Auflistung nach Autor:in "Stein, Armin"
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- KonferenzbeitragEin automatisiertes Verfahren zur Sicherstellung der konventionsgerechten Bezeichnung von Modellelementen im Rahmen der konzeptionellen Modellierung(Modellierung 2010, 2010) Becker, Jörg; Delfmann, Patrick; Herwig, Sebastian; Lis, Łukasz; Malsbender, Andrea; Stein, ArminEine kritische Voraussetzung für den erfolgreichen Einsatz von fach-konzeptionellen Modellen ist ihre Verständlichkeit und Vergleichbarkeit. Modelladressaten müssen in die Lage versetzt werden, den mit den Modellen vermittelten Inhalt eindeutig zu erkennen. Dies verlangt das Vorhandensein eines gemeinsamen Begriffsverständnisses unter den Modellierern. Insbesondere für Modellklassen, für deren Modellelemente sich satzbzw. phrasenorientierte Bezeichnungspraktiken etabliert haben, bildet die Herstellung eines solchen gemeinsamen Be- griffsverständnisses eine besondere Herausforderung. Der vorliegende Beitrag adressiert diese Problematik und präsentiert einen linguistischen Ansatz zur Formalisierung von Bezeichnungskonventionen für konzeptionelle Modelle. Die Konventionen werden auf Basis eines Domänenbegriffsmodells und natürlichsprachlicher Syntax formalisiert und im Rahmen der Modellierung automatisiert durchgesetzt. Der Schwerpunkt dieses Beitrags liegt auf der Analyse der durch Modellierer eingegebenen Modellelementbezeichnungen und dem im Falle von Konventionsverletzungen sich anschließenden automatischen Vorschlagen von konventionskonformen Alternativbezeichnern.
- ZeitschriftenartikelHochschulübergreifende Digitale Lehr‑/Lernkonzepte zum Geschäftsprozessmanagement – Herausforderungen und Lessons Learned(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 6, 2021) Plattfaut, Ralf; Stein, Armin; Bergener, KatrinDurch die Covid-19-Pandemie und die entsprechenden „Lock-Downs“ wurde der digitale Lehrbetrieb an Hochschulen weiter in den Vordergrund gerückt. Die in den vergangenen Jahren und Jahrzehnten gesammelten Erfahrungen im E‑Learning und Blended Learning-Bereich sind zwar hilfreich, für die jetzt geforderte rein digitale Lehre in den meisten Fällen aber noch unzureichend. Im Wintersemester 2020/2021 haben die Westfälische Wilhelms-Universität Münster und die Fachhochschule Südwestfalen eine Online-Lehrveranstaltung zum Thema „Fundamentals of Business Process Management“ im Rahmen der jeweiligen Bachelorstudiengänge Wirtschaftsinformatik durchgeführt. Die Online-Vorlesung selbst diente als Vorbereitung auf eine darauf aufbauende seminaristisch angelegte internationale Winter School. Die Inhalte basierten auf einem anerkannten und gleichnamigen Lehrbuch, für die Online-Vorlesung wurde auf entsprechendes von den Lehrbuchautor*innen vorbereitetes und durch die Dozent*innen kuratiertes Videomaterial zurückgegriffen. Während an der Fachhochschule regelmäßige virtuelle Austauschrunden (Video-Konferenzen) angeboten wurden, um potenzielle Fragen der Studierenden zu beantworten, war der Vorbereitungskurs an der Universität als reine Online-Veranstaltung ausgelegt. Die Prüfung wurde an beiden Hochschulen als Open Book Online-Klausur über die jeweilige Lehrplattform abgelegt. Die entsprechenden Aufgaben wurden von den Dozent*innen arbeitsteilig zuerst auf der eigenen Lehrplattform (Moodle) erstellt und dann in die jeweils andere Lehrplattform übertragen. In diesem Artikel berichten wir von diesem hochschulübergreifend durchgeführten Modul und explizieren aufbauend auf den Erfahrungen der Dozent*innen sowie dem Feedback der Studierenden Herausforderungen und Lessons Learned. Wir diskutieren Möglichkeiten zur Weiterentwicklung und geben Hinweise für die zukünftige Gestaltung entsprechender Kurse. The Covid 19 pandemic and the corresponding “lock-downs” have brought digital teaching at universities further to the fore. The experience gained over the past years and decades in e‑learning and blended learning by higher education institutions is helpful, but in most cases still insufficient for the purely digital teaching that is now required. During the winter term 2020/2021, the University of Münster and the South Westphalia University of Applied Sciences held an online course on “Fundamentals of Business Process Management” as part of their respective bachelor’s degree programmes in Wirtschaftsinformatik (Information Systems). The lecture served as preparation for an international Winter School on the topic of the same name. The content was based on a recognised