Auflistung nach Autor:in "Spitzer, Michael"
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- ZeitschriftenartikelDatenbrillengestützte Checklisten in der Fahrzeugmontage(Informatik Spektrum: Vol. 40, No. 3, 2017) Stocker, Alexander; Spitzer, Michael; Kaiser, Christian; Rosenberger, Manfred; Fellmann, MichaelIm Kontext der ,,Industrie 4.0“ werden Datenbrillen häufig als innovative Endgeräte angeführt, weil sie große Potenziale besitzen, die Informationsversorgung bei der Arbeit zu verbessern, ohne den Produktionsmitarbeiter in seiner Bewegungsfähigkeit einzuschränken. So können Datenbrillen dazu genutzt werden, Checklisten und Arbeitsanweisungen direkt an der Maschine oder am Werkstück digital abzuarbeiten bzw. auszuführen, ohne dabei die Hände zur Eingabe an einer Tastatur zu benutzen. In aktuellen Projekten ist dabei beabsichtigt, aus dem Consumer-Bereich stammende leistungsfähige und dabei vergleichsweise kostengünstige Datenbrillen im Produktions- bzw. Serviceumfeld zu verwenden. Doch derzeit existieren nur wenige empirische Studien, bei denen diesbezüglich entwickelte Demonstratoren systematisch mit Nutzern evaluiert wurden, um empirisch überprüfbare Erkenntnisse hinsichtlich Anwendungspotenzial und Akzeptanz von Datenbrillen zu gewinnen. Vor diesem Hintergrund wurde eine datenbrillengestützte Checkliste für die Fahrzeugmontage als Demonstrator entwickelt und gemeinsam mit Fachexperten aus der Automotive-Domäne empirisch untersucht. Die Ergebnisse haben gezeigt, dass Datenbrillen durchaus über ein Nutzenpotenzial verfügen, wenngleich ihr Einsatz gegenwärtig noch mit bedeutenden Nachteilen aus Sicht der Nutzer verbunden ist. Der Beitrag leitet eine Reihe an Nutzeranforderungen ab, um Nutzungsmöglichkeiten von Datenbrillen weiter zu verbessern.
- WorkshopbeitragAn Industry 4.0 Production Workplace Enhanced by Using Mixed Reality Assembly Instructions with Microsoft HoloLens(Mensch und Computer 2020 - Workshopband, 2020) Hebenstreit, Matthias; Spitzer, Michael; Eder, Matthias; Ramsauer, ChristianEvery emerging technology raises the question which already existing processes and solutions can be replaced or adapted. Before implement these technologies they should be evaluated on their positive or negative impacts on already existing approaches. Furthermore, technical resources, organizational conditions and human factors have to be considered. In order to measure these impacts an appropriate industry scenario or use case should be defined. To foster the technology introduction in real world industry scenarios existing work processes were investigated and adapted. Prototypical implementations should give required insights to evaluate new technologies in defined use cases. In this work we introduce a Mixed Reality (MR) assembly instruction in manufacturing domain to support the worker in ensuring a zero failure culture. In an existing workstation of a scooter production line at the LEAD Factory at Graz University of Technology (TU-Graz) we introduced a emerging technology implemented on the Microsoft HoloLens. Based on this technology the existing textual instruction of one workplace was replaced by an interactive 3D assembly instruction. This paper describes the prototypical implementation of a MR assembly instruction with Microsoft HoloLens and summarizes the upcoming challenges as well as considerations and decisions during the implementation.
- KonferenzbeitragInformationsvernetzungstechnologien im Bereich Automotive Engineering(Mensch und Computer 2015 – Workshopband, 2015) Spitzer, Michael; Zoier, Markus; Fachbach, Bernd
- WorkshopbeitragA Research Agenda to Deploy Technology Enhanced Learning with Augmented Reality in Industry(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Spitzer, Michael; Gsellmann, Inge; Hebenstreit, Matthias; Damalas, Stelios; Ebner, MartinTo apply Technology Enhanced Learning (TEL) with Augmented Reality (AR) in industry, a suitable methodology is necessary. This work focuses on how to deploy and evaluate AR learning scenarios in industrial environments. The methodology evolved within the two EU projects FACTS4WORKERS and iDEV40 and has been improved iteratively. The first step is to investigate the use case at the industry partner. Then the appropriate concept is defined. The next step is to develop a first prototype. This prototype is then improved during several iterations according to the feedback of the industry partner. When the prototype reaches an appropriate Technology Readiness Level (TRL), a final evaluation is carried out to verify the software artifact against the gathered requirements.
