Auflistung nach Schlagwort "Design science"
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- ZeitschriftenartikelA Blockchain-Based Approach Towards Overcoming Financial Fraud in Public Sector Services(Business & Information Systems Engineering: Vol. 59, No. 6, 2017) Hyvärinen, Hissu; Risius, Marten; Friis, GustavIn financial markets it is common for companies and individuals to invest into foreign companies. To avoid the double taxation of investors on dividend payment – both in the country where the profit is generated as well as the country of residence – most governments have entered into bilateral double taxation treaties, whereby investors can claim a tax refund in the country where the profit is generated. Due to easily forgeable documents and insufficient international exchange of information between tax authorities, investors illegitimately apply for these tax returns causing an estimated damage of 1.8 billion USD, for example, in Denmark alone. This paper assesses the potential of a blockchain database to provide a feasible solution for overcoming this problem against the backdrop of recent advances in the public sector and the unique set of blockchain capacities. Towards this end, we develop and evaluate a blockchain-based prototype system aimed at eliminating this type of tax fraud and increasing transparency regarding the flow of dividends. While the prototype is based on the specific context of the Danish tax authority, we discuss how it can be generalized for tracking international and interorganizational transactions.
- ZeitschriftenartikelBoSDL: An Approach to Describe the Business Logic of Software Services in Domain-Specific Terms(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 5, 2018) Schlauderer, Sebastian; Overhage, SvenModular SaaS platforms that can flexibly be configured with software services, microservices, and the advent of the API economy provide new opportunities to realize even highly customized solutions in the cloud. The success of such endeavors depends on the ability of consumers to discriminate between offered services and choose those best fulfilling the requirements, though. To facilitate the assessment of services against functional requirements, this article proposes the Business-Oriented Service Description Language (BoSDL). It consists of: (1) a meta-model with rules to describe the business logic, that is, the functionality of a software service from a business-oriented perspective; (2) a textual presentation format based on English natural language; (3) a graphical notation based on the UML. Findings from a controlled experiment indicate that, compared to the state of the art, the information provided with the BoSDL enhances the ability of consumers to judge if software services satisfy existing functional requirements.
- ZeitschriftenartikelDesign für Kostentransparenz in Anlageberatungsgesprächen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 6, 2012) Nussbaumer, Philipp; Matter, Inu; Reto à Porta, Gian; Schwabe, GerhardAnlageberatungen von Finanzdienstleistungsunternehmen weisen verschiedene Eigenschaften auf, die einer Beratungsqualität entgegenstehen. Die Beziehung zwischen Berater und Kunde ist durch den Mangel an Transparenz in Bezug auf den Beratungsprozess (welche Aktivitäten gibt es und warum) und die darin verwendeten Informationen (welche Information wird wozu verwendet und mit welchem Ergebnis) belastet, sowie in Bezug auf die entstehenden exakten Kosten der Dienstleistungen und der empfohlenen Produkte. In früheren Untersuchungen haben wir vorgeschlagen, die Themen Prozess- und Informationstransparenz mit den Mitteln kooperativer Informationstechnologie (IT) anzugehen. In diesem Beitrag liefern wir Argumente, dass solche kooperativen Tools auch eine Voraussetzung sind, Kostentransparenz zu ermöglichen. Hierzu beschreiben wir einen vollständigen Forschungszyklus aus Design, Umsetzung und Evaluation eines kooperativen IT-Werkzeugs zur Herstellung von Kostentransparenz, welches die Kunde-Berater-Beziehung auf der Beratungsebene unterstützt. Die Evaluationsresultate zeigen die Effektivität des Designs bezüglich einer erhöhten wahrgenommenen Kostentransparenz der Kunden als auch eine Steigerung der Zufriedenheit und der Zahlungsbereitschaft für die erhaltene Anlageberatung. Diese Ergebnisse stellen die generelle Vermutung der Finanzdienstleister in Frage, dass transparente, gebührenabhängige Beratungen weder von den Kunden akzeptiert würden noch wirtschaftlich zu empfehlen seien. Praktische Schlussfolgerungen aus den Ergebnissen für unterstützende IT-Systeme auf Beratungsebene werden diskutiert.AbstractInvestment advisory services of financial service providers (FSPs) exhibit several characteristics that are detrimental to advisory quality. The interaction of advisor and client is strained by a lack of transparency regarding the advisory process (what activities are performed and why) and the information used therein (what information is used for what purpose and with what effect), as well as regarding the precise costs of the service and the recommended products. In prior research, we suggested that process and information transparency issues may be appropriately addressed with collaborative information technology (IT) artifacts. In this paper, we argue that collaborative, transparent artifacts may also be a premise of enabling cost transparency. To this end, we describe a complete research cycle of designing, implementing, and evaluating a shared cost-transparent IT artifact to support client-advisor interaction in investment advisory encounters. Evaluation results suggest the efficacy of our design in improving the clients’ perceived cost transparency as well as increase their satisfaction and their willingness to pay for the received investment advice. These findings may also challenge the common belief of FSPs that transparent, fee-based advisory services would neither be accepted by clients nor be economically viable. Practical implications of these findings for designing advisory encounters with supportive IT are discussed.
