Auflistung nach Schlagwort "Digital Identity"
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- KonferenzbeitragApp-generated digital identities extracted through Android permission-based data access - a survey of app privacy(SICHERHEIT 2020, 2020) Momen, Nurul; Fritsch, LotharSmartphone apps that run on Android devices can access many types of personal information. Such information can be used to identify, profile and track the device users when mapped into digital identity attributes. This article presents a model of identifiability through access to personal data protected by the Android access control mechanism called permissions. We present an abstraction of partial identity attributes related to such personal data, and then show how apps accumulate such attributes in a longitudinal study that was carried out over several months. We found that apps' successive access to permissions accumulates such identity attributes, where different apps show different interest in such attributes.
- KonferenzbeitragLifting the Veil of Credential Usage in Organizations: A Taxonomy(Open Identity Summit 2023, 2023) Bochnia, Ricardo; Richter, Daniel; Anke, JürgenWith the emergence of self-sovereign identity (SSI) as a paradigm for digital identity management the handling of verifiable credentials (VCs) has become an important topic in organizations. Organizations process a wide variety of documents which can be considered credentials. Previous research shows that a challenge in developing SSI systems is a lack of understanding of the core aspects of the paradigm and their relation to existing organizational practices. Our research focuses on the different characteristics of credentials in organizations and maps the characteristics of VCs to physical credentials. Our findings indicate that credentials in organizations can be classified by ten dimensions. Additionally, VCs have many possible characteristics of physical credentials, althoughmplementation and support for certain features may be vendor-specific. Finally, we provide insights and suggestions for SSI researchers and developers.
- KonferenzbeitragA more User-Friendly Digital Wallet? User Scenarios of a Future Wallet(Open Identity Summit 2023, 2023) Krauß, Anna-Magdalena; Kostic, Sandra; Sellung, Rachelle A.Identity wallets enable the management and use of digital identities and verification documents stored in one app. Users manage their data independently and decide for themselves which data they want to disclose for identification purposes. Recent research shows that current digital wallets face many usability problems, which makes it difficult for users to grasp their concept and how to use them. This paper presents an enhanced concept of a wallet, where its functionality is presented with user scenarios that have a user centric approach. The user scenarios illustrate a variety of possible uses of the wallet. For example, the new wallet concept envisions, how data can be transferred from one wallet to another person's wallet, how data can be managed by different people in one wallet, or how only individual pieces of information from credentials can be shared to maintain greater privacy for users.
- ZeitschriftenartikelSelbstbestimmte Identitäten im E-Commerce:(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 3, 2024) Braun, Simone; Sauer, Max; Sürmeli, Jan; Thessen, JonasDer Online-Handel verzeichnet seit Jahren ein stetiges Wachstum. Durch die COVID-19-Pandemie kaufen nun auch Nutzende, die zuvor physische Kanäle bevorzugten, vermehrt online ein. Der Anbietererfolg hängt dabei wesentlich von der Kenntnis über die Kund*innen ab. Allerdings dominieren einige große Anbieter den Markt, während kleinere Online-Shops Schwierigkeiten haben, ihre Angebote zu personalisieren. Eine Lösung bietet der Ansatz selbstbestimmter Identitäten. Dieser ermöglicht Kund*innen, ihre eigenen Shoppingdaten zu kontrollieren und sie selektiv mit Online-Shops zu teilen. Dadurch können individuelle Wünsche und Anforderungen der Kund*innen in Online-Shops berücksichtigt und ein personalisiertes Angebot sowie eine gute Nutzungserfahrung geboten werden. Trotz des großen Potenzials selbstbestimmter Identitäten ist der Ansatz in Deutschland kaum verbreitet. Dieser Beitrag beleuchtet den Einsatz selbstbestimmter Identitäten im Online-Handel. Mithilfe eines menschenzentrierten Gestaltungsprozesses wurden Personas und Ist-Szenarien erstellt, sowie daraus resultierend Anforderungen erhoben und Potenziale identifiziert. Auf Basis dessen konnte ein Daten- und Architekturmodell zur Integration von selbstbestimmten Identitäten im Online-Handel entwickelt werden. E‑commerce has been growing for years. With the COVID-19 pandemic, even users who previously preferred physical channels are increasingly shopping online. The success of online retailers depends largely on knowing their customers. However, a few major players dominate the market, leaving smaller online shops struggling to personalize their offerings. One solution is the approach of self-sovereign identity. This allows customers to control their own shopping data and selectively share it with online shops. Thus, online shops can consider individual customer preferences and requirements, providing personalized recommendations and user experience. Despite the great potential of self-sovereign identity, this approach is scarcely widespread in Germany. This article examines the use of self-sovereign identity in e‑commerce. With the help of a human-centered design process, personas and actual scenarios were created and the resulting requirements and potentials identified. On this basis, a data and architecture model for the integration of self-sovereign identities in e‑commerce was developed.
- ZeitschriftenartikelSelf-Sovereign Identity als Grundlage für universell einsetzbare digitale Identitäten(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 2, 2021) Ehrlich, Tobias; Richter, Daniel; Meisel, Michael; Anke, JürgenIn diesem Beitrag werden die Rolle digitaler Identitäten für eine funktionierende digitale Wirtschaft thematisiert und Anforderungen an das Management digitaler Identitäten abgeleitet. Bislang hat sich kein Ansatz für das Management digitaler Identitäten in der Breite etabliert, was zu einer Fragmentierung der ID-Landschaft sowie einer Vielzahl von Benutzerkonten für den Anwender führt. Mangels Standards ist zudem die Interoperabilität von digitalen Identitäten eingeschränkt. Dies führt zu einer Reihe von Problemen, die den effizienten und sicheren Umgang mit digitalen Identitäten behindern. Abhilfe verspricht das Konzept der Self-Sovereign Identities (SSI) und den damit verbundenen Standards „Verifiable Credentials“ und „Decentralized Identifiers“. Sie erlauben den flexiblen Austausch von manipulationssicheren digitalen Nachweisen zwischen Benutzern und Systemen und bilden damit die Grundlage für den Aufbau von Vertrauensbeziehungen im digitalen Raum. In diesem Beitrag werden das SSI-Paradigma vorgestellt und die Hürden diskutiert, die dem breitenwirksamen Einsatz dieses Konzepts entgegenstehen. Damit erhält der Leser einen kompakten Überblick verschiedener Ansätze für das Identitätsmanagement und die Potenziale selbst-souveräner Identitäten. Für die Gestaltung digitaler Dienste in Wirtschaft und Verwaltung sollte dieser Ansatz stärker berücksichtigt werden, um von den damit verbundenen Vorteilen zu profitieren. This paper addresses the role of digital identities for a functioning digital economy and outlines requirements for their management. So far, no approach for the management of digital identities has been widely established, which leads to a fragmentation of ID services as well as a variety of user accounts. Due to the lack of standards, the interoperability of digital identities is also limited. This leads to several problems that prevent the efficient and secure handling of digital identities. The concept of Self-Sovereign Identities (SSI) and the associated standards “Verifiable Credentials” and “Decentralized Identifiers” is a promising approach to improve the situation. They allow the flexible exchange of tamper-proof digital proofs between users and systems. Therefore, they form the foundation for building trust relationships in the digital space. This paper introduces the SSI paradigm and discusses the barriers that prevent the wide-scale adoption of this concept. With that, the reader gets a compact overview of different approaches for identity management and the potentials of self-sovereign identities. For the design of digital services in business and administration, this approach should be given greater attention to benefit from the associated advantages.