Auflistung nach Schlagwort "Business model"
1 - 10 von 14
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelAI Startup Business Models(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 1, 2022) Weber, Michael; Beutter, Moritz; Weking, Jörg; Böhm, Markus; Krcmar, HelmutWe currently observe the rapid emergence of startups that use Artificial Intelligence (AI) as part of their business model. While recent research suggests that AI startups employ novel or different business models, one could argue that AI technology has been used in business models for a long time already—questioning the novelty of those business models. Therefore, this study investigates how AI startup business models potentially differ from common IT-related business models. First, a business model taxonomy of AI startups is developed from a sample of 100 AI startups and four archetypal business model patterns are derived: AI-charged Product/Service Provider, AI Development Facilitator, Data Analytics Provider, and Deep Tech Researcher. Second, drawing on this descriptive analysis, three distinctive aspects of AI startup business models are discussed: (1) new value propositions through AI capabilities, (2) different roles of data for value creation, and (3) the impact of AI technology on the overall business logic. This study contributes to our fundamental understanding of AI startup business models by identifying their key characteristics, common instantiations, and distinctive aspects. Furthermore, this study proposes promising directions for future entrepreneurship research. For practice, the taxonomy and patterns serve as structured tools to support entrepreneurial action.
- ZeitschriftenartikelEntwicklung von Mobile-Platform-Ecosystem-Strukturen und -Strategien(Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 5, 2011) Basole, Rahul C.; Karla, JürgenPlattform-Strukturen haben sich zu einem Kernelement technologie-orientierter Wirtschaftszweige entwickelt. Sie ermöglichen nicht nur neue Produkte und Dienstleistungen, sondern beeinflussen Strategien, die Ausgestaltung von Geschäftsmodellen und tragen zum Wandel ganzer Industrien bei. Insbesondere im Mobile-Business-Ecosystem spielen Plattformen eine herausragende Rolle. Der Erfolg der Smartphones hat zu einer starken Konkurrenzsituation zwischen den mobilen Plattformen geführt. Gerätehersteller, Netzwerkbetreiber und Anwendungsentwickler stehen im Fokus der Bemühungen der Plattformenbetreiber. Basierend auf der theoretischen Basis der Marktanalysen, strategischer Netzwerke und Business-Ecosystems wird in diesem Beitrag ein Visualisierungsansatz gewählt, um die Entwicklung einer globalen, unternehmensübergreifenden Marktstruktur zu untersuchen und genutzte Strategien der Plattformbetreiber über die vergangenen fünf Jahre zu verdeutlichen. Bedeutsame Unterschiede zwischen verschiedenen Plattform-Strategien werden aufgezeigt. Die sich daraus ergebenden Implikationen für das Mobile-Business-Ecosystem werden insbesondere mit Blick auf die „App Economy“ diskutiert.AbstractPlatforms have become a core fundament of many technology industries. Platforms not only enable new products and services but have also been shown to influence strategies, shape business models, and even transform entire industries. Platforms play a particularly important role in the mobile ecosystem. The success of smartphones has led to an intense battle of mobile platforms, each looking for ways to become the system of choice for mobile device manufacturers, mobile network operators, and mobile application developers. Drawing on theories of platform markets, strategic networks, and business ecosystems, this paper uses a visualization approach to study the evolving global interfirm structure and examines strategies used in the mobile platform ecosystem over the past five years. We identify important differences between mobile platform strategies and discuss their implications for both mobile ecosystem participants and the future of the app economy.