- ZeitschriftenartikelDesigning Virtual Coaching Solutions(Business & Information Systems Engineering: Vol. 66, No. 3, 2024) Schlieter, Hannes; Gand, Kai; Weimann, Thure Georg; Sandner, Emanuel; Kreiner, Karl; Thoma, Steffen; Liu, Jin; Caprino, Massimo; Corbo, Massimo; Seregni, Agnese; Tropea, Peppino; Pino, Rocio; Gómez Esteban, Juan Carlos; Gabilondo, Inigo; Lacraru, Andreea Elena; Busnatu, Stefan SebastianEspecially older persons are prone to disabilities and chronic diseases. These chronic conditions pose a worldwide challenge, leading to deteriorating health, economic strain, loss of life, and a decline in the quality of life (QoL). Therefore, healthcare institutions seek to enhance their strategies for disease prevention and management to uphold the well-being of the community. This leads to the need to regain independence and improve QoL to properly rehabilitate the patients. Virtual Coaches (VCs) in the form of Embodied Conversational Agents are seen as a relevant digital intervention to support the continuity of care. The paper at hand reports on a Design Science Research project about implementing a VC solution to support older patients' home rehabilitation. The study underpins four pivotal design principles: Adaptivity, Coaching Strategy, Multi-user Interface, and Sustainable Infrastructure. The final artifact was tested with 80 patients which were supported in continuing their inpatient rehabilitation at home by using a VC. The evaluation shows both positive results for usability and acceptance of the intervention for four different use cases and a positive impact on the QoL. Given the comprehensive clinical evaluation, the system represents a safe and appealing solution for ensuring the continuity of medical rehabilitation care and the access to personalized cognitive and motor function treatments.
- ZeitschriftenartikelDiscovering Data Quality Problems(Business & Information Systems Engineering: Vol. 61, No. 5, 2019) Zhang, Ruojing; Indulska, Marta; Sadiq, ShaziaExisting methodologies for identifying data quality problems are typically user-centric, where data quality requirements are first determined in a top-down manner following well-established design guidelines, organizational structures and data governance frameworks. In the current data landscape, however, users are often confronted with new, unexplored datasets that they may not have any ownership of, but that are perceived to have relevance and potential to create value for them. Such repurposed datasets can be found in government open data portals, data markets and several publicly available data repositories. In such scenarios, applying top-down data quality checking approaches is not feasible, as the consumers of the data have no control over its creation and governance. Hence, data consumers - data scientists and analysts - need to be empowered with data exploration capabilities that allow them to investigate and understand the quality of such datasets to facilitate well-informed decisions on their use. This research aims to develop such an approach for discovering data quality problems using generic exploratory methods that can be effectively applied in settings where data creation and use is separated. The approach, named LANG, is developed through a Design Science approach on the basis of semiotics theory and data quality dimensions. LANG is empirically validated in terms of soundness of the approach, its repeatability and generalizability.
