Auflistung nach Autor:in "Zarvić, Novica"
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- KonferenzbeitragChallenges and Solutions in Planning Information Systems for Networked Value Constellations(EMISA 2006 – Methoden, Konzepte und Technologien für die Entwicklung von dienstbasierten Informationssystemen – Beiträge des Workshops der GI-Fachgruppe EMISA (Entwicklungsmethoden für Informationssystemeund deren Anwendung), 2006) Zarvić, Novica; Daneva, MayaNowadays businesses often decide to form networked value constellations in order to satisfy complex customer needs. To fulfill the value-based requirements of an e-Business idea and to realize the coordination of such a multi-actor network an adequate underlying information systems architecture has to be conceptualized. This paper discusses the applicability of classical information system planning approaches, such as Information Engineering to cross-organizational settings expressed through value-based requirements. On the basis of this analysis several requirements for the enhancement and adaptation of Information Engineering-like methodologies for e-Business ideas are defined for the purpose of enabling alignment between a value- based business context and the information systems architecture in a networked environment. The paper proposes a way to derive data-orientation from value-orientation, i.e. an enterprise model from a value model. This in turn enables afterwards the straightforward use of traditional data-oriented techniques for value-based business models.
- ZeitschriftenartikelLebensmittelindustrie 4.0 – Cyber-physische Produktionssysteme zur sicheren und unverfälschbaren Datenverarbeitung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 5, 2015) Thomas, Oliver; Zarvić, Novica; Brezl, Jörg; Brockschmidt, Michael; Fellmann, MichaelIndustrie 4.0 steht für eine neue Stufe der Integration der IT in industrielle Produktionsprozesse. Am Beispiel der Lebensmittelbranche können durch neue Hard- und Softwarekomponenten cyber-physische Produktionssysteme (CPPS) entstehen, die erstmals eine lückenlose Nachweisbarkeit innerhalb der Erzeugungsprozesse sicherstellen. Zudem können Fälschungen verhindert und eine durchgängige Gesetzeskonformität gewährleistet werden. Der im vorliegenden Beitrag vorgestellte Lösungsansatz zeigt anhand eines konkreten Beispiels aus der fleischverarbeitenden Industrie, wie Schlachtkörper irreversibel mit einem physischen Marker mit innenliegendem RFID-Tag verbunden werden können. Der Marker bildet die zentrale Komponente des entstehenden CPPS. Vollautomatisierte Schlachthöfe können von dem Ansatz insoweit profitieren, als dass eine untrennbare Kopplung zwischen Produkt und dazugehörigen Daten geschaffen wird, welche sowohl Nachvollziehbarkeit als auch Überprüfbarkeit ermöglicht.AbstractIndustry 4.0 stands for a new level of integrating information technology in industrial production processes. In the food industry, for example, new hardware and software components may enable the emergence of cyber-physical production systems (CPPS) ensuring for the first time a complete traceability within the production processes. Furthermore, counterfeits can be avoided and a continuous legal conformity can be guaranteed. The presented approach shows by means of a concrete example from the meat production industry how carcasses can irreversibly be connected with a marker with internally integrated RFID-tag. The marker is the central component of the CPPS. Fully automated slaughterhouses can benefit from the approach to the extent that an inseparable connection between the product and the associated data is provided, which supports both traceability and verifiability.
- ZeitschriftenartikelSchool to go: Neues Lernen im Social-Media-Stil(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 6, 2021) Eckle, Jannick; Jungfleisch, Anne; Stattkus, Daniel; Zarvić, Novica; Knopf, Julia; Thomas, OliverMit dem pandemiebedingten ersten Lockdown im März 2020 hat das digitale Lernen einen enormen Aufschwung erfahren. Mit der Initiative „School to go“ wird in Zeiten bundesweiter Schulschließungen ein relevanter Beitrag zur digitalen Bildung für Schülerinnen und Schüler, Eltern, Lehrkräfte und die interessierte Öffentlichkeit geleistet. Auf der gleichnamigen Plattform ( www.schooltogo.de ) werden digitale Lernangebote für Kinder, Jugendliche sowie junge Erwachsene gebündelt. Ferner finden sich dort Blogbeiträge zu Trendthemen der digitalen Bildung: Wie können digitale und didaktisch motivierte Raumkonzepte zu einem verbesserten Lernen beitragen und welche Bedeutung hat Gamification für die Lernmotivation der Schülerinnen und Schüler? Derzeit befinden sich auf „School to go“ bereits über 1000 innovative Lernformate (Stand Mai 2021) für verschiedene Fächer, die sich an Schülerinnen und Schüler aller Alters- und Jahrgangsstufen richten. Der vorliegende Beitrag zeigt, wie neues Lernen im Zeitalter der Digitalisierung gelingt und wie hierbei Didaktik und Wirtschaftsinformatik in Einklang gebracht werden können, um nachhaltige Lernerlebnisse zu ermöglichen. With the pandemic-related first lockdown in March 2020, digital learning has experienced a tremendous boost. In times of nationwide school closures, the “School to go” initiative makes a relevant contribution to digital education for students, parents, teachers and the interested public. The platform of the same name ( www.schooltogo.de ) bundles digital learning opportunities for children, young people and young adults. It also features blog posts on trend topics in digital education: How can digital and didactically motivated spatial concepts contribute to improved learning and what significance does gamification have for students’ motivation to learn? Currently, there are already over 1000 innovative learning formats (as of May 2021) for various subjects on “School to go”, aimed at students of all ages and grades. This article shows how new learning succeeds in the age of digitization and how didactics and business informatics should be harmonized to provide sustainable learning experiences.
- KonferenzbeitragTowards dependency-based alignment for collaborative businesses(EMISA 2010. Einflussfaktoren auf die Entwicklung flexibler, integrierter Informationssysteme. Beiträge des Workshops der GI-Fachgruppe EMISA (Entwicklungsmethoden für Informationssysteme und deren Anwendung), 2010) Zarvić, Novica; Fellmann, Michael; Thomas, OliverCollaborative Businesses are often interpreted as the new organisational form of the 21st century. Such organisational forms exist to satisfy complex needs, which one company could usually not satisfy on its own. This means that the participating companies in Collaborative Businesses are to a certain degree dependent on each other. From a business-IT alignment perspective, Collaborative Businesses require a different treatment than traditional organisational forms. The approach presented in this paper builds upon the aforementioned dependency aspect. We place the different inter-organisational dependencies, which are relevant in this context, into a layered alignment framework and discuss the conceivable alignment perspectives. Then we analyse the dependency impact on the life cycle phases of Collaborative Businesses. Finally, we exemplify how to operationally use our dependency-based alignment framework and how dependency-based alignment can be supported with Description Logics.