Auflistung nach Schlagwort "Extended Reality"
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- KonferenzbeitragArtenvielfalt im Unterricht - Ergebnisse qualitativer Befragungen von Schüler:innen zum Einsatz von XR(Workshops der 21. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2023) Mulders, Miriam; Träg, Kristian; Kirner, LaraIm Fokus des Papiers steht die Untersuchung der von greenpeace entwickelten XR-Lernanwendung “Der Artenvielfalt auf der Spur” mit Fokus auf der Umgebung des Amazonas-Regenwaldes. Die Aussagen von acht Fokusgruppen mit Schüler:innen der siebten bis neunten Klasse deutscher Schulen wurden qualitativ ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass die Schüler:innen bedeutsam ihr Wissen zu Biodiversität anreichern konnten. Ferner gaben die Schüler:innen an, sich im Nachgang mit assoziierten Inhalten (z.B. Arten- und Klimaschutz) auseinandergesetzt und eigene Verhaltensweisen reflektiert zu haben. In allen Fokusgruppen wurde deutlich, dass die Lernanwendung sowohl die Einstellungs- als auch die Verhaltensebene positiv beeinflussen konnte. Insgesamt wurde die Lernanwendung von den Schüler:innen positiv bewertet, was sie auf die erlebten Lernprozesse wie physische und soziale Präsenz und der Verarbeitung von audio-visuellen Reizen zurückführten.
- KonferenzbeitragCollaborative Program Comprehension in Extended Reality(Software Engineering 2023, 2023) Krause-Glau, Alexander; Hansen, Malte; Hasselbring, WilhelmThis contribution has been published in the journal Information and Software Technology (Elsevier) in 2022 [KHH22], https://doi.org/10.1016/j.infsof.2022.107007.
- KonferenzbeitragExtended Perception Layer – Investigating a Holistic Digital Environment(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Murlowski, ChristianThis doctoral consortium proposal outlines the research project titled "Extended Perception Layer (XPL) – Investigating a Holistic Digital Environment." The study addresses the emerging need to integrate Augmented Reality (AR) within the broader context of the Metaverse. As digital and physical worlds increasingly intersect, this research aims to conceptualize a comprehensive AR framework that enhances user interaction across private, shared, and public layers. Grounded in the level of analysis theory, the project seeks to explore the societal and individual impacts of a pervasive digital layer overlaying the physical environment. Preliminary work includes conceptualizing XPL and investigating user concerns related to everyday AR use. Key research questions focus on identifying components of a holistic digital layer, understanding user behavior in various contexts, and designing effective virtual objects. The project involves mixed-method studies to explore immersive environments' effects on well-being, social presence, and personal space in collaborative settings. Additionally, design principles will be developed to mitigate visual clutter and ensure safe AR interactions. This research contributes to the theoretical foundation and practical implementation of AR in enhancing human perception and interaction within the Metaverse, aiming for a seamless digital-physical integration.
- ZeitschriftenartikelKollaboration mit Extended-Reality-Systemen – eine Kategorisierung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 1, 2022) Schopf, Peter; Jonas, Julia M.Die Technologien Augmented Reality (AR) und Virtual Reality (VR), die mit dem Überbegriff Extended Reality (XR) zusammengefasst werden, beeinflussen die Möglichkeiten der Kommunikation und Kollaboration grundlegend. Sie können intuitiv als Schnittstelle diverser Informationsquellen genutzt werden und bieten neue Arten der Informationsdarstellung. Extended-Reality-Systeme (XRS) bauen auf diesen beiden Technologien, AR und VR, auf und haben großes Potenzial für ein breites Spektrum an Anwendungsfällen, insbesondere für Kollaborationen. Trotz dieses Potenzials ist bisher oft nicht klar, wann, wo und wie XRS sinnvoll eingesetzt werden können. Dies verzögert Innovationen und die Einführung in Arbeitsprozesse. Bei Entscheidern ist die Abgrenzung zwischen AR und VR teilweise unzureichend bekannt bzw. es fehlt die Terminologie, um die unterschiedlichen Systeme adäquat zu beschreiben. An dieser Stelle setzt diese konzeptuelle Arbeit an. Sie hat zum Ziel, das Verständnis der Anwendungsmöglichkeiten von XRS für Kollaborationen zu erleichtern sowie bei der Terminologie zu unterstützen. Aufbauend auf einer zentralen Taxonomie aus dem Bereich ‚Computer-Supported Cooperative Work‘ (CSCW) wird eine Kategorisierung von XRS für Kollaborationen entwickelt. Ein Vergleich mit bereits bestehenden Taxonomien zeigt die Notwendigkeit einer praktisch anwendbaren und unkompliziert handhabbaren Kategorisierung für die Praxis. Diese Arbeit trägt durch