Auflistung nach Autor:in "Thallmaier, Stefan"
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- KonferenzbeitragCommunities for Innovation(INFORMATIK 2011 – Informatik schafft Communities, 2011) Möslein, Kathrin M.; Bullinger, Angelika C.; Thallmaier, Stefan
- KonferenzbeitragJams as emerging practice of innovation communities: the case of the global service jam 2011(INFORMATIK 2011 – Informatik schafft Communities, 2011) Römer, Michael; Thallmaier, Stefan; Hormeß, Markus Edgar; Lawrence, Adam; Habicht, HagenJams, initially coined in the domain of Jazz music, are nowadays applied by various institutions as practice of innovation communities. Jams help to gather and strengthen the community and allow for seamless knowledge transfer to develop innovative concepts. Yet, the body of academic literature on jams is rudimentarily established and lacks a comprehensive understanding for this specific innovation practice. To close this gap, we investigate the Global Service Jam 2011 (GSJ11) as an emerging practice of innovation communities, which ran 48 hours from 11 to 13 March. Within this short time frame 1263 voluntary jammers, globally dispersed in 59 locations, created 203 innovative service concepts. This paper investigates and reports on an ongoing in-depth case study of the GSJ11: first, by presenting background information on jams, especially from the more well-known area as corporate practice, second, by depicting the special set-up of the GSJ11, and third, by discussion the uniqueness of this jam event, its results as well as prospects for subsequent analysis.
- KonferenzbeitragMedienwahl in Innovationswettbewerben: Ein kommunikationswissenschaftlicher Analyserahmen(INFORMATIK 2010. Service Science – Neue Perspektiven für die Informatik. Band 1, 2010) Thallmaier, StefanDieser Beitrag fokussiert die Frage, wie ein besseres Verständnis für Kommunikationsprozesse und Medienwahl in Innovationswettbewerben erlangt werden kann. Die Virtualisierung von Innovationswettbewerben ermöglicht den Einsatz vielfältiger Medien und verspricht Unternehmen Vorteile gegenüber der traditionellen physischen Integration. Aktuelle theoretische Konzepte erfassen die Art der Kommunikationsprozesse und die Wirkung der Medienwahl in Innovationswettbewerben unzureichend. Dieser Beitrag entwickelt daher einen Analyserahmen auf Basis der Mediensynchronizitätstheorie von Dennis et al. (2008) für einen Innovationswettbewerb. An dem Fallbeispiel des Wettbewerbes „I-Prize“ von Cisco wird die Relevanz des Analyserahmens illustrativ belegt. Es wird gezeigt, wie die Art der Kommunikationsprozesse die geeignete Medienwahl und damit die Kommunikationsleistung in Innovationswettbewerben beeinflusst.