Auflistung nach Autor:in "Sewing, Felix"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragDemonstrating SandwichNet—A Playful Tool for Teaching the Basics of Neural Networks(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Sewing, Felix; Flechtner, RahelArtificial intelligence (AI) is increasingly crucial for designers, particularly in the field of human–computer interaction. A basic understanding of machine learning (ML) algorithms is essential for design students to effectively engage with this technology both conceptually and practically. However, teaching this complex content in disciplines outside of computer science requires a different approach. To address this, we introduce SandwichNet, an interactive web-based tool to teach the basic principles of neural networks. SandwichNet provides a playful interactive visualization of a neural net whose parameters can be manipulated to recreate and understand the learning behavior of the network. We introduce the tool and outline how it is integrated into our fundamental teaching of AI technologies for designers.
- KonferenzbeitragKubinos — Interaktionsprototypen zur Entwicklung von crossmedialen Interaktionenen im Kita-Alltag(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Schäfer, Antonia; Sewing, Felix; Müller-Rakow, AlexanderENGLISCH – Educational professionals in daycare centres are confronted with a variety of challenges, including unanswered questions from children, language barriers and different behaviours. The PIIQUE research project has the objective of promoting the professionalisation of these professionals. In preliminary studies, the challenges in the working and learning process of the professionals were identified, and the development of small support objects for everyday daycare centre work was initiated. In this context, five interaction prototypes, designated as Kubinos, were developed, each equipped with a variety of sensors and actuators. The aforementioned prototypes were employed in workshops with professionals, during which they collaborated to develop cross-media objects designed to facilitate the day-to-day operations of the daycare centre. This indicated that functions such as RFID and visual pictogram displays were particularly desired. The results demonstrate the potential of the Kubinos to enrich the day-to-day work of the daycare centre and support the professionals in their work. The insights gained allow for the targeted further development of the Kubinos in order to further improve their practical suitability and educational effectiveness. DEUTSCH – Pädagogische Fachkräfte in Kindertagesstätten (Kitas) sind mit einer Vielzahl von Herausforderungen konfrontiert, darunter unbeantwortete Fragen der Kinder, Sprachbarrieren und unterschiedliche Verhaltensweisen. Das Forschungsprojekt PIIQUE zielt darauf ab, die Professionalisierung dieser Fachkräfte zu fördern. In Vorstudien wurden die Herausforderungen im Arbeits- und Lernprozess der Fachkräfte identifziert. Auf deren Grundlage sollen kleine Unterstützungsobjekte entwickelt werden. In diesem Zusammenhang wurden fünf Interaktionsprototypen, sogenannte Kubinos, entwickelt, die mit verschiedenen Sensoren und Aktoren ausgestattet sind. Diese Prototypen wurden in Workshops mit Fachkräften eingesetzt, um gemeinsam crossmediale Objekte zur Unterstützung im Kita-Alltag zu entwickeln. Dabei zeigte sich, dass insbesondere Funktionen wie RFID und visuelle Piktogrammdarstellungen gewünscht werden. Die Ergebnisse zeigen das Potenzial der Kubinos, den Kita-Alltag pädagogisch zu bereichern und die Fachkräfte in ihrer Arbeit zu unterstützen. Die gewonnenen Erkenntnisse ermöglichen eine gezielte Weiterentwicklung der Kubinos, um ihre Praxistauglichkeit und pädagogische Wirksamkeit weiter zu verbessern.