- KonferenzbeitragSeamless Learning in the Production(Mensch und Computer 2017 - Workshopband, 2017) Spitzer, Michael; Schafler, Marlene; Milfelner, MatjažProduction SMEs in the automotive value chain/network are increasingly confronted with a serious number of specific requirements and regulations. Compared to large enterprises especially blue-collar workers have to deal with shared responsibilities at the shop floor in order to fulfill the different tasks they have to perform. There is a great need of an overall on-the-job knowledge, available in the right time at the right place. In this case workers need seamless learning in real-life situations (“in-situ”, pervasive learning), a field which is still emerging, especially in settings of production SMEs. This industrial challenge gives rise to the following research questions: How need such learning services to be designed in order to achieve a high acceptance rate by learners and/or trainers? What are multimodal input and output interactions as well as interfaces suitable for HCI concepts for learning? How can contextual data be applied for high efficiency and efficacy of context-aware pervasive learning? Therefore we examine a context-of-use scenario in a metal forming SME for the purpose of developing a mobile pervasive learning system.
- ZeitschriftenartikelZur Messung des Einflusses von „Augmented Reality“ auf die individuelle Produktivität bei Montagearbeiten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 3, 2020) Rosenberger, Manfred; Fellmann, Michael; Lambusch, Fabienne; Poppe, Michael; Spitzer, MichaelDurch die Verfügbarkeit und Leistungsfähigkeit neuartiger Hardware sind zunehmend die Voraussetzungen gegeben, Technologien der erweiterten Realität (Augmented Reality) in der Montage, bzw. dem Zusammenbau von Produkten einzusetzen. Dabei handelt es sich beispielsweise um in das Sichtfeld eingeblendete 3D-Explosionszeichnungen oder unterstützende Zusatzinformationen. Auch wenn ein zentrales Versprechen solcher Ansätze die Erleichterung und Beschleunigung komplexer Montageaufgaben ist, bleibt bisher jedoch weitgehend unklar, welchen Effekt der Einsatz der erweiterten Realität auf die Mitarbeitenden und deren Produktivität tatsächlich hat und wie diese Auswirkungen messbar sind. Für Unternehmen (nicht nur) in Ländern mit hohen Lohnkosten ist eine Beurteilung neuer Technologien hinsichtlich des Einflusses auf die Produktivität allerdings unerlässlich, wobei zudem die Perspektive der Mitarbeitenden bzw. Anwendenden oft vernachlässigt wird. Daher steht in diesem Beitrag die Betrachtung der individuellen Produktivität aus der Perspektive prospektiver Technologieanwendender im Vordergrund. In einem Experten-Workshop wurde dazu ein konkretes Szenario zur Montage eines Getriebes unter Einsatz einer Microsoft HoloLens einer kritischen Analyse unterzogen. Der Beitrag reflektiert anhand dieses Beispiels die Auswirkungen des Technologieeinsatzes und beleuchtet zudem die Akzeptanz von Messverfahren bezüglich der Produktivität. Dazu werden die im Workshop erarbeiteten Wirkfaktoren und Rahmenbedingungen der Messung auch Erkenntnissen aus der Literatur zur Messung von Produktivität gegenübergestellt und die Möglichkeiten und Grenzen der Produktivitätsmessung aufgezeigt. Due to the availability and performance of novel hardware, the prerequisites are increasingly given for the use of augmented reality technologies in the assembly of products. These technologies include, for example, 3D exploded drawings superimposed in the field of view or supporting additional information. Even though a central promise of such approaches is the facilitation and acceleration of complex assembly tasks, it remains largely unclear what effect the use of augmented reality actually has on employees and their productivity and how these effects can be measured. For companies (not only) in countries with high labor costs, however, an assessment of new technologies with regard to their impact on productivity is indispensable, and the perspective of the employees or users is often neglected. Therefore, this paper focuses on the consideration of individual productivity from the perspective of prospective technology users. In an expert workshop, a concrete scenario for the assembly of a gearbox using a Microsoft HoloLens was subjected to a critical analysis. Based on this example, the article reflects on the effects of the use of technology and also illuminates the acceptance of measurement methods with regard to productivity. To this end, the impact factors and general conditions of measurement developed in the workshop are compared with findings from the literature on productivity measurement and the possibilities and limits of productivity measurement are pointed out.