Auflistung nach Schlagwort "CSCW"
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- WorkshopbeitragABIS 2023 - 27th International Workshop on Personalization and Recommendation(Mensch und Computer 2023 - Workshopband, 2023) Neumayr, Thomas; Yigitbas, Enes; Augstein, Mirjam; Herder, EelcoABIS is an international workshop, organized by the SIG on Adaptivity and User Modeling in Interactive Software Systems of the German Gesellschaft für Informatik. For more than 25 years, the ABIS Workshop has been a highly interactive forum for discussing the state of the art in personalization, user modeling, and related areas. The ABIS 2023 edition will have a special emphasis on the topics of personalization and recommendation within the areas of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) and/or Cross-Reality (XR) Interaction. While personalized CSCW deals with technological support of individuals who work organized in groups (Whom should I collaborate with? How can group work be supported during breakdowns?), XR describes the transition between or concurrent usage of multiple systems on the reality-virtuality continuum (In what flavor of reality/virtuality should I complete a current task according to my preferences, task affordances, and interaction capabilities?). To discuss and answer such questions, our workshop aims to bring together researchers and practitioners that are interested in the general personalization and recommendation domains, and/or in this year's special emphasis on CSCW and XR. Our goal is to identify current issues and future directions of research and foster future development of the discipline and collaborations.
- WorkshopABIS 2024 - International Workshop on Personalization and Recommendation(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Neumayr, Thomas; Yigitbas, Enes; Augstein, Mirjam; Herder, Eelco; Stojko, Laura; Strecker, JannisABIS is an international workshop, organized by the SIG on Adaptivity and User Modeling in Interactive Software Systems of the German Gesellschaft für Informatik. For more than 25 years, the ABIS Workshop has been a highly interactive forum for discussing the state of the art in personalization, user modeling, and related areas. ABIS 2024’s focus will be on the topics of personalization and recommendation within the areas of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) (i.e., support of individuals who work organized in groups), Cross-Reality (XR) Interaction (e.g., transitions inside the reality-virtuality continuum), and/or making sense of sensory data for personalization purposes. To discuss such questions, our workshop aims to bring together researchers and practitioners who are interested in the general personalization domain, and/or in our SIG’s current focus. Our goal is to identify current issues and future directions of research and foster future development of the discipline and collaborations.
- KonferenzbeitragAnnotieren von Bildschirmfotos zur Steigerung der Anwenderbeteiligung(Mensch & Computer 2009: Grenzenlos frei!?, 2009) Rashid, Asarnusch; van Dinther, ClemensObwohl zahlreiche Studien belegen, dass die Beteiligung von Anwendern in Softwareprojekten von unschätzbarem Wert ist, wird diese bislang selten praktiziert. Die Gründe dafür liegen unter anderem in dem erheblichen Zeitaufwand für die Durchführung von Anwenderbefragungen. Ferner stellt sich im Dialog mit Anwendern die Herausforderung, sie zur Formulierung von konkreten Anforderungen und Vorschlägen zu befähigen, um nicht ausschließlich Problemberichte und vage Vorstellungen erfassen zu müssen. Mit der Entwicklung des Werkzeuges OpenProposal soll dieser Problemstellung Rechnung getragen. OpenProposal ist ein Programm, mit dem Anwender komfortabel ihre Kommentare als Annotationen auf die Benutzeroberfläche eines Softwareproduktes platzieren können und als Bildschirmfoto an die Entwickler senden können. In zwei Fallstudien konnte gezeigt werden, dass sich dieser Ansatz als hilfreich erweist und bei den teilnehmenden Unternehmen erfolgreich Anwendung fand.
- KonferenzbeitragBeamLite – Mixed Reality zur Unterstützung von Remote-Meetings(Mensch und Computer 2018 - Workshopband, 2018) Jasche, Florian; Kirchhübel, Jasmin; Ludwig, Thomas; Ogonowski, CorinnaIn der heutigen Zeit sind Meetings nicht mehr physisch an einen Ort gebunden. Vor allem in der Wissensarbeit ergänzen Telefonate oder Skype-Konferenzen bereits seit langem klassische Face-to-Face-Meetings. Verschiedene Forschungsdiskurse, vor allem der computerunterstützten Gruppenarbeit, untersuchen bereits seit nun mehr fast drei Jahrzehnten, wie durch den Einsatz von IT verteilte Gruppenarbeit in ihren verschiedensten Ausprägungen unterstützt werden kann. Mit zunehmender Leistungsfähigkeit von Technologien mit Fokus auf Augmented Reality (AR) sowie Virtual Reality (VR) sind neue Möglichkeiten hinzugekommen, die ein hohes Potential zur Unterstützung verteilter Meetings bieten. In diesem Paper stellen wir einen Ansatz vor, der durch die Kombination von AR und VR ein Kommunikationssystem mit verschiedenen Kollaborationsmöglichkeiten zur geeigneten Unterstützung verteilter Meetings umsetzt und durch den Einsatz von Consumer-Hardware auch für die Arbeit von zu Hause geeignet ist. Der Mehrwert des Ansatzes liegt vor allem darin, dass auch solche Szenarien fokussiert werden, bei denen sich zwei oder mehr Personen in demselben Raum befinden sowie ein oder mehrere Personen nicht anwesend sind und entfernt zur selben Zeit kooperieren.