- ZeitschriftenartikelGeschäftsmodelle(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 1, 2014) Veit, Daniel; Clemons, Eric; Benlian, Alexander; Buxmann, Peter; Hess, Thomas; Kundisch, Dennis; Leimeister, Jan Marco; Loos, Peter; Spann, MartinObwohl das Geschäftsmodellkonzept ein noch relativ junges Forschungsgebiet ist, hat es im letzten Jahrzehnt zunehmend an Beachtung gewonnen. Trotz einer Vielzahl grundlegender Definitionen des Geschäftsmodellkonzepts hat es bislang dennoch nur sehr wenig bedeutende Forschung angezogen. Im Kontext der weit verbreiteten und kontinuierlichen Digitalisierung von Unternehmen sowie der Gesellschaft als Ganzes wurde die in einem Geschäftsmodell (GM) enthaltene Logik kritisch für den Geschäftserfolg und somit ein Fokus für akademische Forschung. In unserem Beitrag betrachten wir das Geschäftsmodellkonzept als ein fehlendes Bindeglied zwischen der Strategie und den Geschäftsprozessen. Wir argumentieren, dass die Wirtschaftsinformatik-Gemeinschaft spezifische und einzigartige Kompetenzen bietet (z. B. Übertragung von Geschäftsstrategien in IT-Systeme, Management von Unternehmen und IT-Prozessen, etc.), die für bedeutende Forschungsbeiträge auf diesem Gebiet genutzt werden können. Innerhalb dieser Forschungslücke grenzen wir drei wesentliche Forschungsschwerpunkte ab: Geschäftsmodelle in der IT-Industrie; durch IT ermöglichte oder digitale Geschäftsmodelle; sowie IT-Support für die Entwicklung und das Management von Geschäftsmodellen. Für diese Forschungsfragen skizzieren wir den State of the Art sowie kritische Forschungsfragen und schlagen passende Forschungsmethoden für deren Beantwortung vor.AbstractThe business model concept, although a relatively new topic for research, has garnered growing attention over the past decade. Whilst it has been robustly defined, the concept has so far attracted very little substantive research. In the context of the wide-spread digitization of businesses and society at large, the logic inherent in a business model has become critical for business success and, hence, a focus for academic inquiry. The business model concept is identified as the missing link between business strategy, processes, and Information Technology (IT). The authors argue that the BISE community offers distinct and unique competencies (e.g., translating business strategies into IT systems, managing business and IT processes, etc.) that can be harnessed for significant research contributions to this field. Within this research gap three distinct streams are delineated, namely, business models in IT industries, IT enabled or digital business models, and IT support for developing and managing business models. For these streams, the current state of the art, suggest critical research questions, and suitable research methodologies are outlined.
- ZeitschriftenartikelGoogle: Das weltweit erste „Information Utility“?(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 1, 2009) Chen, Rex; Kraemer, Kenneth L.; Sharma, PrakulIn nur zehn Jahren hat Google einen bemerkenswerten Erfolg durch Werbung im Rahmen der Onlinesuche erlangt. Googles Suchmaschine ist dominant und seine IT-Infrastruktur ist das mächtigste Rechnersystem der Welt. Es wird auf mehr als einer Million Computern betrieben und bedient weltweit mehr als einer Milliarde Nutzern. Google verdient, indem seine Suchmaschine Onlinewerbung neben Antworten auf Nutzeranfragen nach Informationen, Waren, Karten, Wegbeschreibungen und einer ganzen Reihe von anderen Diensten platziert. Googles Potenzial führt wahrscheinlich dazu, dass das Unternehmen zum weltweit ersten „Information Utility“ wird. Da kein deutschsprachiges Äquivalent existiert, wird im Folgenden der englischsprachige Begriff verwendet. Er ist in etwa gleichzusetzen mit „Informationsversorger“ – ein Konzept ähnlich einem Stromversorger (engl. electric utility), welcher Dienste für viele Unternehmen und Privatpersonen gleichermaßen anbietet. Ständige Innovation ist der Schlüssel zu Googles Erfolg und stellt ein Vorbild für andere Unternehmen dar: Stelle talentierte Menschen ein, lasse sie in kleinen Teams arbeiten und gib ihnen die Freiheit, andere zu übertreffen, aber nutze ein strenges datenbasiertes Konzept für die Bewertung der Ergebnisse und für Strategieanpassungen.AbstractIn only ten years, Google has achieved remarkable success from online search-based advertising. Its search engine is dominant, and its IT infrastructure is the most powerful computing system in the world running on over one million computers and serving more than one billion users globally. Google makes money by using its search engine to deliver online advertising alongside responses to user searches for information, goods, maps, directions, and a host of other services. Its capabilities make it likely to become the world’s first information utility – a concept similar to electric utilities that provide services to many corporations and individuals alike. Constant innovation is the key to Google’s success and offers lessons for other companies: hire talented people, have them work in small teams, and give them freedom to excel, but use a rigorous data-based approach to evaluating results and making course adjustments.
