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- ZeitschriftenartikelAnwendungsszenarien für AR in der Produktion: Use Cases und Technologielösungen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 1, 2022) Deppe, Sahar; Brünninghaus, Marc; Voit, Michael; Röcker, CarstenMit der steigenden Leistungsfähigkeit von mobilen Computern und Anzeigegeräten hat sich die Nutzung von Augmented-Reality-Technologien in den letzten zehn Jahren verstärkt. Augmented Reality (AR) ist eine Technik, die es den Nutzern ermöglicht, mit ihrer physischen Umgebung durch die Überlagerung digitaler Informationen zu interagieren. Diese Technologie hebt bestimmte Merkmale der physischen Welt hervor, verbessert das Verständnis für diese Merkmale und bietet intelligente und zugängliche Einblicke. AR-Anwendungen haben das Potenzial, enorme Auswirkungen auf Branchen wie Produktion, Medizin, Forschung, Ausbildung und Unterhaltung zu bewirken. Der Fokus dieses Artikels liegt auf den AR-Anwendungen im Bereich der Produktion, die vor allem in den Bereichen Montage, Reparatur, Diagnose und Schulung eingesetzt werden. Außerdem werden die Effektivität und Effizienz von AR-Technologien in diesem Bereich anhand von vier dieser Anwendungen vorgestellt. With the increasing power of mobile computers and display devices, the use of augmented reality technologies has increased over the past decade. Augmented reality (AR) is a technology that allows users to interact with their physical environment by superimposing digital information. This technology highlights certain features of the physical world, improves understanding of those features, and provides intelligent and accessible insights. AR technologies impact industries such as manufacturing, medicine, research, education, and entertainment. This article focuses on AR applications in manufacturing, primarily in the domains of assembly, repair, diagnosis, and training. It also presents the effectiveness and efficiency of AR technologies in this area based on four of these applications.
- ZeitschriftenartikelEvaluation of an Augmented Reality Instruction for a Complex Assembly Task - Comparison of a Smartphone-Based Augmented Reality Instruction with a Conventional Paper Instruction for the Teach-in Phase in Manual Assembly(i-com: Vol. 20, No. 1, 2021) Funk, Johannes; Schmidt, LudgerThis study compares the use of a marker-based AR instruction with a paper instruction commonly used in manual assembly. Hypotheses were tested as to whether the instruction type affects assembly time, number of errors, usability, and employee strain. Instead of student participants and artificial assembly tasks (e. g. Lego assemblies), the study was conducted with 16 trainees in a real workplace for the assembly of emergency door release handles in rail vehicles. Five assembly runs were performed. Assembly times and assembly errors were determined from recorded videos. Usability (SUS) and strain (NASA-TLX) were recorded with questionnaires. After a slower assembly at the beginning, the AR group assembled significantly faster in the fifth run. The comparable number of errors, usability and strain make marker-based AR applications interesting for knowledge transfer in manual assembly, especially due to the easy entrance and low costs.
- ZeitschriftenartikelZur Messung des Einflusses von „Augmented Reality“ auf die individuelle Produktivität bei Montagearbeiten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 3, 2020) Rosenberger, Manfred; Fellmann, Michael; Lambusch, Fabienne; Poppe, Michael; Spitzer, MichaelDurch die Verfügbarkeit und Leistungsfähigkeit neuartiger Hardware sind zunehmend die Voraussetzungen gegeben, Technologien der erweiterten Realität (Augmented Reality) in der Montage, bzw. dem Zusammenbau von Produkten einzusetzen. Dabei handelt es sich beispielsweise um in das Sichtfeld eingeblendete 3D-Explosionszeichnungen oder unterstützende Zusatzinformationen. Auch wenn ein zentrales Versprechen solcher Ansätze die Erleichterung und Beschleunigung komplexer Montageaufgaben ist, bleibt bisher jedoch weitgehend unklar, welchen Effekt der Einsatz der erweiterten Realität auf die Mitarbeitenden und deren Produktivität tatsächlich hat und wie diese Auswirkungen messbar sind. Für Unternehmen (nicht nur) in Ländern mit hohen Lohnkosten ist eine Beurteilung neuer Technologien hinsichtlich des Einflusses auf die Produktivität allerdings unerlässlich, wobei zudem die Perspektive der Mitarbeitenden bzw. Anwendenden oft vernachlässigt wird. Daher steht in diesem Beitrag die Betrachtung der individuellen Produktivität aus der Perspektive prospektiver Technologieanwendender im Vordergrund. In einem Experten-Workshop wurde dazu ein konkretes Szenario zur Montage eines Getriebes unter Einsatz einer Microsoft HoloLens einer kritischen Analyse unterzogen. Der Beitrag reflektiert anhand dieses Beispiels die Auswirkungen des Technologieeinsatzes und beleuchtet zudem die Akzeptanz von Messverfahren bezüglich der Produktivität. Dazu werden die im Workshop erarbeiteten Wirkfaktoren und Rahmenbedingungen der Messung auch Erkenntnissen aus der Literatur zur Messung von Produktivität gegenübergestellt und die Möglichkeiten und Grenzen der Produktivitätsmessung aufgezeigt. Due to the availability and performance of novel hardware, the prerequisites are increasingly given for the use of augmented reality technologies in the assembly of products. These technologies include, for example, 3D exploded drawings superimposed in the field of view or supporting additional information. Even though a central promise of such approaches is the facilitation and acceleration of complex assembly tasks, it remains largely unclear what effect the use of augmented reality actually has on employees and their productivity and how these effects can be measured. For companies (not only) in countries with high labor costs, however, an assessment of new technologies with regard to their impact on productivity is indispensable, and the perspective of the employees or users is often neglected. Therefore, this paper focuses on the consideration of individual productivity from the perspective of prospective technology users. In an expert workshop, a concrete scenario for the assembly of a gearbox using a Microsoft HoloLens was subjected to a critical analysis. Based on this example, the article reflects on the effects of the use of technology and also illuminates the acceptance of measurement methods with regard to productivity. To this end, the impact factors and general conditions of measurement developed in the workshop are compared with findings from the literature on productivity measurement and the possibilities and limits of productivity measurement are pointed out.