Auflistung nach Autor:in "Steinbock, Jeanine"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- KonferenzbeitragDevelopment of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education(DELFI 2021, 2021) Hein, Rebecca; Steinbock, Jeanine; Eisenmann, Maria; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, CarolinImmersion programs and the experiences they offer learners are irreplaceable. In times of Covid-19, social VR applications can offer enormous potential for the acquisition of inter- and transcultural competencies (ITC). Virtual objects (VO) could initiate communication and reflection processes between learners with different cultural backgrounds and therefore offer an exciting approach. Accordingly, we address the following research questions: (1) What is a sound way to collect objects for the InteractionSuitcase to promote ITC acquisition by means of Social VR? (2) For which aspects do students use the objects when developing an ITC learning scenario? (3) Which VO are considered particularly supportive to initiate and facilitate ITC learning? To answer these research questions, the virtual InteractionSuitcase will be designed and implemented. This paper presents the empirical preliminary work and interim results of the development and evaluation of the InteractionSuitcase, its usage, and the significance of this project for Human- Computer Interaction (HCI) and English as Foreign Language (EFL) research.
- KonferenzbeitragInter- und Transkulturelles Lernen in Virtual Reality - Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch(Wettbewerbsband AVRiL 2021, 2021) Hein, Rebecca; Steinbock, Jeanine; Eisenmann, Maria; Wienrich, Carolin; Latoschik, Marc ErichInter- und transkulturelle Kompetenzen sind zentrale Elemente einer aktiven Teilhabe in einer modernen Gesellschaft. Die Fremdsprachenforschung setzt sich im Kontext der Digitalisierung mit neuen Konzepten zum Erwerb dieser Kompetenzen im Fremdsprachenunterricht auseinander. Eine Zusammenarbeit mit der HCI-Forschung zum Einsatz von social VR im Klassenzimmer lässt auf einen positiven Erkenntnisgewinn schließen. So lautet die zentrale Forschungshypothese, dass vollimmersive Lernumgebungen verstärkt inter- und transkulturelle Lernprozesse fördern, weil Lernende VR-Welten nicht nur betrachten, sondern innerhalb dieser selbstwirksam interagieren und das Umfeld eigenständig manipulieren können. Darauf aufbauend wurde ein Seminarkonzept entwickelt, in dem Lehramtsstudierende für das Fach Englisch inter- und transkulturelle Lehr/Lernszenarien in VR konzipieren, die sie dann in ihrer Unterrichtspraxis einsetzen können. So lernen Studierende das Potenzial von VR nicht nur kennen, sondern ebenso dieses unterrichtlich umzusetzen.