Auflistung nach Schlagwort "Business processes"
1 - 7 von 7
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelData Impact Analysis in Business Processes(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 1, 2020) Tsoury, Arava; Soffer, Pnina; Reinhartz-Berger, IrisBusiness processes and their outcomes rely on data whose values are changed during process execution. When unexpected changes occur, e.g., due to last minute changes of circumstances, human errors, or corrections of detected errors in data values, this may have consequences for various parts of the process. This challenges the process participants to understand the full impact of the changes and decide on responses or corrective actions. To tackle this challenge, the paper suggests a semi-automated approach for data impact analysis. The approach entails a trans-formation of business process models to a relational database representation, to which querying is applied, in order to retrieve process elements that are related to a given data change. Specifically, the proposed method receives a data item (an attribute or an object) and information about the current state of process execution (in the form of a trace upon which an unexpected change has occurred). It analyzes the impact of the change in terms of activities, other data items, and gateways that are affected. When evaluating the usefulness of the approach through a case study, it was found that it has the potential to assist experienced process participants, especially when the consequences of the change are extensive, and its locus is in the middle of the process. The approach contributes both to practice with tool-supported guidance on how to handle unexpected data changes, and to research with a set of impact analysis primitives and queries.
- ZeitschriftenartikelDigitalisierung der Arbeitswelt: Eine empirische Analyse relevanter Handlungsfelder bei der digitalen Transformation von Geschäftsprozessen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 4, 2019) Thiemann, Daniel; Kozica, ArjanVielen Unternehmen gelingt es aufgrund der hohen Komplexität nicht, sich bietende Chancen der digitalen Transformation der Arbeitswelt auszuschöpfen und Risiken zu vermeiden. Um die Digitalisierung aktiv gestalten zu können, müssen die für die jeweiligen Digitalisierungsinitiativen relevanten Handlungsfelder identifiziert werden. Hier setzt die vorliegende Forschung an. Anhand einer Einzelfallstudie in einem mittelgroßen deutschen Versicherungsunternehmen werden im vorliegenden Beitrag die konkreten Auswirkungen der digitalen Transformation auf die beteiligten Mitarbeiter analysiert und Implikationen diskutiert. Hierzu wurde ein Digitalisierungsprojekt, und zwar die Digitalisierung der bislang papierbasierten analogen Geschäftsprozesse (E-Akte), in den Blick genommen. Auf Basis der Durchführung und Auswertung von 24 Interviews, in denen die direkten Effekte der Veränderungsmaßnahme aus Sicht der Mitarbeiter und Führungskräfte erfasst und analysiert wurden, ließen sich 10 Handlungsfelder identifizieren, in denen sich die Arbeitswelt des untersuchten Unternehmens durch die Digitalisierung des Geschäftsprozesses verändert. Diese gruppieren sich in die Themenfelder Struktur ( Technologie, Ergonomie & Bewegung, Arbeitsstrukturierung & Arbeitsbewältigung, Flexibilisierung ), Wandel ( Lernen, Adaption, & Multiplikatoren, Change-Management & Unternehmenskommunikation ), und Soziales ( Soziale Interaktion, Operative Führung, Rolle & Identität , sowie Produktivität & Arbeitsplatzunsicherheit ). Die Handlungsfelder werden im vorliegenden Beitrag diskutiert und durch konkrete Handlungsempfehlungen vertieft. Due to the high degree of complexity, many companies fail to exploit the opportunities offered by the digital transformation of the working environment and to avoid risks. In order to be able to actively shape digitization, the fields of action relevant to the respective digitization initiatives must be identified. This is addressed in the present study. Based on a case study in a medium-sized German insurance company, this paper analyzes the concrete effects of the digital transformation on the employees involved and discusses implications. For this purpose, a digitization project, namely the digitization of previously paper-based analogue business processes (e-file), was examined. Based on the execution and evaluation of 24 interviews, in which the direct effects of the change were recorded and analyzed from the point of view of the employees and executives, 10 fields of action could be identified, in which the working environment of the investigated company changes due to the digitization of the business process. These are grouped into the fields of structure (technology, ergonomics, work structuring & work management, flexibilization), change (learning, adaptation, & multipliers, change management & communication), and social issues (social interaction, operational leadership, role & identity, as well as productivity and job insecurity). Furthermore, the fields of action are discussed and deepened through concrete recommendations for action.
