Auflistung nach Schlagwort "Assistance Systems"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelEin Beitrag digitaler Technologien im Kontext der Fahrzeugnutzung zur (ökologischen) Nachhaltigkeit(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 1, 2021) Stocker, AlexanderSchon seit Jahren spielen die Themen Nachhaltigkeit und Digitalisierung in fast allen Lebensbereichen eine bedeutende Rolle. Zu diesen Bereichen zählen auch Mobilität als Beweglichkeit von Personen und Gütern im geographischen Raum sowie Transport als der Prozess der Bewegung von Personen und Gütern von einem Ort zum anderen. Dabei übt Digitalisierung einen transformativen Einfluss auf Mobilität und Transport aus, und es stellt sich die Frage, wieviel Digitalisierung zur Nachhaltigkeit beitragen kann. Menschen können bereits heute über ihr Mobiltelefon verschiedene Mobilitätsangebote buchen und mit digitalen Assistenzsystemen zur effizienten, sicheren und sparsamen Fahrzeugnutzung angeleitet werden. Durch die zunehmende Automatisierung der Fahrfunktionen sollen Sicherheit, Komfort und Effizienz noch weiter verbessert werden. Der vorliegende Beitrag diskutiert anhand dreier Fallbeispiele, datenbasierte Dienste und mobile Anwendungen für Fahrer, Fahrerassistenzsysteme für „Eco-Driving“ sowie nachhaltige Mobilitätsdienstleistungen und Plattformen, wie der Einsatz digitaler Technologien im Kontext der Fahrzeugnutzung einen Beitrag zur (ökologischen) Nachhaltigkeit liefern kann. Der Beitrag schließt mit einem Ausblick auf zu erwartende Entwicklungen rund um die Themen datenbasierte Services, digitale Plattformen und Fahrzeugautomatisierung. For years, sustainability and digitization have played a significant role in almost all areas of life. These include mobility as the movement of people and goods in geographical space, and traffic as the process of transporting people and goods from one place to another. Digitization exerts a transformative influence on mobility and transport, and the question arises as to how far digitization can contribute to sustainability. Already today, people can book various mobility offers via their cell phones and be guided to efficient, safe, and economical use of vehicles with digital assistance systems. The increasing automation of driving functions is expected to further improve safety, comfort, and efficiency. Using three case studies, data-based services and mobile applications for drivers, driver assistance systems for eco-driving, and services and digital platforms for sustainable mobility, this article discusses how the use of digital technologies in the context of vehicle use can contribute to (environmental) sustainability. The article concludes with an outlook on expected developments in the areas of data-based services, digital platforms, and vehicle automation.
- TextdokumentTowards a Smart Assistant for Enterprise Availability Management(Open Identity Summit 2017, 2017) Laufs, Uwe; Roßnagel, HeikoIn today’s work environment, people are increasingly available because of the vast distribution of smartphones. This leads to a lack of real leisure time without being disturbed by phone calls or e-Mail concerning job issues. In the last few years, several large companies in Germany addressed this issue using more or less successful methods like switching off mail servers after working hours or deleting mails received during holidays [Fa14], [We14]. Tough, these methods seems to be either too strict or do not provide an accurate solution for the different needs of the different roles in a company. In project SANDRA, we aim at the development of a smart assistant in order to provide non-disturbed leisure time for employees. The assistant will both delay the delivery of mails based on the content (e.g. natural language processing, deep learning) and on additional information such as roles, holiday, or location. In addition, phone calls can be rejected by the assistant. The project also has a focus on privacy aspects and several legal aspects such as labour management regulations and data protection laws. The development will include enterprises for gathering of requirements, continuous testing and optimisation as well as for the evaluation. For the evaluation of the system, stress levels will be measured based on the heart frequencies of the test users with and without using the system over a longer period of time.