Auflistung nach Schlagwort "Design science research methodology"
1 - 2 von 2
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- ZeitschriftenartikelBetriebstypenspezifische Referenzdatenmodelle strategischer Kennzahlensysteme der Entsorgungswirtschaft(Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 2, 2011) Dyckhoff, Harald; Souren, Rainer; Elyas, AbdullaDer Beitrag beschreibt die Entwicklung betriebstypenspezifischer Referenzdatenmodelle für das strategische Controlling der Entsorgungswirtschaft. Im Ergebnis werden für Entsorgungsbetriebe erstmals generische Ziel- und Kennzahlensysteme präsentiert und eine entsprechende Typologie von Datenmodellen für Data-Warehouse-Lösungen bereit gestellt. Zusätzlich wird eine Entwicklungsmethodik für Branchenlösungen präsentiert. Durch eine empirisch fundierte Typenbildung und die theoriebasierte Ableitung der Ziel- und Kennzahlensysteme weist sie ein hohes Maß an Struktur und Transparenz auf. Die neue Vorgehensweise integriert somit systematisch sowohl induktiv-empirische als auch deduktiv-analytische Elemente.AbstractThe paper depicts the development of reference data models for strategic key performance indicator systems specific to waste management firms providing a new comprehensive typology of generic models for data warehouse solutions. Additionally, a development methodology for industry solutions is applied, which, given the empirically founded typification process and the theoretically derived performance measurement systems, is characterized by a high degree of structure and transparency. The new approach thus systematically integrates both inductive-empirical and deductive-analytical elements.
- ZeitschriftenartikelIdentification of User Roles in Enterprise Social Networks: Method Development and Application(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 4, 2021) Hacker, Janine; Riemer, KaiThe importance of gaining insights into informal organizational structures for management purposes is acknowledged by both research and practice. However, “traditional?? approaches to analyzing informal organizational social networks involve significant manual effort and do not scale for larger datasets. Enterprise Social Networks (ESN) have emerged as important tools for informal employee interactions, such as for problem-solving and information sharing. While the analysis of ESN back end data might provide insights into the informal fabric of organizations, and in particular employees’ roles in such networks, there is a lack of systematic approaches for carrying out ESN analytics, such as for user role identification. Following a design science research process, a process-based method to identify user roles from ESN data was developed and evaluated. The method’s efficacy is demonstrated through an in-depth application in a case study of Australian professional services firm Deloitte. In doing so the paper shows how ESN data can be utilized to derive metrics that characterize participation behavior, message content, and structural network positions of ESN users.