Auflistung nach Autor:in "Zimmermann, Gottfried"
1 - 10 von 12
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- WorkshopbeitragEine adaptive Online Banking Anwendung(Mensch und Computer 2015 – Proceedings, 2015) Münster, Patrick; Kelle, Sebastian; Zimmermann, GottfriedAnhand eines experimentellen Online-Banking-Systems demonstrieren wir ein Fallbeispiel für barrierefreies Internet. Dieses Online-Banking-System wurde entworfen um verschiedene Modi der Systemanpassung zu demonstrieren, welche universell funktionieren. Insbesondere wurde hierfür eine besondere Systemkomponente entwickelt welche als zentrales Steuerelement fungiert: das ASpanel.
- BarcampAK Barrierefreiheit | Barrierefreie UX 1: Technologie und Kommunikation(Mensch und Computer 2024 - Usability Professionals, 2024) González Mellídez, Beatriz; Zimmermann, Gottfried; Hohenwalde, Clarissa Elisabeth; Wahl, Michael; Lehmkuhl, Markus; Kreßmann, Alexa; Mohamad, Yehya; Dorp, Ingmar; Stricker, Alexander; Hasenbach, Katharina; Fisseler, Björn; Sieghart, Sabina; Rohles, BjörnKurze Präsentationen mit Diskussion rund um Barrierefreiheit im UX Bereich mit Fokus auf Technologie und Kommunikation: Programmierung, Sprache, KI, Infografiken. Das Ziel des Austauschforum Digitale Barrierefreiheit ist eine Plattform zum Austausch auf Deutsch anzubieten. 1. Kann ChatGPT komplexe wissenschaftsjournalistische Texte verständlich machen? Fehler bei der automatischen Übersetzung mit ChatGPT in einfache Sprache. 2. Digitale Barrierefreiheit im Backend eines Content-Management-Systems (CMS) am Beispiel von TYPO3. 3. Infografiken für ein breiteres Publikum Leitfaden zur Erstellung von barrierefreien Infografiken in SVG-Format. 4. Gebärdensprach-Avatar-Baukasten. (DGS) 5. Digital Accessibility Literacy. Ein Konzept zur Vermittlung digitaler Barrierefreiheit. 6. Digitale Produkte in Leichter Sprache. Zwei Studien zu digitalen Design Pattern mit einem partizipativen Designprozess
- BarcampAK Barrierefreiheit | Barrierefreie UX 2: Methodik(Mensch und Computer 2024 - Usability Professionals, 2024) González Mellídez, Beatriz; Zimmermann, Gottfried; Ableitner, Tobias; Koch, Sebastian; Vaupel, Oliver; Bursy, Miriam; Wilkens, Leevke; Baumann, Lukas; Heitplatz, Vanessa; Kramschneider, Luisa; Dirks, Susanne; Maikowski, Nico; Sammet, Marcus; Bittenbinder, Sven; Clüver, Claudius; Müller, Claudia; Farnetani, StefanKurze Präsentationen mit Diskussion rund um Barrierefreieheit im UX Bereich mit Fokus auf Methodik: Bedienungshilfen, UX und Barrierefreiheitsstrategien Das Ziel des Austauschforum Digitale Barrierefreiheit ist eine Plattform zum Austausch anzubieten. 1. Verbesserung der digitalen Teilhabe mit Android-Bedienungshilfen. 2. Wizard-of-Oz Usability-Tests für Barrierefreiheit. Einführung und Praxistest einer einfachen Methode, um Barrieren in Design-Mockups und Wireframes zu finden. 3. Inklusive Technologieentwicklung. Überprüfung der System Usability Scale in Leichter Sprache für inklusive Usability Testungen. 4. Barrierefreie Organisationspläne für Behörden: HTML statt PDF. 5. Onboarding für barrierefreies Miteinander im Beruf. Sicherer Erlebens- und Aushandlungsraum zur Förderung der Inklusion neuer Mitarbeitenden. 6. Strategische Vorteile durch Reifegradmodelle
- KonferenzbeitragAn adaptive and adaptable learning platform with realtime eye-tracking support: lessons learned(DeLFI 2014 - Die 12. e-Learning Fachtagung Informatik, 2014) Schmidt, Holger; Wassermann, Benjamin; Zimmermann, GottfriedFor a learning platform to be adaptive, it needs to monitor the user in realtime. At the ScienceCampus Tübingen, we conduct empirical research on learning strategies, in particular with regard to system adaptivity. Our experimental Webbased adaptive multimedia learning environment is able to communicate with an eyetracking system in real-time, and links gaze data to browser-based learning content. By processing simple evaluation scripts in the browser, we can control the learning process by adapting the learning content in response to predefined conditions and user inputs. The experimental system serves as a basis for a series of psychological studies in the learning context. We have already conducted some studies with our experimental learning platform, but its development is still ongoing. In particular, we are adding new features required for future studies. In this paper, we describe the actual state of our experimental learning environment, lessons learned from its application in the studies, and our plans for future development.