textbook. For the online lecture, corresponding video material prepared by the authors of the textbook and curated by the lecturers was used. While regular virtual feedback rounds (video conferences) were offered at the University of Applied Sciences to answer potential questions of the students, the course at the university was designed as purely online. The examination was taken at both institutions as an open book online exam via the respective teaching platform. The corresponding tasks were created by the lecturers in a division of labour, first on their own teaching platform and then transferred to the other. In this article, we report on this teaching module, which was carried out across the universities. Building on the experiences of the lecturers and the feedback from the students, we explain the challenges and lessons learned. We discuss possibilities for further development and give hints for the future design of corresponding courses.
- KonferenzbeitragEine Methode zur formalen Spezifikation und Umsetzung von Bezeichnungskonventionen für fachkonzeptionelle Informationsmodelle(Modellierung betrieblicher Informationssysteme (MobIS 2008), 2008) Delfmann, Patrick; Herwig, Sebastian; Lis, Łukasz; Stein, ArminBei der verteilten Erstellung von fachkonzeptionellen Informationsmodellen können, insbesondere aufgrund der Subjektivierung, beim Vergleich und der anschließenden Zusammenführung von Teilmodellen eine Reihe von Vergleichskonflikten (z. B. Namens-, Detaillierungs- oder Typkonflikte) auftreten, deren Auflösung Gegenstand zahlreicher methodischer Arbeiten ist. Diese betrachten jedoch ausschließlich die Problembehandlung zur Zeit der Konsolidierung. In diesem Artikel wird eine Methode vorgestellt, die Probleme, welche bei der nachträglichen Auflösung von Namenskonflikten aufgrund semantischer Diversitäten auftreten, bereits während der Modellierung verhindert. Die Methode ist generisch und somit für jede Modellierungstechnik und jede natürliche Sprache anwendbar.
- KonferenzbeitragPattern matching in conceptual models– A formal crossmodelling language approach(Enterprise modelling and information systems architectures, 2009) Delfmann, Patrick; Herwig, Sebastian; Lis, Łukasz; Stein, ArminRecognizing patterns in conceptual models is useful for a number of purposes, for example revealing syntactical errors, model comparison, and identification of business process improvement potentials. In this contribution, we introduce a formal approach for the specification and matching of structural patterns in conceptual models. Unlike existing approaches, we do not focus on a certain application problem or a specific modelling language. Instead, our approach is generic making it applicable for any pattern matching purpose and any conceptual modelling language. In order to build sets representing structural model patterns, we define formal operations based on set theory, which can be applied to arbitrary models represented by sets. Besides a conceptual and formal specification of our approach, we present a prototypical modelling tool that shows its applicability through a particular application scenario.
- ZeitschriftenartikelPattern Specification and Matching in Conceptual Models - A Generic Approach Based on Set Operations(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures - An International Journal: Vol. 5, Nr. 3, 2010) Delfmann, Patrick; Herwig, Sebastian; Lis, Łukasz; Stein, Armin; Tent, Katrin; Becker, JörgSearching for patterns in conceptual models is useful for a number of purposes, for example revealing syntactical errors, model comparison, and identification of business process improvement potentials. In this contribution, we introduce a formal approach for the specification and matching of structural patterns in conceptual models. Unlike existing approaches, we do not focus on a certain application problem or a specific modelling language. Instead, our approach is generic making it applicable for any pattern matching purpose and most conceptual modelling languages. In order to build sets representing structural model patterns, we define formal operations based on set theory, which can be applied to arbitrary models represented by sets. The basic sets represent the model elements, which in turn originate from the modelling language specification’s instances. Besides a conceptual and formal specification of our approach, we present particular application examples and a prototypical modelling tool showing its general applicability.
