Auflistung nach Schlagwort "Entwurf von Kollaborationsprozessen und -systemen"
1 - 5 von 5
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- WorkshopbeitragComputer im Grünen: IT-Systeme zur Unterstützung urbaner Gärten(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Stickel, Oliver; Ludwig, Thomas; Pipek, VolkmarUrbane Gemeinschaftsgärten stellen einen aktuellen Trend in der Bottom-Up Kultur dar, der zur ökologischen Nachhaltigkeit beiträgt und den wir derzeit beforschen. Wir präsentieren erste Ergebnisse unserer ethnografischen Untersuchungen und fokussieren dabei auf Problemfelder, mit denen urbane Gärten konfrontiert sind, wie z.B. Koordinations- oder Awareness-Herausforderungen. Aufbauend auf dieser ersten Analyse stellen wir einen Entwurf sowie erste Design-Mockups für unterstützende IT-Systeme vor, die auf im Garten verbleibenden, solarbetriebenen und per Funk angebundenen stationären Geräten und Sensoren, sowie einer mobilen App samt web-basierter Infrastruktur beruhen.
- WorkshopbeitragIs OntoWiki useful as Collaborative Working Tool for Engineers?(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Softic, Selver; Stocker, Alexander; Rosenberger, Manfred; Zernig, Jürgen; Schmeja, MichaelIn this work we examined whether OntoWiki can be used as collaborative working tool for engineers. We used a specific domain related ontology PROTARES (PROject TAsks RESources), created in previous work on collaboration modelling from a real world use case, to adapt OntoWiki for the case study. As proof of concept we introduce an OntoWiki prototype, which allows knowledge based browsing and visualisation of of tasks within product development. With this example we want to test to which extent, semantically driven customized applications can support monitoring, reflection and decision making in engineering collaboration scenario.
- KonferenzbeitragParticipatory Sensing im Rahmen empirischer Forschung(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Ludwig, Thomas; Scholl, SimonDie Erfassung der Mensch-Maschine-Interaktion in dynamischen alltäglichen Gegebenheiten beschäftigt die HCI Domäne bereits seit nunmehr einigen Jahren. Obwohl die technischen Möglichkeiten mobiler Systeme ausgiebig erforscht sind, fehlt es vor allem an großflächigen kontext- und nutzerbasierten Studien zu Fragen des Umgangs dieser Systeme in realen Gegebenheiten. Da Smartphones ihre Besitzer auf dem Weg durch den Alltag ständig begleiten, kann das Konzept des Participatory Sensing bei der Erfassung in den Fokus rücken. In diesem Beitrag wird auf Basis einer qualitativen empirischen Studie die Android Applikation PartS, welche anhand des Participatory Sensing Konzeptes die empirische Forschung in mobilen Kontexten unterstützen soll, entwickelt und mit potenziellen Endnutzern evaluiert. Unser Beitrag illustriert, wie eine aktive Teilhabe von Nutzern an dem gesamten Forschungsprozess die Erfassung mobiler Nutzungsdaten verbessern kann.
- WorkshopbeitragPlayful, collaborative approaches to 3D modeling and 3D printing(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) von Rekowski, Thomas; Boden, Alexander; Stickel, Oliver; Hornung, Dominik; Stevens, GunnarCheaper and more prevalent 3D printing technology offers new and emerging opportunities for non-experts to make and produce their very own physical items and products. However, most 3D modeling software is still geared towards experts and not as inclusive as the printing technology itself. At the same time, tools are usually limited in their possibilities for collaboration. Against this backdrop, we are conducting qualitative studies with children in Germany and Palestine on practices of co-constructive 3D modeling in virtual worlds. We aim to understand how children negotiate and cooperate on joint projects and how to lead non-experts playfully into 3D modeling. For this, we utilize the game Minecraft as well as the similar browser-based tool Cubeteam. In this paper, we present first results as well as design implications for co-constructive 3D modeling tools.
- KonferenzbeitragThe Awareness-/Coordination-Support-System Paradox(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Oemig, Christoph; Gross, TomCoordination and awareness have been topics in the area of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) starting from day one. Effortless coordination has been a major goal ever since. However, while awareness research became quite popular, coordination got increasingly out of focus. Its concepts stayed rather theoretical lacking concrete steps towards the original goal due to the absence of appropriate measurement techniques and tools. There is even an on-going general dispute if discount usability techniques deliver valid results as compared to real-world field studies. This paper supports their validity and demonstrates how the Standardized Coordination Task Assessment (SCTA) technique is used to extend the mechanics of collaboration, a framework for discount usability evaluations, allowing awareness and coordination effort assessments. The results appeared not only to be reasonable but the experiment revealed an effect we named the awareness-/coordination-support system paradox.