Auflistung nach Schlagwort "Head-Mounted Display"
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- ZeitschriftenartikelThe SmARtphone Controller - Leveraging Smartphones as Input and Output Modality for Improved Interaction within Mobile Augmented Reality Environments(i-com: Vol. 20, No. 1, 2021) Knierim, Pascal; Hein, Dimitri; Schmidt, Albrecht; Kosch, ThomasCurrent interaction modalities for mobile Augmented Reality (AR) are tedious and lack expressiveness. To overcome these prevalent limitations, we developed and evaluated a multimodal interaction concept by pairing a smartphone as an input and output modality for mobile AR. In a user study (n = 24), we investigated the effects on interaction speed, accuracy, and task load for (1) virtual object manipulation as well as (2) interaction with established graphical user interfaces (GUIs). Our findings show that a smartphone-based AR controller results in significantly faster and more accurate object manipulation with reduced task load than state-of-art mid-air gestures. Our results also indicate a significant enhancement for using the physical touchscreen as a modality compared to mid-air gestures for GUI interaction. We conclude that interaction in mobile AR environments can be improved by utilizing a smartphone as an omnipresent controller. Additionally, we discuss how future AR systems can benefit from tangible touchscreens as an additional and complementary interaction modality.
- WorkshopbeitragTypographie in der virtuellen Realität(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Hamester, Frederik; Süncksen, Matthias; Reinhold, Sascha; Schomakers, Vanessa; Teistler, MichaelMit den für Virtual Reality (VR) eingesetzten Head Mounted Displays (HMD) wird die Erkennbarkeit von Schrift durch die Art der verwendeten Linsensysteme und Bildschirme beeinträchtigt. In den Empfehlungen der Hersteller wird abgeraten, vom Monitor gewohnte 2D-Darstellungen oder spieletypische Head-Up-Displays (HUD) im Medium VR zu übernehmen. Mit der aktuellen VR Hardware-Generation testen wir verschiedene Schriftarten, dargestellt auf planen und gekrümmten Flächen sowie in unterschiedlicher Platzierung. Die Resultate legen nahe, dass die Erkennbarkeit von Buchstaben in der VR insbesondere durch betonte Serifen erhöht wird, während Platzierungsort und Projektionsfläche eine untergeordnete Bedeutung haben.