- ZeitschriftenartikelHow to Succeed with Cloud Services?(Business & Information Systems Engineering: Vol. 61, No. 2, 2019) Trenz, Manuel; Huntgeburth, Jan; Veit, DanielHow can cloud providers be successful? Severe competition and low up-front commitments create enormous challenges for providers of consumer cloud services when attempting to develop a sustainable market position. Emergent trends like consumerization lead to high growth rates and extend the reach of these services far into the enterprise sphere. Using a freemium model, many providers focus on establishing a large customer base quickly but fail to generate revenue streams in the long run. Others charge consumers early but do not reach their growth targets. Based on a representative sample of 596 actual cloud service users, the study examines how consumer cloud services can become self-sustainable on the basis of the user base and revenue streams they generate. The authors identify two mechanisms that influence the success of consumer cloud services, dedication- and constraint-based mechanisms, and show how they drive different elements of success. They find that satisfaction impacts the success of cloud services in terms of user generation and continuance, while switching barriers need to be in place to generate revenues. The results indicate that focusing on a single success element can be misleading and insufficient to understand the success of cloud services. The key findings are used to derive recommendations for three generic strategies that cloud providers can apply to become successful in their competitive market environment.
- ZeitschriftenartikelIndustry Solution adaptability(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures (EMISAJ) – International Journal of Conceptual Modeling: Vol. 15, Nr. 5, 2021) Wiel Bruls, Edward GiesenThe spectrum of changes that enterprises need to deal with varies from simple continuous adjustments of the product portfolio in response to evolving customer preferences, to complete overhauls of the business and operating model in response to disruptive trends. Many research fields and practitioner disciplines have produced analysis and engineering approaches that can help enterprises to assess and prepare for the impact of changes from this spectrum. However, they have partial scopes and consequently limited integration. By selecting, slightly extending and integrating existing approaches, this paper introduces a ‘simple enough’ integrated solution model and a ‘simple enough’ integrated analysis and engineering method that covers the full spectrum of changes. Our focus is the large, complex enterprise that operates in a specific industry and performs information processing at scale. The research is intended to provide methodical support to practitioners with a responsibility for shaping solutions. Our proposal is the result of initial experiences in practice that instilled the research theme, application in a large-scale industry project, focused collaborative research that joined researchers and academia, and ongoing applications and experiences in practice. The solution model and the analysis and engineering method that we propose support three types of adaptability: a) foundational adaptability produces full new business model and operating model parts, b) transitional adaptability extends the current business model and operating model and adds additional configurability, and c) routine adaptability is managed within the configurability of individual operating model components that need to be designed with sufficient bandwidth. A business configuration center is proposed as a key constituent that manages the differences in underlying technology, and that allows to perform integrated, technology agnostic administration of an industry solution.