- ZeitschriftenartikelSeven Paradoxes of Business Process Management in a Hyper-Connected World(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 2, 2021) Beverungen, Daniel; Buijs, Joos C. A. M.; Becker, Jörg; Ciccio, Claudio; Aalst, Wil M. P.; Bartelheimer, Christian; Brocke, Jan; Comuzzi, Marco; Kraume, Karsten; Leopold, Henrik; Matzner, Martin; Mendling, Jan; Ogonek, Nadine; Post, Till; Resinas, Manuel; Revoredo, Kate; del-Río-Ortega, Adela; Rosa, Marcello; Santoro, Flávia Maria; Solti, Andreas; Song, Minseok; Stein, Armin; Stierle, Matthias; Wolf, VerenaBusiness Process Management is a boundary-spanning discipline that aligns operational capabilities and technology to design and manage business processes. The Digital Transformation has enabled human actors, information systems, and smart products to interact with each other via multiple digital channels. The emergence of this hyper-connected world greatly leverages the prospects of business processes – but also boosts their complexity to a new level. We need to discuss how the BPM discipline can find new ways for identifying, analyzing, designing, implementing, executing, and monitoring business processes. In this research note, selected transformative trends are explored and their impact on current theories and IT artifacts in the BPM discipline is discussed to stimulate transformative thinking and prospective research in this field.
- ZeitschriftenartikelSupporting Distributed Conceptual Modelling through Naming Conventions - A Tool-based Linguistic Approach(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures - An International Journal: Vol. 4, Nr. 2, 2009) Delfmann, Patrick; Herwig, Sebastian; Lis, Łukasz; Stein, ArminEmpirical studies attest that conceptual models created in distributed modelling environments often vary heavily in the way their respective model elements are labelled. Although the same issues are being modelled, different names are chosen by the involved persons. By this, the analysis and comparison of the models, which is required for their subsequent integration, is extremely challenging and time consuming. Literature analysis reveals several approaches addressing this problem by either manually or semi-automatically integrating existing models after their construction. However, this proves to be an exhaustive and error prone task. In this article we propose a domain and modelling language independent approach that prevents the emergence of naming conflicts already during the modelling process. This is done by formalising naming conventions consisting of context specific thesauri and customised phrase structures, which are both derived from natural language grammars and supplemented by domain-specific terms. These conventions serve as basis for a fully automated guidance of the modeller during the model creation process, resulting in semantically comparable conceptual models. For this, we present a research prototype that integrates our approach into a modelling tool.
- ZeitschriftenartikelThe Role of Gender in Business Process Management Competence Supply(Business & Information Systems Engineering: Vol. 58, No. 3, 2016) Gorbacheva, Elena; Stein, Armin; Schmiedel, Theresa; Müller, OliverWhile Business Process Management (BPM) was originally focused on Information Technology as a key factor driving the efficiency and effectiveness of organizational processes, there is now a growing consensus among practitioners and academics that BPM represents a holistic management approach that also takes such factors as corporate governance, human capital, and organizational culture into account. Studies show that the BPM practice faces a shortage of competence supply that stems from a shortage of qualified BPM professionals. At the same time, there is a distinct underrepresentation of women in technology-related fields; it has been suggested that gender stereotypes are one of the reasons for this underrepresentation. The goal of this research paper is, thus, to better understand the role of gender in the BPM competences supply. In this study 10,405 LinkedIn profiles of BPM professionals were analyzed using a text mining technique called Latent Semantic Analysis. Twelve distinct categories of supplied BPM competences were identified and it was investigated how far gender biases exist among BPM professionals. The nature of BPM-related competences is discussed, together with the differences in their presentation by male and female professionals, which indicate potential existence of gender stereotypes. Further, it is discussed how the apparent underrepresentation of women among BPM professionals can be addressed to close the competence gap in the field. The study contributes to both the call for research on human capital in the BPM field, and the calls for research on gender and gender stereotypes in technology-related fields.