Kategorisierung, Terminologie und Illustrationen, zu einem besseren Verständnis von XRS-Einsatzmöglichkeiten bei. Dazu werden Illustrationen aus dem Umfeld von industriellen Baustellen genutzt. The technologies Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR), which are summarized under the umbrella term Extended Reality (XR), fundamentally influence the possibilities of communication and collaboration. They can be used intuitively as an interface between various sources of information and offer new ways of presenting information. Extended Reality Systems (XRS) build on these two technologies, AR and VR, and have great potential for a wide range of use cases, especially for collaboration. Despite this potential, it is often not yet clear when, where and how XRS can be used sensibly. This delays innovations and the introduction to work processes. The distinction between AR and VR is sometimes insufficiently known among decision-makers or the terminology is missing to adequately describe the different systems. This is where this conceptual work begins. Its aim is to facilitate the understanding of the possible uses of XRS for collaborations and to support terminology. Based on a central taxonomy from the area of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW), a categorization of XRS for collaborations is developed. A comparison with already existing taxonomies shows the necessity of a practically applicable and uncomplicated manageable categorization in practice. This work contributes to a better understanding of XRS application possibilities through categorization, terminology and illustrations. For this purpose, illustrations from the field of industrial construction sites are used.
- KonferenzbeitragOpen Educational Resources and Virtual Reality: An inventory(Proceedings of DELFI Workshops 2022, 2022) Görzen, Sergej; Heinemann, Birte; Heim, Marlene; Schroeder, UlrikVirtual reality (VR) in education is a current field of research, e.g. because it provides an immersive and safe learning environment for dangerous or expensive training. But developing VR learning applications is time-consuming and costly. The development of open educational resources (OER) can facilitate educators’ access to VR and help integrate technology into everyday education. This paper presents the current state of open educational resources in virtual reality and discusses the possibilities and challenges of combining VR and OER.
- WorkshopbeitragPersonalised Training: Integrating Recommender Systems in XR Training Platforms(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Pretolesi, DanieleThe fast-paced growth of Extended Reality (XR) technologies in complex environments, such as training scenarios, has highlighted the need to implement Artificial Intelligence (AI) modules in the simulations to support trainers and trainees in these unfamiliar contexts. Among the possible AI solutions, recommender systems (RS) could be used to improve the users’ interactions and experience in immersive training environments. This work describes the integration of a RS in the framework of an XR training platform and how the design of interfaces to present recommendations can maximize acceptance of the suggestions in hybrid human-intelligent systems. By allowing trainers to adapt training scenarios during the execution of the exercise, successful and personalized training goals can be achieved.
- KonferenzbeitragTeaching Optical Principles in XR(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Zengerle, Tobias; Plecher, David A.; Flegr, Salome; Kuhn, Jochen; Fischer, Martin R.Extended Reality (XR) is seeing a massive rise in interest for the use in educational contexts, with a number of studies pointing out the beneficial effects on learning outcome when using immersive XR platforms, compared to classic educational approaches. However, since the necessary hardware has only recently become more accessible and consumer-level XR is just now beginning to push towards more widespread use, these technologies have not yet fully arrived in everyday university teaching. In this work, we will explore how modern XR technologies can be utilized to create new types of gaining knowledge and investigate how they can enhance the learning experience in actual everyday university practice. To this end, we entered into a cooperation with a chair of physics education (LMU) and developed an immersive Virtual Reality (VR) application for their optical physics lab course for students of human medicine. A usability study with a small number of participants yielded a very strong System Usability Score of 82.52, indicating that the resulting application is easy to use and highly accessible, even to users without prior VR experience and putting it in a great spot to be used in future university teaching.