Auflistung nach Autor:in "Wenig, Dirk"
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- WorkshopbeitragApplication Scenarios for 3D-Printed Organ Models for Collaboration in VR & AR(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Muender, Thomas; Reinschluessel, Anke; Zargham, Nima; Döring, Tanja; Wenig, Dirk; Malaka, Rainer; Fischer, Roland; Zachmann, Gabriel; Schumann, Christian; Kraft, Valentin; Schenk, Andrea; Uslar, Verena; Weyhe, Dirk; Nopper, Hans; Lück, ThomasMedical software for computer-assisted surgery often solely supports one phase of the surgical process, e.g., surgery planning. This paper describes a concept for a system, which can be seamlessly used in the preoperative planning phase, in the intraoperative phase for viewing the planning data, as well as for training and education. A combination of virtual and augmented reality with a multi-user functionality will support the three phases. 3D-printed organ models will be used as interaction devices for more intuitive interaction with the visual data and for educating future surgeons. We present the three application scenarios for this concept in detail and discuss the research opportunities.
- KonferenzbeitragExterne Eingabegeräte für mobile 3D-Interaktion(Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Wenig, Dirk; Pollmann, FredericWährend sich die Nutzung digitaler Medien zusehends auf Smartphones und Tablets verschiebt, sind entsprechende Geräte mittlerweile in der Lage umfangreiche und detaillierte 3D-Umgebungen darzustellen. Eine Herausforderung dabei ist die Realisierung von Benutzungsschnittstellen zur Navigation im 3D-Raum auf kleinen Touchscreens. Die Interaktion unterstützende externe Eingabegeräte können Abhilfe schaffen. Diese Arbeit stellt einen Prototyp zur 3D-Interaktion mit Touchscreen und Roboterkugel im Anwendungsszenario der virtuellen Exploration realer Umgebungen vor.
- WorkshopbeitragMobile 3D-Interaktion zur virtuellen Exploration realer Umgebungen(Mensch & Computer 2012 – Workshopband: interaktiv informiert – allgegenwärtig und allumfassend!?, 2012) Wenig, Dirk; Malaka, RainerKombinationen von topografischen Karten und fotografischen Bildern sind eine Möglichkeit, real existierende Umgebungen für eine virtuelle Exploration abzubilden. Werden hierzu georeferenzierte Fotografien senkrecht auf der Karte platziert, ergibt sich das Problem der Navigation im 3D-Raum. Diese Arbeit stellt hierzu unter Berücksichtigung der Beschränkungen und Möglichkeiten moderner Smartphones zwei Interaktionskonzepte für mobile Geräte vor.
- mensch und computer 2013 - workshopbandMobile Games with Touch and Indirect Sensor Control(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Wenig, Dirk; Herrlich, Marc; Böhrs, Daniel; Malaka, RainerControls for games on mobile devices, e.g. smartphones, are mostly based on touch interaction or physical gestures like tilting the device. Both approaches often interfere with the player's view of the game world, e.g. by occluding parts of the screen, enforcing a limited view angle or fast shaky movements of the whole device. We present a novel control concept for mobile games integrating tiltinteraction and touch-input with different mappings depending on the current orientation of the device and a corresponding view of the virtual world. The result is a cleaner user interface with no distracting objects but enhanced interaction possibilities. An evaluation against software buttons shows that while our control concept is comparable regarding objective performance it significantly increases the subjective user experience.
- Zeitschriftenartikel,,Raus aus dem Sessel“ – Computerspiele für mehr Gesundheit(Informatik-Spektrum: Vol. 37, No. 6, 2014) Herrlich, Marc; Wenig, Dirk; Walther-Franks, Benjamin; Smeddinck, Jan D.; Malaka, RainerComputerspiele ziehen inzwischen jung und alt gleichermaßen in ihren Bann. Betrachtet man die oftmals sehr komplexen Aufgaben, die in vielen Spielen unter Zeitdruck gelöst werden müssen und die äußerst realistische Simulation und Darstellung der virtuellen Welten in heutigen Spielen, so stellt sich die Frage, ob dieses Potenzial auch für andere Zwecke, abseits der reinen Unterhaltung, genutzt werden kann. Mit dieser Frage beschäftigt sich eine wachsende Anzahl Wissenschaftler und Computerspielehersteller schon seit einiger Zeit und über die letzten Jahre konnte sich die Bezeichnung Serious Games als Oberbegriff für diesen Bereich etablieren. Gleichzeitig eröffnet die Entwicklung von massenmarkttauglichen Eingabegeräten für die körperliche Interaktion insbesondere für die spezielle Gruppe der sog. Exergames (Exercise + Game) neue Möglichkeiten und Anwendungsgebiete. Dieser Artikel gibt einen kurzen Überblick zur Geschichte der Serious Games und insbesondere der Exergames und stellt zwei spezielle Ansätze und Anwendungsgebiete für die Entwicklung von Exergames aus der aktuellen Forschung vor: Exergames für den Einsatz in der Physiotherapie und die Nutzbarmachung herkömmlicher Vollpreisspiele als Exergames.
- mensch und computer 2013 - workshopbandSportal: A First-Person Videogame turned Exergame(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Walther-Franks, Benjamin; Wenig, Dirk; Smeddinck, Jan; Malaka, RainerDigital exercise games (exergames) can motivate players to carry out physical exercises. However, most exergames are controlled by confined and predefined movements and do not promote long-term motivation. Well-funded commercial games often excel at long-term motivation, but are not operated with motion input. We choose the best of both worlds by turning an existing videogame without motion control into an exergame. By adding motion-based controls and a feedback overlay to the popular firstperson action game Portal 2, and designing custom game levels around exercise regimens with the freely available Hammer editor, we turned it into the exergame Sportal. This approach can give gamers an incentive to exercise using high quality first-person gameplay and it can potentially acquaint exerciseeager non-gamers with a popular videogame title.
- mensch und computer 2013 - workshopbandStrong and Loose Cooperation in Exergames for Older Adults with Parkinson s Disease(Mensch & Computer 2013 - Workshopband, 2013) Hermann, Robert; Herrlich, Marc; Wenig, Dirk; Smeddinck, Jan; Malaka, RainerPhysical training games so-called exergames might complement traditional physiotherapy to help older adults suffering from Parkinson's disease to slow the progress and ease symptoms of this nonreversible disease. Adding social aspects, such as multiplayer gaming, could potentially increase the motivation to play and thereby exercise. This paper investigates two design options for cooperative multiplayer exergaming, called strong and loose cooperation. Employing a specifically developed window washer game, a user study with 22 patients with Parkinson's disease was conducted, indicating that strong cooperation entails benefits such as increasing communication and coordination between the players, resulting in higher overall scores. Nevertheless, 50% of the participants preferred the loose cooperation mode.