- ZeitschriftenartikelEffektives Steuern von IT-Outsourcingdienstleistern(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2012) Urbach, Nils; Würz, TobiasIT-Führungskräfte setzen auf IT-Outsourcing als Beschaffungsoption zur Realisierung von strategischen, ökonomischen und technologischen Nutzenpotenzialen. Doch obwohl zahlreiche IT-Outsourcingvorhaben als erfolgreich angesehen werden, lassen sich auch Misserfolgsfälle beobachten. Probleme und Herausforderungen im Zusammenhang mit IT-Outsourcing beziehen sich dabei oftmals nicht nur auf die strategische Entscheidung für oder gegen die Auslagerung von IT, sondern treten auch auf operativer Ebene auf. Insbesondere Unternehmen mit geringer Erfahrung in der Implementierung von größeren IT-Outsourcingprogrammen sind mit Problemen bei der Steuerung von externen IT-Outsourcingdienstleistern konfrontiert. In diesem Artikel schlagen wir ein Referenzmodell zur Strukturierung der für die effektive Steuerung von IT-Outsourcingbeziehungen erforderlichen Prozesse vor. Die Forschung basiert auf dem Paradigma der gestaltungsorientierten Forschung der Wirtschaftsinformatik. In einem ersten Schritt leiten wir ein Rahmenwerk aus verwandter Literatur und vorhandenem Wissen in diesem Fachgebiet ab. Anschließend wird das entwickelte Modell auf Basis umfangreicher empirischer Arbeit wie Experteninterviews und Feldstudien evaluiert und weiterentwickelt. Das vorgeschlagene Rahmenwerk hat sich als tragfähiges Instrument zur Unterstützung der systematischen Analyse von bestehenden Prozessen und der Definition von Zielprozessen zur Steuerung von IT-Outsourcingprogrammen erwiesen. Der vorrangige Beitrag dieser Arbeit liegt demnach in der Entwicklung eines anwendungsorientierten Instruments für die Praxis sowie in der Erweiterung der Wissensbasis zu IT-Outsourcing-Governance.AbstractIT executives entering into information technology (IT) outsourcing arrangements seek various strategic, economic, and technological benefits. However, although several cases of IT outsourcing are considered successful, cases of failure can also be observed. Problems and challenges associated with IT outsourcing often not only relate to the strategic decision whether or not to outsource, but to the operational level as well. Especially organizations with little experience of implementing larger IT outsourcing programs face problems with the steering of external outsourcing providers. In this paper, we propose a reference framework that structures the required processes for an effective steering of IT outsourcing relationships. The research is based on the design science paradigm in information systems research. In a first step, we derive a framework from related literature and knowledge in this particular area. We then undertake extensive fieldwork, including expert interviews and field studies to evaluate our framework and to develop it further. The suggested framework proves to be a viable instrument to support the systematic analysis of current processes and the definition of suitable target processes for the steering of IT outsourcing programs. This paper’s primary contribution therefore lies in providing an applicable instrument for practitioners as well as in extending the existing body of knowledge on IT outsourcing governance.
- ZeitschriftenartikelEin Reifegradmodell für Unternehmenssteuerungssysteme(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 4, 2012) Marx, Frederik; Wortmann, Felix; Mayer, Jörg H.Die Komplexität der Unternehmensführung in internationalen Unternehmen nimmt stetig zu. IT-gestützte Unternehmenssteuerungssysteme (USS), die Berichtserstattung, Planung und Konsolidierung umfassen, helfen, diese Herausforderung zu bewerkstelligen. Obwohl USS eine lange Tradition in der Managementforschung haben, ist ihre Gestaltung nach wie vor herausfordernd. Reifegradmodelle (RGM) sind bewährte Instrumente, um Stärken und Schwächen unterschiedlicher Domänen zu identifizieren. Da verfügbare Reifegradmodelle sich auf einzelne USS-Domänen konzentrieren, die IT-Perspektive vernachlässigen und oftmals ein methodisch solides Fundament vermissen lassen, stellt der vorliegende Beitrag ein empirisch fundiertes, algorithmisch konstruiertes Reifegradmodell für USS vor. Dieses besteht aus drei Teilmodellen für Berichterstattung, Planung und Konsolidierung, die in einem umfassenden USS-Reifegradmodell zusammengefasst werden. Deren fünf Stufen leiten schließlich die fundierte Evolution von Unternehmenssteuerungssystemen an; dies von einem grundlegenden, vom Gesetzgeber vorgeschriebenen Ansatz (Stufe 1), über einen ausgewogenen Ansatz (Stufe 2) hin zu umfassenden USS (Stufe 3). Auf Stufe 4 weisen USS einen starken strategischen Fokus auf und nutzen auf der fünften und letzten Evolutionsstufe das Potenzial „moderner“ IT.AbstractCorporate management in today’s international companies has become increasingly complex. To cope with the growing challenges, information technology (IT)-based management control systems (MCSs) covering reporting, planning, and consolidation have been deployed. Despite their tradition in management research, the ‘right’ setup of MCSs is still challenging. Maturity models (MMs) are an established instrument to identify strengths and weaknesses of certain domains. As existing MMs rather focus on single MCS domains, neglect an IT perspective and miss a sound methodical foundation, this paper outlines an empirically and algorithmically constructed MCS MM. The model consists of three partial MMs for reporting, planning, and consolidation, which are integrated into one holistic MCS MM. The five levels of the MCS MM guide MCS evolution from a basic, mandatory/external-driven MCS (level 1) to a balanced MCS (level 2), and a comprehensive MCS (level 3). Ultimately, MCSs show a strong strategic focus (level 4) and leverage the potentials of modern IT (level 5).
