Auflistung nach Autor:in "Winkler, Till J."
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- KonferenzbeitragHow to choose the right BPM tool: A maturity-centric decision framework with a case evaluation in the European market(EMISA 2012 – Der Mensch im Zentrum der Modellierung, 2012) Hahn, Christopher; Winkler, Till J.; Friedrich, Fabian; Tamm, Gerrit; Petruch, KonstantinThe enabling role of technology for effective business process management (BPM) is not being doubted. However, finding the right tool that suits a company's specific requirements is usually a challenging task. This paper presents a novel decision framework for the critical assessment of BPM tools which maps company requirements to different levels of BPM maturity and thus aims to be applicable in various organizational contexts. The framework includes emerging BPM features such as sophisticated process simulation capabilities and the support of common IT reference models and is complemented by a decision model which provides for complex preferences and uncertainty throughout the assessment process. We demonstrate the applicability of the proposed artefact by the case of a tool selection at a major telecommunications company and a survey-based analysis of 19 BPM tool vendors in the European market.
- ZeitschriftenartikelMaßnahmen für den Aufbau von Digital Leadership Kompetenzen für Führungskräfte im öffentlichen Sektor(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 1, 2024) Kusanke, Kristina; Kendziorra, Jennifer; Pilgenröder, Sonja; Winkler, Till J.Die erfolgreiche digitale Transformation der öffentlichen Verwaltung erfordert gut vorbereitete Führungskräfte mit entsprechenden Kompetenzen. Die vorliegende Studie zielt darauf ab, die im Rahmen einer Literaturrecherche identifizierten Maßnahmen zur Entwicklung von Digital Leadership Kompetenzen im öffentlichen Sektor empirisch zu validieren und kontrastierend zu diskutieren. Anhand von leitfadengestützten Interviews mit zehn Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern des öffentlichen Sektors auf Führungs- und Nichtführungsebene wurden die aus der Literatur identifizierten Maßnahmen zur Kompetenzentwicklung kritisch überprüft. Die Ergebnisse tragen dazu bei, das Wissen über die Anforderungen und Herausforderungen der digitalen Transformation im öffentlichen Sektor zu erweitern und zusätzliche potenzielle Maßnahmen zur Entwicklung dieser Kompetenzen im Kontext der Rekrutierung und Entwicklung von Führungskräften zu identifizieren. Die vorliegende Studie erläutert grundlegende Begriffe wie Digital Leadership und Kompetenzen, beschreibt die Methoden der qualitativen Datenerhebung und Analyse, präsentiert die Ergebnisse der Studie und diskutiert diese im Hinblick auf Forschungsfragen, Limitationen der Studie sowie Implikationen für Praxis und Forschung. The successful digital transformation of public administration requires well-prepared leaders with the appropriate competencies. The aim of this study is to empirically validate and compare the measures for developing digital leadership competencies in the public sector that were previously identified in a literature review 1 . Guided interviews with ten public sector employees at managerial and non-managerial levels were used to validate the identified competency development measures. The findings help to expand knowledge about the requirements and challenges of digital transformation in the public sector and identify additional potential measures for developing these competencies in the context of leadership recruitment and development. This study explains basic concepts such as digital leadership and competencies, describes the methods of qualitative data collection and analysis, presents the results of the study, and discusses them in terms of research questions, limitations of the study, and implications for practice and research.
- KonferenzbeitragOperationalizing Enterprise Service Management Capability – the OATIP Model(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Goscinska, Daria; Winkler, Till J.In times of digital transformation, service has evolved to a key concept in the Information Systems research. With a service lens, we focus on Enterprise Service Management (ESM) as an innovative value proposition for organizations. In this paper we attempt to operationalize an organization’s ESM capability through a scale-based measure. Based on a service-dominant logic and existing literature we develop the OATIP model for ESM capability consisting of five resources: organizational, architectural, technological, shared information and people resources. We qualitatively validate the model through expert interviews and card sorting. Our results can guide organizations in their endeavour to build an ESM capability.
- KonferenzbeitragOrganisationsgestaltung der Demand-IT(INFORMATIK 2012, 2012) Wulf, Jochen; Winkler, Till J.; Brenner, WalterWährend auf Seiten der Supply-IT in den vergangenen Jahren eine zunehmende Professionalisierung und Industrialisierung stattgefunden hat, wurde die Rolle der Demand-seitigen IT bei der innerbetrieblichen Gestaltung von IT-Organisationen häufig vernachlässigt. Ziel dieser Arbeit ist, zunächst den Aufgabenbereich der Demand-IT abzugrenzen und zu definieren. Für diesen Zweck wird auf relevante wissenschaftliche und angewandte Literatur zu diesem Thema zurückgegriffen. Es wird eine Gruppe von Prozessen identifiziert, die dem Aufgabenbereich der Demand-IT zuzuordnen sind. Die Analyse der verschiedenen Arbeiten zur IT-Organisationsgestaltung legt nahe, dass sich grundsätzlich drei Varianten der Demand-IT (Geschäftsbereichs-integriert, dezentral-koordiniert und unternehmensweit-zentralisiert) unterscheiden lassen. Um die verschiedenen Organisationsformen der Demand-IT exemplarisch zu vergleichen, werden etablierte Effizienzkriterien aus der Organisationstheorie herangezogen. Unsere Analyse dient als erster Schritt für die Konzeptualisierung der Demand-IT und eröffnet somit konkrete Perspektiven für weitere empirische Untersuchungen.
