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- ZeitschriftenartikelAkzeptanz von Distance Working bei Führungskräften(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 4, 2021) Bergsleitner, Florian; Rückel, DavidGeänderte Anforderungen an die Arbeitsplätze durch die globale Covid-Krise bedingen Veränderungen des Führungsstils. Losgelöst von althergebrachten Kontrollinstanzen definieren moderne Führungskräfte ihren Stil als „Digital Leader“ wesentlich umfassender und sind essenzieller Enabler, um Distance Working in Unternehmen zu etablieren. Obwohl Ressentiments gegen die Schaffung von Arbeitsplätzen im Distance Working bestehen, nehmen Führungskräfte gleichermaßen die Verantwortung für ihre Mitarbeiter und die Unternehmen wahr. Entsprechend ist es Ziel dieses Beitrags, die Bedenken und Herausforderungen von Führungskräften in Bezug auf Digital Leadership und Distance Working zu erheben und mittels Design Science aus dem aktuellen „State of the Field“ wissenschaftlicher Literatur verbunden mit einer beispielhaften Umsetzung ein Konzept zur Steigerung der Akzeptanz von Distance Working zu erstellen. Das entstandene Artefakt wird durch Interviews mit zehn Experten evaluiert. Technische Lösungen werden als Grundbedingung angesehen, die Vertrauenskultur deutlich stärker gelebt als dies von vorangegangen Stilen bekannt war. Führungskräfte empfinden beim Digital Leadership keinen Kontrollverlust, sie bringen den MitarbeiterInnen Vertrauen entgegen und monitoren deren Leistungen. Die Kommunikation wird um die außerdienstliche, soziale Komponente erweitert, da Führungskräfte erkennen, dass Mitarbeiterführung damit vertrauensvoller gelingen kann. Um das Unternehmen weiterhin gut am Markt positionieren und zukunftsorientiert agieren zu können, wünschen sich Führungskräfte im Gesetzgeber einen starken Verbündeten, der den Rahmen so gestaltet, dass sowohl Schutz des Mitarbeiters wie auch individuelle Lösungen gewährleistet bleiben. Changed demands on jobs and workplaces due to the global Covid crisis require changes in management styles. In contrast to traditional subvisory authorities, modern executives define their style as “digital leaders” much more comprehensively and are thereby essential enabling factors in establishing distance working in companies. Although there is resentment against the creation of jobs in distance working, managers take responsibility for both their employees and companies in many areas. Accordingly, the aim of this article is to raise the concerns and challenges of executives in relation to digital leadership and distance working and, by means of design science from the current “state of the field” scientific literature, combined with an exemplary implementation, a concept to increase the acceptance of distance working to create. The artifact created is evaluated through interviews with ten experts. Technical solutions are seen as crucial basic condition, the culture of trust is lived much more strongly than was known from previous styles. With digital leadership, managers do not feel any loss of control as they trust employees and monitor performance. The communication is expanded to include the off-duty, social component, as managers recognize that leadership can be more trustworthy. In order to continue to position the company well in the market and to be able to act in a future-oriented manner, executives want a strong ally in the legislature who creates the framework in such a way that both the protection of the employee and individual solutions are guaranteed.
- TextdokumentIn Microservices We Trust — Do Microservices Solve Resilience Challenges?(Tagungsband des FB-SYS Herbsttreffens 2019, 2019) Hilbrich, MarcusResilience is an open challenge. In this paper we look into microservices – a concept that argues to be resilient. We look into the definition of microservices and argue whether the definition provides the promised advantages regarding to resilience.
- Konferenzbeitrag‘To Code, or Not to Code’: Unpacking the Understanding and Difficulties of Citizen Development Programs(INFORMATIK 2024, 2024) Binzer, Björn; Winkler, Till J.IT departments are finding it challenging to keep up with the fast-paced need for digital solutions due to a shortage of skilled software developers. As a response, many companies are adopting low-code and no-code approaches to cultivate and empower a new cohort of employees: the citizen developers. While the practice community has been discussing the Citizen Development phenomenon for some time now, research lags behind, leading to a dearth of conceptual clarity in understanding the terms low-code, no-code, and Citizen Development. This paper connects the dots and proposes a more harmonized conceptual understanding of these related but distinct terms. Additionally, we explore the practical difficulties associated with Citizen Development approaches as identified by professionals in the field. Our key contribution is a clearer terminology and understanding of Citizen Development that can enhance both scholarly inquiry and practical application, facilitating clearer communication and more precise discussions.