- ZeitschriftenartikelKostenfreie Onlinekurse nachhaltig mit personalisiertem Marketing finanzieren – Ein Vorschlag zur synergetischen Kombination zweier datengetriebener Geschäftsmodelle(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 3, 2021) Rüdian, Sylvio; Vladova, GerganaSelbstbestimmtes Lernen mit Onlinekursen findet zunehmend mehr Akzeptanz in unserer Gesellschaft. Lernende können mithilfe von Onlinekursen selbst festlegen, was sie wann lernen und Kurse können durch vielfältige Adaptionen an den Lernfortschritt der Nutzer angepasst und individualisiert werden. Auf der einen Seite ist eine große Zielgruppe für diese Lernangebote vorhanden. Auf der anderen Seite sind die Erstellung von Onlinekursen, ihre Bereitstellung, Wartung und Betreuung kostenintensiv, wodurch hochwertige Angebote häufig kostenpflichtig angeboten werden müssen, um als Anbieter zumindest kostenneutral agieren zu können. In diesem Beitrag erörtern und diskutieren wir ein offenes, nachhaltiges datengetriebenes zweiseitiges Geschäftsmodell zur Verwertung geprüfter Onlinekurse und deren kostenfreie Bereitstellung für jeden Lernenden. Kern des Geschäftsmodells ist die Nutzung der dabei entstehenden Verhaltensdaten, die daraus mögliche Ableitung von Persönlichkeitsmerkmalen und Interessen und deren Nutzung im kommerziellen Kontext. Dies ist eine bei der Websuche bereits weitläufig akzeptierte Methode, welche nun auf den Lernkontext übertragen wird. Welche Möglichkeiten, Herausforderungen, aber auch Barrieren überwunden werden müssen, damit das Geschäftsmodell nachhaltig und ethisch vertretbar funktioniert, werden zwei unabhängige, jedoch synergetisch verbundene Geschäftsmodelle vorgestellt und diskutiert. Zusätzlich wurde die Akzeptanz und Erwartung der Zielgruppe für das vorgestellte Geschäftsmodell untersucht, um notwendige Kernressourcen für die Praxis abzuleiten. Die Ergebnisse der Untersuchung zeigen, dass das Geschäftsmodell von den Nutzer*innen grundlegend akzeptiert wird. 10 % der Befragten würden es bevorzugen, mit virtuellen Assistenten – anstelle mit Tutor*innen zu lernen. Zudem ist der Großteil der Nutzer*innen sich nicht darüber bewusst, dass Persönlichkeitsmerkmale anhand des Nutzerverhaltens abgeleitet werden können. Self-determined learning is increasingly accepted in our society. Online courses offer scheduling flexibility and pacing options, so that the learners can complete their assignments at convenient times. Moreover, online courses can be adapted and individualized to match the learning progress of the users through various adaptations. There is a large target group that aims to develop certain skills with online courses. But their creation, implementation, maintenance, and support are cost-intensive, which means that high-quality tutored courses often have to be offered fee-based to operate at least cost-neutrally without gaining some profit. In this paper, we demonstrate and discuss an open, sustainable, data-driven two-sided business model for using verified online courses and making them available to every learner free of charge. The core of the business model is the use of behavioral data for deriving personality traits and interests, and their use in a commercial context. This method is already widely accepted in web search, which is now implemented in the learning context. The opportunities, challenges, but also barriers that need to be overcome for the business model to be applicable and ethical at the same time are discussed while two independent but synergistically connected business models are presented. Besides, we examined the acceptance and expectation of the target group for the presented business model to understand the necessary core assets for practice. The results of the study indicate that the business model is fundamentally accepted. 10% of the respondents prefer to learn with virtual assistants instead of tutors, and the majority of users is not aware that personality traits can be derived from user behavior.
- ZeitschriftenartikelMarktorientierte Gestaltung von Geschäftsmodellen in der Musikbranche: Praxisorientierte Anwendungsfälle der Blockchain-Technologie(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 5, 2022) Baierl, Ronny; Reichel, AdrianDer vorliegende Beitrag dient der Gewinnung von Erkenntnissen über die Geschäftsmodelle von Blockchain-Anwendungen in der Musikbranche. Für diesen Zweck wird zunächst prägnant grundlegendes Fachwissen in Bezug auf die Blockchain-Technologie, die Musikbranche sowie Geschäftsmodelle im Allgemeinen erläutert. Aus den daraus gewonnen Erkenntnissen werden drei grundlegende Kategorien an Geschäftsmodellen abgeleitet – Metadatendienste, Musikdienste und Online-Marktplätze. Daraufhin erfolgt die Beschreibung der drei Geschäftsmodellkategorien anhand der Elemente des in der Praxis weit verbreiteten Business Model Canvas zur Beschreibung und Entwicklung von Geschäftsmodellen. Zuletzt werden die drei Kategorien mithilfe von aktuellen Praxisbeispielen und generellen Entwicklungen veranschaulicht. Damit eignet sich dieser Artikel für eine systematische Zusammenführung der beiden bisher weitestgehend getrennt betrachteten Forschungsgebiete, die zudem auch in der Hochschullehre – beispielsweise durch Integration der zur Verfügung stehenden Fallstudien – eingebaut werden kann. Durch die systematische Darstellung möglicher Gestaltungsoptionen wird zudem die eigenständige Ausgestaltung von Geschäftsmodellen in der Musikbranche stimuliert und damit ein marktorientiertes Design ermöglicht. The purpose of this article is to gain insights into the business models of blockchain applications in the music industry. For this purpose, basic knowledge relating to the blockchain technology, the music industry, and to business models in general will first be explained in a concise manner. Based on the knowledge gained from this, three categories of business models are derived—metadata services, music services, and online marketplaces. The three business model categories are described using the elements of the business model canvas widespread in practice for the description and development of business models. Finally, the three categories are illustrated with the help of current practical examples and general developments. Therefore, this article is suitable for a systematic merging of the two research areas, which were previously considered separately. Thus, it can also be incorporated into university teaching—for example by integrating the available case studies. The systematic presentation of possible design options also stimulates the independent design of business models in the music industry.