- Konferenzbeitrag‘To Code, or Not to Code’: Unpacking the Understanding and Difficulties of Citizen Development Programs(INFORMATIK 2024, 2024) Binzer, Björn; Winkler, Till J.IT departments are finding it challenging to keep up with the fast-paced need for digital solutions due to a shortage of skilled software developers. As a response, many companies are adopting low-code and no-code approaches to cultivate and empower a new cohort of employees: the citizen developers. While the practice community has been discussing the Citizen Development phenomenon for some time now, research lags behind, leading to a dearth of conceptual clarity in understanding the terms low-code, no-code, and Citizen Development. This paper connects the dots and proposes a more harmonized conceptual understanding of these related but distinct terms. Additionally, we explore the practical difficulties associated with Citizen Development approaches as identified by professionals in the field. Our key contribution is a clearer terminology and understanding of Citizen Development that can enhance both scholarly inquiry and practical application, facilitating clearer communication and more precise discussions.
- ZeitschriftenartikelTrust in Public and Private Providers of Health Apps and Usage Intentions(Business & Information Systems Engineering: Vol. 66, No. 3, 2024) Binzer, Björn; Kendziorra, Jennifer; Witte, Anne-Katrin; Winkler, Till J.Mobile health apps, particularly personal health records (PHRs), play a vital role in healthcare digitalization. However, the varying governance approaches for providing PHR platforms have led to a growing debate on the adequate regulation of health technology with regard to their adoption. This article investigates how provider governance, whether public or private, influences users’ intentions to use and decisions to download a PHR app. Drawing on institutional trust, privacy calculus, and privacy control frameworks, the study develops hypotheses about how provider governance affects the pathways through which trust influences users’ intentions to adopt the app. Data acquired from an online experiment in the German market reveals that users exhibit a higher level of trust in public providers compared to the same app provided by private companies. Furthermore, provider governance significantly alters the paths in how trust influences usage intentions through perceived benefits, perceived risks, and privacy control. These findings contribute to the development of a sectoral theory of privacy calculus and privacy control in Information Systems (IS). Moreover, they offer practical insights for healthcare regulators and health app providers with the aim of promoting the acceptance and usage of PHRs and other mobile health apps.
- ZeitschriftenartikelDie vier Phasen von Citizen Development-Initiativen: Treiber, Herausforderungen und Handlungsempfehlungen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 5, 2024) Binzer, Björn; Winkler, Till J.Moderne Low-Code/No-Code-Plattformen transformieren die Art und Weise, wie Unternehmen digitale Lösungen entwickeln und Innovationen voranbringen. Durch den Fortschritt in Technologien wie Cloud-Computing, künstlicher Intelligenz und maschinellem Lernen ermöglichen diese Plattformen Fachbereichsmitarbeitern ohne umfassende IT-Kenntnisse – den sogenannten Citizen Developern – das Entwerfen und Implementieren eigener leichtgewichtiger digitaler Lösungen. Dieser Trend motiviert immer mehr Unternehmen, Citizen Development-Initiativen ins Leben zu rufen und somit einen kulturellen Wandel hin zu einer demokratisierten Entwicklung digitaler Innovationen zu fördern. Trotz des erkennbaren Potenzials stehen viele Unternehmen jedoch vor der Frage, wie sie ihre Citizen Development-Initiativen effektiv starten und unternehmensweit skalieren können. Dieser Artikel beleuchtet diese Fragestellung basierend auf Interviews mit 21 Verantwortlichen für Citizen Development aus 16 verschiedenen Unternehmen, die früh in Low-Code/No-Code investiert haben. Wir identifizieren vier Phasen, die Unternehmen im Rahmen von Citizen Development durchlaufen, und die spezifischen Herausforderungen, die in jeder Phase bewältigt werden müssen. Unsere Forschungsergebnisse eröffnen Unternehmen Einblicke in aktuelle Praktiken und Zielzustände, um die Herausforderungen einer erfolgreichen Implementierung von Citizen Development zu meistern. Unternehmen sollen befähigt werden, ihre Ressourcen effizienter zu nutzen und Citizen Development nahtlos in ihre Digitalstrategie zu integrieren. Modern low-code/no-code platforms are transforming the way companies develop digital solutions and drive innovation. With advancements in technologies such as cloud computing, artificial intelligence, and machine learning, these platforms enable business employees without extensive IT knowledge—known as citizen developers—to design and implement their own lightweight digital solutions. This trend is motivating an increasing number of companies to launch Citizen Development initiatives, thus promoting a cultural shift towards democratized development and delivery of digital innovations. Despite the apparent potential, many companies are faced with the question of how to effectively launch and scale their Citizen Development initiatives across the organization. This article sheds light on this challenge based on interviews with 21 individuals responsible for Citizen Development initiatives from 16 different companies that have invested early in low-code/no-code. We identify four distinct phases that companies navigate in the context of Citizen Development, alongside the unique challenges encountered in each phase. Our research findings provide companies with insights into current practices to master the obstacles of successfully implementing Citizen Development. Companies should be empowered to use their resources more efficiently and integrate Citizen Development seamlessly into their digital strategy.