- KonferenzbeitragBarrierefreie Kommunikation beim Paritätischen Wohlfahrtsverband(Informatik 2016, 2016) Zimmermann, Gottfried; Gutscher, Mareen; Häfele, Jonas; Krächan, Lena; Rothfuß, Damaris; Marquart, Hina; Frank, Hermann
- KonferenzbeitragBarrierefreiheit im MOOC(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2015, 2015) Kelle, Sebastian; Voegler, Jens; Weber, Gerhard; Zimmermann, GottfriedMassive Open Online Courses (MOOCs) sind darauf ausgelegt, im tertiären Bildungsbereich den Wissenserwerb zu fördern, ohne dass die formalen Strukturen einer Ausbildungseinrichtung relevant sind. Dazu werden die Teilnehmer nicht persönlich von Dozenten betreut, sondern sind selbstgesteuert, oder werden durch kollaborative Lernmethoden aktiviert. Der Leistungszwang ist daher geringer, die Anzahl derjenigen, die Kurse abbrechen, jedoch ungleich höher. Durchschnittlich schließen maximal 10% der Teilnehmer ihren MOOC-Kurs ab.
- TextdokumentDer Business-Case für barrierefreies Design(Tagungsband UP04, 2004) Zimmermann, GottfriedBarrierefreies Design hat das Ziel, dass behinderte und ältere Menschen ein Produkt ebenso benutzen können wie der »typische Benutzer«. Dass barrierefreies Design auch angenehme Auswirkungen auf andere Benutzergruppen hat, wird dabei weitgehend übersehen oder unterschätzt. Dieser Beitrag zeigt, dass es ökonomisch sinnvoll ist, barrierefreies Design bei der Produktentwicklung zu berücksichtigen. Dazu ziehen wir Daten zur Bevölkerungsentwicklung heran, betrachten eine neue Studie von Microsoft und Forrester, und werfen einen Blick auf die gesetzlichen Rahmenbedingungen in Deutschland und Europa.
- WorkshopCollaborative editing of documents by differently abled users - Sustainable solutions for practice(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Bittenbinder, Sven; Müller, Claudia; Effert, Jana-Sophie; Schwarz, Thorsten; Zimmermann, Gottfried; David, Nadia; Mörike, FraukeIn working and learning settings, collaborative work on shared documents, synchronously and asynchronously, is common and even necessary. Supporting tools are currently based on web applications such as GoogleDocs, Microsoft Word or Overleaf. These tools offer special functions to make collaborative editing of documents effective and efficient, but not for all user groups. There are already studies that examine such tools technically for their accessibility, but few studies examine the process of collaborative working on documents by people with and without disabilities, the real-world challenges and established practices. The question requires a socio-technical perspective to consider the impact on all stakeholders and to create sustainable solutions for accessible collaboration. The aim of this workshop is to shed light on this perspective from various angles, to discuss it and to provide new impetus for future developments in this area.
- KonferenzbeitragGlobal Public Inclusive Infrastructure (GPII) – Personalisierte Benutzerschnittstellen / Global Public Inclusive Infrastructure (GPII) – Towards Personal User Interfaces(i-com: Vol. 13, No. 3, 2014) Zimmermann, Gottfried; Strobbe, Christophe; Stiegler, Andreas; Loitsch, ClaudiaToday’s desktop and mobile platforms allow for the user to individually configure presentation and interaction aspects, in order to experience a personal user interface. However, there are hardly any cross-platform solutions available. This is particularly cumbersome for users with disabilities and elderly users who often have to adjust many adaptation aspects for getting barrier-free access, and who mostly do not know their system well enough to be able to configure it in an optimal way. This article describes the GPII approach for personalization of user interfaces, in particular the use of cross-platform user profiles for user interface settings, and rule-based and statistical approaches for matchmaking. The GPII approach has been preliminarily validated in a first user test.
- WorkshopbeitragMake Web Accessibility Sustainable by Automated Tools Combined with Live Coaching - Tool-Based Coaching for Web Accessibility(Mensch und Computer 2023 - Workshopband, 2023) Burkard, Andreas; Buchem, Jessica; Kersken, Verena; Zimmermann, GottfriedWeb accessibility is beneficial for many users, including those with permanent, temporary, and situational disabilities. Web accessibility is also mandated for public authorities by the European Web Accessibility Directive (since Sep 2019), and for some of industry’s products and services by the European Accessibility Act (starting Jun 2025). As of today, web authors and admins often lack expertise in designing accessible websites. Automatic tools (so-called monitoring systems) can detect only some of the existing barriers in websites but cannot repair any of them. In this paper, we propose a hybrid approach (called “live coaching”) for teaching web authors and admins on web accessibility. Web accessibility experts discuss automatic reports of monitoring systems bi-weekly with the web authors and admins and propose solutions to the barriers with the highest priority. In addition, other barriers that are related to those in the report but can only be detected manually, are discussed. Early results are encouraging, fueling the hope that by this approach, the expertise of the trainees grows, and the number of barriers shrinks; not only for those that were detected automatically, but also for those that require manual examination.