Auflistung nach Schlagwort "Co-Design"
1 - 10 von 10
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- WorkshopbeitragAutomatisierte 3D-Modellierung für individualisierbare Massenprodukten(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Braun, Simone; Mouaouya, Sifeddine; Siekmann, Kirsten; Wallenborn, Ramona; Westphal-Furuya, Markus; Wolf, PeterPersonalisierte Produkte werden gerade im Konsumgüterbereich immer mehr nachgefragt. Additive Manufacturing (3D-Druck) bietet hier neue Perspektiven um den Kundenwünschen zu begegnen. Die Mitgestaltung des Endkunden ist jedoch ohne 3D-Modellierungskenntnisse nur begrenzt möglich. Der hier vorgestellte Ansatz ermöglicht es auch einem nicht technisch und gestalterisch versierten Kunden im Rahmen von Freiheitsgraden ein Grundmodell zu individualisieren.
- KonferenzbeitragDesigning alternative future home stories(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Haupt, Benedikt; Pentzold, Christian; Becker, Alexa; Berger, ArneUsually the smart home imaginaries portray nuclear families living in detached houses with a focus on efficiency and energy. In this workshop, we follow the co-design approach to imagine alternative future homes beyond this stereotype. First, we brainstorm the concept of home addressing idiosyncratic needs and expectations. Second, we try three co-design tool adaptations in small groups which allow us to collaboratively imagine speculative futures. LittleBoxes is a cultural probe variation with which participants can configure a speculative future by using inspirational and technological materials. The Tiles IoT Inventor Toolkit adaptation helps to tell detailed stories of how to possibly live with technology in the future. With the IoT Service Kit adaption participants are able to build speculative home scenarios and playfully explore imaginary future technologies within them. There will be two rounds of co-designing, so every participant will explore two of the toolkits. In the last part, we reflect on the experiences as well as discuss if and how participants could imagine adapting the introduced tools beyond the workshop.
- WorkshopbeitragInterdisciplinary Design for Telemedical Diagnostic Systems: Exchange processes of initial stakeholder feedback in a Long COVID project(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Struzek, David; Paluch, Richard; Müller, ClaudiaDeveloping telehealth systems to address global health challenges is becoming increasingly rapid. This can lead to increased complexity, especially in interdisciplinary research projects between industry, medicine and socio-informatics. Especially when partners do not share a disciplinary language or perspective. In this position paper we would like to reflect on the negotiation and development process of an adapted method to gather first practical experiences for the implementation of functionalities of a speech-based diagnostic system to support people with Long COVID symptoms and the associated challenges and influences with the project partners. We want to show that for the design of hybrid healthcare systems it is important, that an understanding between disciplines and approaches should be achieved.
- KonferenzbeitragKein Bock auf Workshop? - Es geht auch "undercover"(Mensch und Computer 2018 - Usability Professionals, 2018) Hess, Anne; Magin, Dominik Pascal; Koch, Matthias; Doerr, JoergWer von uns hat nicht schon offene Workshops intensiv vorbereitet und organisiert, mit großer Sorgfalt darauf bedacht, dass es den Teilnehmern Spaß macht, aber am Ende kommt fast niemand? So erging es uns im vergangenen Jahr im Kontext unserer Living Lab Aktivitäten. Mithilfe eines Klassifikationsschemas sowie darauf angewendeten Kreativitätstechniken haben wir innovative Ideen für die Durchführung von "undercover" Co-Creation-Aktivitäten außerhalb klassischer Workshopformate erarbeitet. Eine zentrale Eigenschaft und Zielsetzung dieser Aktivitäten ist es, dass sie sich leicht in Alltagsaktivitäten von Nutzern integrieren lassen oder sogar so durchgeführt werden können, dass die Nutzer gar nicht bemerken, dass sie gerade an einer Anforderungserhebung teilnehmen. Wer würde denn nicht gerne während eines Ausflugs Videos drehen, einen Fragebogen auf der Brötchentüte ausfüllen, im Restaurant auf Tischen malen oder an einer "App-Evaluationsparty" im Stile einer Tupperware Party teilnehmen?