- ZeitschriftenartikelErmittlung der Digitalisierungspotenziale von nicht-digitalen Geschäftsprozessen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 2, 2018) Berghaus, Gerrit; Kessler, René; Dmitriyev, Viktor; Gómez, Jorge MarxDieser Beitrag befasst sich mit dem Thema Digitalisierung von nicht-digitalen Geschäftsprozessen. Der Digitalisierungsgrad eines Unternehmens stellt mittlerweile einen erfolgsentscheidenden Wettbewerbsfaktor dar, um in modernen Märkten nachhaltig existieren und sich weiterentwickeln zu können. Die digitale Transformation von Geschäftsprozessen eines Unternehmens ist nicht trivial und stellt Unternehmen und deren Mitarbeiter vor großen Herausforderungen. Ziel dieses Beitrags ist die Identifikation von Geschäftsprozesscharakteristika, die maßgeblichen Einfluss auf die Digitalisierung eines Geschäftsprozesses haben. Die identifizierten Charakteristika werden unter Nutzung von Methoden aus dem Bereich der multikriteriellen Entscheidungsunterstützung in ein geeignetes Konzept überführt, um die Digitalisierungspotenziale eines Geschäftsprozesses ermitteln zu können. Das Konzept umfasst insgesamt fünf verschiedene Kriterienkataloge und 15 unterschiedliche Bewertungskriterien. Die Anwendung dieses Konzeptes erfolgt in drei separaten Schritten: Gewichtung der Kriterien, Bewertung der Kriterien und Ergebnisauswertung. Die Ergebnisse der Erprobung ließen sich durch eine prototypische Digitalisierung eines zuvor nicht-digitalen Geschäftsprozesses erfolgreich validieren. Das erstellte Bewertungskonzept erweitert die bisherige Literatur und bietet eine breite Grundlage für weiterführende Forschungs- und Entwicklungsarbeiten. This article deals with the digitization of non-digital business processes. A company’s degree of digitization has become a decisive factor for its success, enabling it to exist and develop sustainable in modern markets in a long term perspective. The digital transformation of business processes in a company is not trivial and can be a major challenge for both the company and their employees. This article aims to identify a business process characteristics that have a significant influence on their digitization. In order to evaluate the digitization potential of a business process, the identified characteristics are transferred to a suitable concept, which uses methods from the area of multi-criteria decision support domain. This concept includes five different criteria catalogs with in total 15 different evaluation criteria. For applications of this concept three steps are required: weighting, scoring and evaluation. Through a prototypical digitization of a previous non-digital business process, the application results have been successfully validated. Furthermore, the developed evaluation concept extends the existing literature scope and provides a basis for further research and development.
- ZeitschriftenartikelFactors that Determine the Extent of Business Process Standardization and the Subsequent Effect on Business Performance(Business & Information Systems Engineering: Vol. 57, No. 4, 2015) Romero, Heidi L.; Dijkman, Remco M.; Grefen, Paul W. P. J.; Weele, Arjan J.Business process standardization is the activity of unifying different variants of a family of business processes. While the positive effects of business process standardization are well-described, it is often undesirable to fully unify different variants due to cultural, legal, or operational reasons. Consequently, a decision has to be made about the extent to which a family of business processes should be standardized. However, little is known about the factors that drive that decision. This paper fills that gap, by presenting factors that drive the extent to which business processes can be standardized, performance properties that are influenced by business process standardization, and relations between these concepts.
