurden die verfügbaren Schemata um Aspekte der Farbwahrnehmung erweitert und durch Animationen visualisiert. Beide Sets, die Auswahl klassischer Image Schemata und diejenigen zur Farbwahrnehmung, wurden in einer dritten Erhebung verglichen und als Basis für die partizipative Gestaltung eingesetzt.