- KonferenzbeitragModality Relativity in DeSign – Sprachkulturelle Praxis tauber Menschen trifft Webdesign(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Matiouk, Svetlana; Grote, KlaudiaGegenstand dieser Arbeit ist die Erforschung der Wechselwirkung zwischen der Verwendung von modalitätsunterschiedlichen Sprachsystemen – wie die visuell-gestische Deutsche Gebärdensprache (DGS) und die vokal-auditive Deutsche Lautsprache (DLS) – und der Rezeption sowie Aneignung von Webseiten. Basierend auf empirischen Forschungsergebnissen aus der Psycholinguistik kann davon ausgegangen werden, dass sprachmodalitätsbedingte Unterschiede zwischen Gebärden- und Lautsprachen die kulturellen Praktiken, nonsprachlich-kognitiven Wahrnehmungen sowie semantischen Konzeptualisierungsprozesse von Gebärdensprach- bzw. Lautsprachverwendern beeinflussen. In Anlehnung an den Begriff der „Linguistic Relativity“ sprechen wir in diesem Zusammenhang von „Modality Relativity“. Um der sozialen Komplexität des untersuchten Phänomens gerecht werden zu können, wurde eine Kombination verschiedener qualitativer Verfahren eingesetzt. Die Untersuchung besteht aus drei Einzelfallstudien, die in Co-Gestaltungsprozessen von drei Webentwicklungsprojekten eingebettet waren. Der Beitrag dieser Arbeit besteht in der Ausarbeitung der spezifischen Einflussgrößen von Gebärdensprache und Gebärdensprachkultur auf die Wahrnehmung und Aneignung von Mensch-Computer-Schnittstellen sowie drei Einzelfallanalysen, die sich auf diese Einflussgrößen beziehen.
- KonferenzbeitragNegotiating Taste for Digital Depiction: Aligning Individual Concepts of Taste Perception in a Co-Design Process(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Berkholz, Jenny; Esau-Held, Margarita; Stevens, GunnarTaste is a complex phenomenon that depends on the individual experience and is a matter of collective negotiation and mediation. On the contrary, it is uncommon to include taste and its many facets in everyday design, particularly online shopping for fresh food products. To realize this unused potential, we conducted two Co-Design workshops. Based on the participants’ results in the workshops, we prototyped and evaluated a click-dummy smartphone app to explore consumers’ needs for digital taste depiction. We found that emphasizing the natural qualities of food products, external reviews, and personalizing features lead to a reflection on the individual taste experience. The self-reflection through our design enables consumers to develop their taste competencies and thus strengthen their autonomy in decision-making. Ultimately, exploring taste as a social experience adds to a broader understanding of taste beyond a sensory phenomenon.