- ZeitschriftenartikelNavigating Business Model Redesign: The Compass Method for Identifying Changes to the Operating Model(Business & Information Systems Engineering: Vol. 66, No. 5, 2024) Lara Machado, Paola; Ven, Montijn; Aysolmaz, Banu; Turetken, Oktay; Brocke, JanIn today’s dynamic business environment, organizations constantly change their business models to respond to emerging digital technologies and shifting customer expectations. It is a fundamental challenge to translate these changes into the organization’s operating model. When organizations redesign their business models, significant adjustments to the operating model and its underlying business processes are necessary to ensure the effective delivery of the value proposition to customers. Existing research falls short in detailing how changes to the business model at the tactical level impact the operating model at the operational level. To address this gap, this paper introduces the Compass Method. This method provides guidance for decision-makers at the tactical and operational levels in identifying necessary changes to their operating model using a set of operating model design cards. The method has been developed following the design science research methodology and is grounded in extant knowledge from both business model research and process management research. Three rounds of design and evaluation of the method were completed in multiple settings. The study contributes to the understanding of the relationship between business models, operating models, and business processes, paving the way for the development of complementary methods and tools to further investigate this relationship.
- ZeitschriftenartikelService-Dominant Business Model Design for Digital Innovation in Smart Mobility(Business & Information Systems Engineering: Vol. 61, No. 1, 2019) Turetken, Oktay; Grefen, Paul; Gilsing, Rick; Adali, O. EgeIn many business domains, rapid changes have occurred as a consequence of digital innovation, i.e., the application of novel information technologies to achieve specific business goals. A domain where digital innovation has great potential is smart mobility, which aims at moving around large sets of people and goods in a specific geographic setting in an efficient and effective way. So far, many innovations in this domain have concentrated on relatively isolated, technology-driven developments, such as smart route planning for individual travelers. Nice as they are, they have relatively small impact on mobility on a large scale. To achieve substantial digital innovations – for example, optimizing commuting on a city-scale – it is necessary to align the efforts and related values of a spectrum of stakeholders that need to collaborate in a common business model. To this aim, the study proposes the use of service-dominant business logic, which emphasizes the interaction of value network partners as they co-create value through collaborative processes. Moving to this paradigm has significant implications on the way business is done: the business requirements for services will change faster, and the complexity of value networks required to meet these requirements will increase further. This requires new approaches to business engineering that are grounded in the premises of service-dominant logic. The paper introduces the service-dominant business model radar (SDBM/R) as an integral component of a business engineering framework. Following a design science approach, the SDBM/R has been developed in close collaboration with industry experts and evaluated through an extensive series of hands-on workshops with industry professionals from several business domains. This paper focuses on the application and evaluation in the smart mobility domain, addressing the design of new business models for digital innovation of collaborative transport of people and goods. In summary, it contributes a novel business design approach that has an academic background and relevant practical embedding.