- ZeitschriftenartikelEntwicklung von Reifegradmodellen für das IT-Management(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 3, 2009) Becker, Jörg; Knackstedt, Ralf; Pöppelbuß, JensReifegradmodelle stellen für das IT-Management ein wichtiges Instrument dar, weil sie die Positionierung der eigenen Organisation ermöglichen und Entwicklungsperspektiven aufzeigen. In den letzten Jahren wurden über hundert Reifegradmodelle zur Unterstützung des IT-Managements entwickelt. Die Bandbreite ihrer Anwendungsbereiche reichen von einer Gesamtbeurteilung des IT-Managements bis hin zur Analyse einzelner Teilbereiche, wie z. B. das Business Process Management und der Einsatz von Business-Intelligence-Systemen in Unternehmen. Mit der großen Zahl der in den letzten Jahren veröffentlichten Reifegradmodelle geht die Gefahr einer zunehmenden Beliebigkeit in ihrer Entwicklung einher. Diese zeigt sich insbesondere in der verhältnismäßig lückenhaften Dokumentation. Der vorliegende Beitrag trägt dazu bei, dieser Tendenz entgegenzuwirken, indem auf der Basis wissenschaftstheoretischer Richtlinien Anforderungen an die Entwicklung von Reifegradmodellen abgeleitet werden. Mittels dieser Anforderungen werden die wenigen gut dokumentierten Vorgehensweisen miteinander verglichen. Die auf diese Weise erlangten Erkenntnisse werden zu einem allgemein anwendbaren Vorgehensmodell generalisiert und konsolidiert. Anhand der Entwicklung des IT Performance Measurement Maturity Model (ITPM3) wird die Anwendung des Vorgehensmodells gezeigt. Die Ergebnisse des Beitrags bieten eine Anleitung für eine methodisch fundierte Entwicklung und Evaluation von Reifegradmodellen. Insbesondere wenn Reifegradmodelle nicht nur den Status eines Marketinginstruments von Beratungsunternehmen erlangen sollen, ist ein derart fundiertes Vorgehen unerlässlich.AbstractMaturity models are valuable instruments for IT managers because they allow the assessment of the current situation of a company as well as the identification of reasonable improvement measures. Over the last few years, more than a hundred maturity models have been developed to support IT management. They address a broad range of different application areas, comprising holistic assessments of IT management as well as appraisals of specific subareas (e. g. Business Process Management, Business Intelligence).The evergrowing number of maturity models indicates a certain degree of arbitrariness concerning their development processes. Especially, this is highlighted by incomplete documentation of methodologies applied for maturity model development.In this paper, we will try to work against this trend by proposing requirements concerning the development of maturity models. A selection of the few well-documented maturity models is compared to these requirements. The results lead us to a generic and consolidated procedure model for maturity models. It provides a manual for the theoretically founded development and the design of evaluation of maturity models. Finally, we will apply this procedure model to the development of the IT Performance Measurement Maturity Model (ITPM3).