- WorkshopCollaborative editing of documents by differently abled users - Sustainable solutions for practice(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Bittenbinder, Sven; Müller, Claudia; Effert, Jana-Sophie; Schwarz, Thorsten; Zimmermann, Gottfried; David, Nadia; Mörike, FraukeIn working and learning settings, collaborative work on shared documents, synchronously and asynchronously, is common and even necessary. Supporting tools are currently based on web applications such as GoogleDocs, Microsoft Word or Overleaf. These tools offer special functions to make collaborative editing of documents effective and efficient, but not for all user groups. There are already studies that examine such tools technically for their accessibility, but few studies examine the process of collaborative working on documents by people with and without disabilities, the real-world challenges and established practices. The question requires a socio-technical perspective to consider the impact on all stakeholders and to create sustainable solutions for accessible collaboration. The aim of this workshop is to shed light on this perspective from various angles, to discuss it and to provide new impetus for future developments in this area.
- KonferenzbeitragCollaborative elaboration of early innovation ideas(i-com: Vol. 13, No. 2, 2014) Kipp, Philipp; Bittner, Eva; Bretschneider, Ulrich; Marco, JanWeb-based innovation platforms (WBIP) are common tools for the integration of customers and other external stakeholders into the product and service innovation processes of companies. WBIP of many large companies are very successful in generating many ideas. This leads to WBIP operators drowning in lots of possibly creative and high potential ideas, which are difficult to screen. Therefore, this paper suggests a collaboration process allowing customers to participate collaboratively in the elaboration of self-selected ideas. The collaboration process has been developed following the collaboration process design approach and was designed to be implemented on WBIP.
- ZeitschriftenartikelComputer-Supported Cooperative Work – Revisited(i-com: Vol. 20, No. 3, 2021) Bullinger-Hoffmann, Angelika; Koch, Michael; Möslein, Kathrin; Richter, AlexanderDue to the COVID-19 lockdowns and the related mandated work for home, we have seen a massive increase of the use of collaboration tools in various work settings in the last 18 months. Whereas this might have been a new terrain for some, IT-supported work and the related research domain Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) have been around for decades. In this article we briefly review what CSCW has to offer for the currently increasing demand in setting up remote collaboration – and share our own observations about what happened when collaboration tools have been introduced in the pandemic. As a summary, we present some learnings from the experience – both for the current state of CSCW research and for future work.
- ZeitschriftenartikelDigital Nomads(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 1, 2020) Richter, Shahper; Richter, Alexander
- KonferenzbeitragDokumentenverfügbarkeit als Basis für Telekooperation(Verteiltes Arbeiten – Arbeit der Zukunft. Tagungsband der D-CSCW 2000, 2000) Hinrichs, Joachim; Reichling, TimDieser Beitrag beschäftigt sich mit Kooperationsproblemen, die in einem Konstruktionsnetzwerk der Hüttenindustrie festgestellt wurden. Im ORGTECH-Projekt wurden die Kooperationsbeziehungen zwischen zwei Ingenieurbüros und einem Hüttenwerk untersucht und ein CSCW-System installiert. Es zeigte sich, dass die externen Ingenieurbüros insbesondere auf das zentrale Zeichnungsarchiv zugreifen wollten. Die beim Hüttenwerk archivierten Daten liegen derzeit aber als unterschiedliche Medien und in verschiedenen Formaten an verteilten Orten in kaum handhabbarer Weise vor. Der Ansatz, das Archivsystem durch aufgesetzte Online- Funktionalität für den externen Datenzugriff umzugestalten, ist nur bedingt erfolgversprechend. Die Fallstudie zeigt, wie unzureichende Verfügbarkeit relevanter Dokumente die Akzeptanz von CSCW-Systemen beeinträchtigt.
- Konferenzbeitrag„DreamTeam“ - a platform for synchronous collaborative applications(Groupware und organisatorische Innovation. Tagungsband der D-CSCW '98, 1998) Roth, Jörg; Unger, ClausThis paper presents a platform for developing, testing and executing synchronous collaborative applications in a distributed, heterogeneous environment. Even though several environments exist nowadays, specific problems are not treated satisfactorily. Especially in 'real' network environments, problems like unstable network connections and low bandwidths have to be considered. The DreamTeam platform addresses the special needs of environments with non-optimal characteristics which can, be found in distance learning scenarios. DreamTeam comprises a development environment, a simulation environment and a runtime environment; it is based upon the concept of a fully decentralised architecture and encourages rapid prototyping. DreamTeam supports developers of shared applications through a component concept. Using components helps to divide a software project into well-defined parts. Well-documented interfaces help to reduce integration efforts and improve software quality. A selection of sampie applications with DreamTeam validates our design concept.