Auflistung nach Autor:in "Smolnik, Stefan"
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- ReportABB AG: Blog und Wiki in der Unternehmenskommunikation(2010) Steinhüser, Melanie; Räth, Philip
- ReportADTELLIGENCE: Ganzheitlicher Einsatz von Social Software bei einem Startup(2010) Walter, Thomas; Altendorf, Michael
- ReportCapgemini: Microblogging als Konversationsmedium(2011) Richter, Alexander; Schäfer, Sebastian; Riemer, Kai; Diederich, Stephan
- ReportCommunardo Software GmbH: Enterprise microblogging(2009) Böhringer, Martin; Röhrborn, Dirk
- ZeitschriftenartikelConnect Me! Antecedents and Impact of Social Connectedness in Enterprise Social Software(Business & Information Systems Engineering: Vol. 57, No. 3, 2015) Kügler, Maurice; Dittes, Sven; Smolnik, Stefan; Richter, AlexanderCompanies are increasingly adopting social software to support collaboration and networking. Although increasing their employees’ connectedness is a major driver for organizations to deploy enterprise social software (ESS), the social connectedness concept itself is still not sufficiently defined and conceptualized. The study therefore provides a richer perspective on social connectedness’s role in an ESS context. The authors thus investigate (1) social connectedness’s antecedents and (2) its impact on employees’ individual performance. With a survey-based investigation among 174 employees of an international business software provider headquartered in Germany, the authors show that both reputation and a critical mass significantly influence employees’ social connectedness. The authors further find that reputation’s effect is significantly stronger than critical mass’s effect and that social connectedness influences employees’ individual performance positively. The findings are discussed in the light of psychological studies and deduce implications for theory and practice.
- ZeitschriftenartikelDer Stand der Forschung zur Erfolgsmessung von Informationssystemen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 4, 2009) Urbach, Nils; Smolnik, Stefan; Riempp, GeroldDie Erfolgsmessung von Informationssystemen (IS) ist sowohl für die Forschung als auch für die Praxis von großem Interesse. Dieser Artikel untersucht mehrdimensionale Ansätze der IS-Erfolgsmessung sowie den aktuellen Stand der Forschung in diesem Gebiet anhand einer Literaturanalyse und einer Klassifizierung von Veröffentlichungen aus den Jahren 2003 bis 2007. Auf der Basis von insgesamt 41 wissenschaftlichen Zeitschriften- und Konferenzartikeln erfolgt die Identifikation einschlägiger Forschung sowie die Kategorisierung, Konsolidierung und Diskussion der beschriebenen Forschungsergebnisse. Die Resultate zeigen, dass die vorherrschende empirische Forschung den individuellen Nutzen eines bestimmten IS-Typs anhand von Befragungen der entsprechenden Benutzer und anschließender Analyse mittels Strukturgleichungsmodellen ermittelt. Das Modell zur IS-Erfolgsmessung von DeLone und McLean ist die dominante theoretische Grundlage der untersuchten empirischen Literatur. Dieser Artikel bietet dem Leser einen umfangreichen Überblick sowie eine Strukturierung der Forschung zur Erfolgsmessung von Informationssystemen. Des Weiteren werden Möglichkeiten zur Weiterentwicklung identifiziert und Anregungen für zukünftige Forschung gegeben.AbstractMeasuring information systems (IS) success is of great interest to both researchers and practitioners. This article examines multidimensional approaches to measuring IS success and explores the current state of IS success research through a literature review and by classifying articles published between 2003 and 2007. Based on a total of 41 academic journal and conference publications, the relevant research carried out is identified, while the research results are categorized, consolidated, and discussed. The results show that the dominant empirical research analyzes the individual impact of a certain type of information system by ascertaining users’ evaluation of it by means of surveys and then applying structural equation modeling. The DeLone and McLean Information Systems Success Model is the main theoretical basis of the reviewed empirical studies. This article provides researchers with a comprehensive review and structuring of IS success research. Furthermore, opportunities for additional development are identified and future research directions suggested.