- ZeitschriftenartikelModellierungsunterstützung für die rollenbasierte Delegation in prozessgestützten Informationssystemen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 4, 2014) Schefer-Wenzl, Sigrid; Strembeck, MarkDer Beitrag stellt einen integrierten Ansatz für die Modellierung und Durchsetzung von Delegationsrichtlinien in prozessbasierten Informationssystemen vor. In diesem Kontext wird eine entsprechende Erweiterung für rollenbasierte Zugriffskontrollmodelle (RBAC) beschrieben. Diese Erweiterung ist insofern generisch, als sie prinzipiell verwendet werden kann, um beliebige prozessbasierte Informationssysteme oder Prozessmodellierungssprachen mit Konstrukten für RBAC-Delegationsmodelle zu erweitern. Des weiteren befasst sich der Beitrag mit der Identifikation delegationsbezogener Konflikte sowie den zugehörigen Lösungsstrategien. Insbesondere ist der Ansatz darauf ausgelegt, die Konsistenz der RBAC-Modelle sowohl zur Entwurfszeit als auch zur Laufzeit sicherzustellen. Basierend auf einem formalen Metamodell wird zudem eine UML-Erweiterung für die Delegation von Rollen, Aufgaben und Pflichten vorgestellt. Diese UML-Erweiterung kann einerseits gemeinsam mit bereits bestehenden UML-Erweiterungen verwendet werden und demonstriert andererseits das prinzipielle Vorgehen zur Integration der neuen Modellkonstrukte in eine standardisierte Modellierungssprache. Zur Evaluierung der praktischen Anwendbarkeit des Ansatzes wurde eine Fallstudie an einem Realweltbeispiel durchgeführt. Weiterhin wurden alle vorgestellten Modellkonstrukte als Erweiterung der „BusinessActivity Library and Runtime Engine“ implementiert.AbstractIn the paper, an integrated approach for the modeling and enforcement of delegation policies in process-aware information systems is presented. In particular, a delegation extension for process-related role-based access control (RBAC) models is specified. The extension is generic in the sense that it can be used to extend process-aware information systems or process modeling languages with support for process-related RBAC delegation models. Moreover, the detection of delegation-related conflicts is discussed and a set of pre-defined resolution strategies for each potential conflict is provided. Thereby, the design-time and runtime consistency of corresponding RBAC delegation models can be ensured. Based on a formal metamodel, UML2 modeling support for the delegation of roles, tasks, and duties is provided. A corresponding case study evaluates the practical applicability of the approach with real-world business processes. Moreover, the approach is implemented as an extension to the BusinessActivity library and runtime engine.
- ZeitschriftenartikelQuantifying Risk Propagation Within a Network of Business Processes and IT Services(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 2, 2021) González-Rojas, Oscar; Castro, Nicolás; Lesmes, SebastianNowadays, the organic nature of business processes and the increasingly complex and dynamic business environment make organizations face severe operational risks. However, current risk analysis methods of Information Technology (IT) resources ignore inter-process correlation and thus inter-process risk propagation. This gap needs a solution since the rigid alignment of organizations cause the risks which propagate throughout the whole organization to be the most serious operational risks. This paper presents a holistic approach for quantifying risk propagation in business processes based on the risk analysis of their underlying IT and human resources. This approach adapts financial techniques to quantify the level of risk that average and severe events on IT resources generate on individual business processes, and to quantify the risk propagation impact among dependent processes. This approach was applied to an enterprise modeling case study to quantify risk propagation for different risk epicenter scenarios. The results show that the proposed approach is capable of finding and quantifying both direct and indirect dependencies among operational assets within an organization. A high level of accuracy was observed when comparing the actual value of the process risk and the projected value considering risk propagation.
- ZeitschriftenartikelSteigerung der Softwareflexibilität bei Geschäftsprozessänderungen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 1, 2010) Holschke, Oliver; Rake, Jannis; Offermann, Philipp; Bub, UdoDie viel geforderte Änderungsfähigkeit von IT-gestützten Geschäftsprozessen erfordert in aktuellen Softwareentwicklungsansätzen den Eingriff von – meist fachfernen – Entwicklern. Oft sind diese Eingriffe verbunden mit hohen Arbeits- und Transaktionskosten. Der Artikel stellt eine alternative Methode auf Basis einer Prozessplattform zur Anpassung von Geschäftsprozessen vor, um sowohl Flexibilität und Effizienz im Vergleich zu vorhandenen Ansätzen zu erhöhen. Im Kern der Arbeit steht eine Evaluierung gegenüber einem klassischen, komponentenorientierten Ansatz, welche mittels eines Simulationsmodells durchgeführt wird. Auf Basis von drei realen Änderungsszenarien wird gezeigt, dass sich trotz einer leichten Erhöhung der Transaktionskosten die Arbeitskosten und die Operationsflexibilität durch den vorgestellten Ansatz reduzieren beziehungsweise erhöhen lassen.AbstractIn times of continuous change, companies need to adjust their business processes to gain sustainable competitive advantage. Resulting changes in the company’s IT currently require the involvement of developers from departments that are mostly not aligned with the business. These changes often result in high transaction and labor costs. The article presents a platform-based method to adjust business processes with the aim of increasing both efficiency and flexibility compared to current approaches. The core of our work is an evaluation against traditional component-based software development using a sound simulation model. Three real-world scenarios of business process change show that – despite a slight increase in transaction costs – our suggested method decreases labor costs while increasing operational flexibility.