- ZeitschriftenartikelNutzer, Sammler, Entscheidungsträger? Arten der Bürgerbeteiligung in Smart Cities(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 5, 2021) Haunschild, Jasmin; Demuth, Kilian; Geiß, Henri-Jacques; Richter, Christian; Reuter, ChristianDigitalisierung ist ein präsenter Faktor in vielen Städten. So existieren bereits viele Smart-City -Initiativen, bei denen Städte versuchen, ihre Prozesse durch Erfassung und Verknüpfung von Daten, oft unter Zuhilfenahme von Datenplattformen, zu optimieren. In Anbetracht der damit einhergehenden großen Investitionen und Veränderungen wird Bürgerbeteiligung als zentraler Faktor für den Erfolg solcher Initiativen betrachtet. Bisher ist allerdings nicht klar, was typische Beteiligungsformate von Smart-City-Initiativen sind und welche Rolle(n) BürgerInnen dabei einnehmen. Dieser Beitrag leitet mittels einer Literaturanalyse zu Smart Cities ein Kategorienschema zu typischen Bürgerbeteiligungsarten ab. Die Analyse ergab, dass sich Einbindung von BürgerInnen in politische Entscheidungen und bei der Entwicklung technischer Artefakte maßgeblich auf e‑Government oder Participatory Design bezieht. Im Hinblick auf die Beteiligungsarten zeigt sich, dass Makrofabriken, Living Labs und Open-Data -Plattformen häufige Ansätze sind, um BürgerInnen als Co-Creators einzubinden. Zudem werden BürgerInnen mit Citizen Sensing zur Erfassung von Daten oder Missständen einbezogen. Dabei zeigen sich sowohl aktivere, als auch eher passive Beteiligungsarten. Die Analyse zeigt, dass die Einbindung von BürgerInnen häufig entweder auf eine Beteiligung an politischen Entscheidungen oder an der Entwicklung technischer Artefakte abzielt. Auch wenn keine klare Abgrenzung möglich ist, sind diese Ansätze dann eher durch e‑Government oder Participatory Design inspiriert. Digitalization is currently a prominent factor in many cities. Already, many smart city initiatives exist that thrive to optimize processes by gathering and connecting data, often using data platforms. Considering the enormous financial investments and great changes, citizen participation is seen as a major success factor for such initiatives. So far it is unclear, what typical participation modes are in this context and which roles citizens take on in each. Therefore, this contribution reviews literature on smart city initiatives to derive categories of typical participation modes. Regarding typical participation mode, we find that citizens are involved as co-creators in micro factories, living labs, and open data platforms. In addition, with citizen sensing they are involved as data collectors. Other participation modes are geared towards political participation and aim for either active or passive participation. The analysis shows that participation aims either for political participation or for participation in the technical development. Although no clear separation can be made, the efforts are thus inspired mainly by e‑government or participatory design.
- TextdokumentPartizipatives Entwerfen Soziotechnischer Systeme(INFORMATIK 2017, 2017) Berger, Arne; Bischof, Andreas; Totzauer, Sören; Lefeuvre, Kevin; Storz, Michael; Kurze, Albrecht
- ZeitschriftenartikelSensing Home: Designing an Open Tool That Lets People Collect and Interpret Simple Sensor Data from Their Homes(i-com: Vol. 17, No. 2, 2018) Berger, Arne; Kurze, Albrecht; Totzauer, Sören; Storz, Michael; Lefeuvre, Kevin; Bischof, Andreas; Freiermuth, MiraThe Internet of Things in the home is a design space with huge potential. With sensors getting smaller and cheaper, smart sensor equipped objects will become an integral, preinstalled part of the future home. With this article we will reflect on Sensing Home, a design tool to explore sensors in the home together with people. Sensing Home allows people to integrate sensors and connectivity into mundane domestic products in order to make them smart. As such, it can be used by people to experience and explore sensors in the home and daily life. They may explore possible use cases, appropriate sensor technology, and learn about this technology through use. At the same time people may also be empowered to understand the issues and implications of sensors in the home. We present the design rationale of Sensing Home, five usage examples of how Sensing Home allowed people to explore sensor technology, and the deployment of Sensing Home together with a self-developed group discussion method to empower people to understand the benefits and pitfalls of sensors in their home. The article ends with a brief reflection whether Sensing Home is a probe or a toolkit.
- WorkshopbeitragSmart City for women’s safety: exploration of the problems and solutions through Co-Design(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Osipova, MargaritaSmart City technology is a rapidly developing field that aims to solve city-problems through technological modernization of the environment and society, including safety and security of citizens. The level of safety of the urban space influences inhabitants’ mobility levels, meaning that unsafe places restrict citizens from traveling there in general, by themselves, or at specific time of the day. These usually affect female citizens more, as they are likelier to be exposed to unsolicited dangerous attention –including sexual context–, while being less bodily able to protect themselves. This study investigates the requirements of women for future urban technological solutions through a Co-Design approach. Covering topics from the fears that women experience to the solution ideation, this work contributes to a better understanding of women's perspectives on the use of Smart City technology for safety and highlights the benefits of using Co-Design method in the research of topics alike.