Auflistung nach Schlagwort "Connected Car"
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- ZeitschriftenartikelBewertung von Anreizen zum Teilen von Daten für digitale Geschäftsmodelle am Beispiel von Usage-based Insurance(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 5, 2018) Streich, Mathias; D’Imperio, Antonio; Anke, JürgenDer Automobilsektor steht vor einem tiefgreifenden Wandel. Fahrzeuge werden unter dem Schlagwort „Connected Car“ zunehmend vernetzt und erzeugen durch Sensoren eine enorme Menge hoch detaillierter und sensibler Daten. Diese Entwicklung schafft die Grundlage für digitale Geschäftsmodelle wie Usage-Based Insurance (UBI). Dabei handelt es sich um Kfz-Versicherungstarife, deren Prämie anhand des Fahrverhaltens des Versicherten bemessen wird. Entsprechend können Versicherte ihren Versicherungsbeitrag (Prämie) senken, sofern sie sicher und unfallvermeidend fahren. Um UBI-Tarife anbieten zu können, benötigen Versicherungen Daten über das Fahrverhalten anhand derer eine Risikoeinschätzung durchgeführt werden kann. Da die Datenschutzbedenken der Bevölkerung jedoch noch immer groß sind, entsteht ein Konflikt zwischen Versicherer und Autofahrer, der die Akzeptanz solcher UBI-Tarife beeinflusst. Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Bewertung verschiedener Anreize zur Auflösung dieses Konflikts. Neben der Systematisierung verschiedener monetärer und nicht-monetärer Anreize wurde die Akzeptanz monetärer Anreize dabei mittels Discrete-Choice Experiment im Zuge einer Umfrage mit 215 Teilnehmern untersucht. Auf diese Weise konnte die notwendige monetäre Kompensation für das Teilen der für UBI-Tarife benötigten sensiblen Daten ermittelt werden. Weiterhin konnte festgestellt werden, dass die Kompensation in Form von indirekt monetären Anreizen wie zusätzliche Funktionen von Assistenz- oder Entertainmentsysteme nur geringe Auswirkungen auf die Akzeptanz von UBI-Tarifen hat. The automotive sector is facing fundamental changes. Vehicles are increasingly networked and become so-called “Connected Cars”. They generate an enormous amount of highly detailed and sensitive data through sensors. This development serves as the basis for digital business models such as Usage-Based Insurance (UBI), in which the premium of a vehicle insurance tariff is determined by the driving behavior of the insured person. Therefore, it is possible to reduce the insurance premium if they drive safely and avoid accidents. In order to be able to offer UBI tariffs, insurance companies need data on the driving behavior based on which a risk assessment can be carried out. However, as the privacy concerns of the consumers are still high, a conflict about the sharing of data arises between the insurer and drivers, which affects the acceptance of such UBI tariffs. This article deals with the evaluation of various incentives to resolve this conflict. In addition to the systematization of various monetary and non-monetary incentives, the acceptance of monetary incentives was examined by means of a discrete-choice experiment as part of a survey with 215 participants. With that, the necessary monetary compensation for sharing the sensitive data required for UBI tariffs could be determined. Furthermore, it was found that the compensation in the form of indirect monetary incentives, such as additional functions of assistance or entertainment systems, has little effect on the acceptance of UBI tariffs.
- KonferenzbeitragA Consumer Perspective on Privacy Risk Awareness of Connected Car Data Use(Mensch und Computer 2021 - Tagungsband, 2021) Jakobi, Timo; Alizadeh, Fatemeh; Marburger, Martin; Stevens, GunnarNew cars are increasingly "connected" by default. Since not having a car is not an option for many people, understanding the privacy implications of driving connected cars and using their data-based services is an even more pressing issue than for expendable consumer products. While risk-based approaches to privacy are well established in law, they have only begun to gain traction in HCI. These approaches are understood not only to increase acceptance but also to help consumers make choices that meet their needs. To the best of our knowledge, perceived risks in the context of connected cars have not been studied before. To address this gap, our study reports on the analysis of a survey with 18 open-ended questions distributed to 1,000 households in a medium-sized German city. Our findings provide qualitative insights into existing attitudes and use cases of connected car features and, most importantly, a list of perceived risks themselves. Taking the perspective of consumers, we argue that these can help inform consumers about data use in connected cars in a user-friendly way. Finally, we show how these risks fit into and extend existing risk taxonomies from other contexts with a stronger social perspective on risks of data use.
- ZeitschriftenartikelVernetzte Fahrzeuge – empirische Analyse digitaler Geschäftsmodelle für Connected-Car-Services(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 2, 2018) Bosler, Micha; Burr, Wolfgang; Ihring, LeonieIn der Automobilindustrie führt die Digitalisierung zu vernetzten Fahrzeugen, die mit digitalen Diensten Mehrwerte für Fahrer und Halter hinsichtlich Sicherheit, Navigation, Information, Komfort sowie Unterhaltung generieren. Die Connected-Car-Services bilden das zentrale Nutzenversprechen neuer Geschäftsmodelle, welche das traditionelle Geschäftskonzept der Automobilhersteller ergänzen. Der vorliegende Betrag widmet sich besagten Geschäftsmodell-Innovationen im Kontext der vernetzten Automobile. Basierend auf einer empirischen Analyse von Audi connect, BMW ConnectedDrive und Mercedes me connect werden die grundlegenden Komponenten der Connected-Car-Geschäftsmodelle identifiziert. Due to the digitization, the automotive industry leads towards connected vehicles. The resulting digital services create added value for drivers and owners regarding safety, navigation, information, convenience, and entertainment. Connected car services are the key value proposition of new business models in addition to the traditional business concept of the automobile manufacturers. This article analyzes the mentioned business model innovations in the context of connected vehicles. Based on the insights obtained from a multiple case study including Audi connect, BMW ConnectedDrive and Mercedes me connect, the underlying components of a connected car business model are identified.