- ZeitschriftenartikelErklärende Designtheorie(Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 5, 2010) Baskerville, Richard; Pries-Heje, JanIn letzter Zeit wurde dem Design, der Designforschung und der Design Science vermehrt Aufmerksamkeit geschenkt. Dies führte zu einem stärkeren wissenschaftlichen Fokus auf Design, was wiederum Anlass zum Überdenken der Definitionen des Konzepts der Designtheorie gab. Viele Wissenschaftler aus dem Gebiet Information Systems gehen davon aus, dass eine Designtheorie komplexe und sorgsam ausgearbeitete Strukturen erfordert. Während eine derartige Struktur infolge ihrer Vollständigkeit und Komplexität attraktiv erscheint, hat sie doch zu wissenschaftlicher Kritik an der Einfachheit und Eleganz solcher Design-Science-Theorien geführt, die bestimmte ”notwendige” Elemente nicht enthalten. Solche Kritik führt zu der Frage, ob die Designtheorie überhaupt als Theorie angesehen werden kann.Auf Basis einer Untersuchung verschiedener bedeutsamer Designergebnisse aus den Bereichen Architektur, Finanzen, Management, kognitive Psychologie, Informatik sowie Information Systems und Wissenschaftsphilosophie zeigen die Autoren, dass eine Designtheorie aus zwei Teilen besteht: einer Theorie der Designpraxis und einer erklärenden Designtheorie. Eine Erklärende Designtheorie umfasst eine funktionale Erklärung, warum eine bestimmte Lösung bestimmte Komponenten im Sinne von Anforderungen enthält, die im Design formuliert werden. Für eine erklärende Designtheorie sind nur zwei Elemente zwingend notwendig: Anforderungs- und Lösungskomponenten. Die These wird logisch und empirisch begründet; die Autoren geben Beispiele für Designtheorie aus dem Bereich Information Systems und anderen designbezogenen Gebieten, um zu zeigen, dass Designtheorie sowohl einfach als auch vollständig sein kann. Der Beitrag schließt mit einem Vorschlag für eine erklärende Designtheorie.AbstractDesign, design research, and design science have received increasing attention lately. This has led to a more scientific focus on design that then has made it timely to reconsider our definitions of the design theory concept. Many scholars in Information Systems assume a design theory requires a complex and elaborate structure. While this structure has appeal for its completeness and complexity, it has led scholars to criticize simplicity and elegance in design science theories that fail to demonstrate the “required” elements. Such criticisms lead to questions about whether design theory can be considered theory at all.Based on a study of notable design writing in architecture, finance, management, cognitive psychology, computer science as well as information systems and the philosophy of science, the authors demonstrate that design theory consists of two parts: a design practice theory and an explanatory design theory. An explanatory design theory provides a functional explanation as to why a solution has certain components in terms of the requirements stated in the design. For explanatory design theory, only two elements are essentially necessary for a complete design theory: requirements and solution components. The argument is logical as well as empirical; the authors give examples of design theory drawing from IS as well as other design-related fields show how design theory can be both simple and complete. The paper concludes with a proposal for explanatory design theory.
- ZeitschriftenartikelLeveraging the Power of Peer Groups for Refugee Integration(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 4, 2022) Förster, Maximilian; Klier, Julia; Klier, Mathias; Schäfer-Siebert, Katharina; Sigler, IrinaRefugee integration, one long-term solution to the large number of people fleeing their home countries, constitutes a challenge for both refugees and host societies. ICT and especially online peer groups seem promising to support this process. Building on literature demonstrating the societal benefits of peer groups, this paper proposes a novel peer-group-based approach to address refugee integration and introduces both an online and offline realization. A randomized field experiment in cooperation with public (refugee) services and a non-governmental organization makes it possible to expand existing research by quantitatively demonstrating societal benefits of online peer groups and ICT for refugee integration. Further, this paper is the first to assess the effectiveness of online and offline peer groups in one experimental setup comparatively. Results show that peer groups provide substantial value with respect to the integration domains social bridges, social bonds, rights and citizenship as well as safety and stability. While the outcome of the various integration domains differs for online and offline peer groups, participants’ adoption rates were higher for online peer groups.