- ReportDocHouse: Opportunity Management im Partnerkanal(2012) Surrey, Martin; Diehl, Roland
- KonferenzbeitragE20success: Enterprise 2.0 – Mehr Erfolg mit Web 2.0 im Unternehmen(6th Conference on Professional Knowledge Management – From Knowledge to Action, 2011) Stocker, Alexander; Richter, Alexander; Smolnik, Stefan; Strohmaier, Markus
- ZeitschriftenartikelEffektive Designentscheidungen durch Benchmarking von Informationssystemen(Wirtschaftsinformatik & Management: Vol. 4, No. 2, 2012) Urbach, Nils; Smolnik, Stefan; Riempp, Gerold
- ZeitschriftenartikelDer Einfluss von IoT-, Big-Data- und Mobile-Health-Lösungen auf die Wertschöpfung in Krankenhäusern: Gap-Analyse und Handlungsempfehlungen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 1, 2021) Neft, Florian; Kappler, Karolin Eva; Smolnik, StefanDeutsche Krankenhäuser sehen sich heutzutage mit Herausforderungen wie der Globalisierung, dem demographischen Wandel, nachhaltiger Entwicklung und den Folgen des Corona-Virus konfrontiert. Um in diesen Zeiten die Versorgungsqualität zu verbessern, profitabel zu wirtschaften und die Resilienz gegenüber diesen allgemeinen und spezifischen Risiken zu erhöhen, ist in Krankenhäusern ein Optimierungsbedarf erkennbar. Daher werden in dieser Arbeit Mängel im Leistungsspektrum deutscher Krankenhäuser untersucht, um darauf aufbauend aktuelle Lösungsansätze zu diskutieren. Die hierfür interviewten Krankenhausleiter erkennen in der Kommunikation, der Reaktionsfähigkeit bei Patientenanstiegen, der Verwaltung sowie der IT-Ausstattung Verbesserungspotenziale. Die Antworten zu den verwendeten IT-Systemen weisen darauf hin, dass die Krankenhäuser bereits diverse Technologien einsetzen, diese allerdings häufig veraltet sind, zu wenige Schnittstellen besitzen und somit die Anforderungen des Personals und der Patienten nicht erfüllen. In der Evaluierung zeigen sich durch die Verwendung von Informations- und Kommunikationstechnologien wie Mobile Health, Big Data und dem Internet of Things langfristig Potenziale, die Leistungs- und Nachhaltigkeitsdefizite zu lösen. Weiterhin tragen sie zur Verbesserung vieler Wertschöpfungsprozesse bei. Auch für andere Technologien wie Robotik, Virtual und Augmented Reality sowie RFID bestehen zahlreiche Nutzungspotenziale. Dennoch bindet die Digitalisierung personelle und finanzielle Mittel, dient aber durch verbesserte Planungsmöglichkeiten der Ressourceneinsparung und somit der Nachhaltigkeit. Globalization, demographic change, sustainable development, and implications of the Corona virus challenge German hospitals today. In order to improve the quality of care, to operate profitably, and to increase resilience to these general and specific risks, hospitals need to optimize. For this reason, we examine deficiencies in the services offered by German hospitals, in order to discuss current solutions. The hospital managers interviewed for this purpose identify potentials for improvement in communication, responsiveness to patient increases, administration, and IT equipment. The responses about the IT systems in use indicate that the hospitals already apply various technologies, but that these are mostly outdated, have too few interfaces, and, thus, do not meet the requirements of staff and patients. The evaluation shows the long-term potential of using information and communication technologies such as Mobile Health, Big Data, and Internet of Things to solve deficits concerning performance and sustainability. They also contribute to the improvement of many value-added processes. Promising application areas also exist for other technologies such as robotics, virtual and augmented reality, and RFID. Nevertheless, digitization ties up human and financial resources, but serves to save resources through improved planning and hence to promote sustainability.