Auflistung nach Schlagwort "Health informatics"
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- ZeitschriftenartikelIdentitätsmanagement für Behandelnde in Krankenhäusern(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 1, 2013) Rohner, PeterAufgrund des zunehmenden wirtschaftlichen Drucks gewinnen Kooperationen und Prozessorientierung für Krankenhäuser rasch an Bedeutung. Wegen der berufsgruppenspezifisch und funktional gewachsenen Organisations- und Softwarelandschaft stellt dieser Paradigmenwechsel große Anforderungen an die Integration. Eine der wesentlichen Herausforderungen dabei ist das krankenhausweite Management der Identitäten von Behandelnden entlang der Patientenprozesse. Zu einem wirksamen Identitätsmanagement gehören technische Mittel (bspw. für den Benutzerdatenaustausch zwischen Applikationen), organisatorische Festlegungen (bspw. Personalprozesse für Eintritt, Austritt und Wechsel von Behandelnden im Krankenhaus) und geregelte Verantwortlichkeiten (bspw. für Rollendefinitionen). Der Beitrag zeigt, dass die technischen Lösungen in der Praxis wohl vorhanden sind, die notwendigen Voraussetzungen in der Organisation und hinsichtlich Verantwortung gleichwohl häufig fehlen. Es wird dargelegt, dass damit zusammenhängende Veränderungen für die Arbeit der Behandelnden bei diesen vor dem Hintergrund der menschlichen Dimension der Krankenhausleistungen auf Widerstand stossen können. Für die scheinbar „technische“ Aufgabe der Etablierung eines Identitätsmanagements wird darum in Krankenhäusern ein sehr umsichtiges Vorgehen benötigt. Der Beitrag stellt ein in der Praxis erprobtes Vorgehensmodell vor, welches für eine schrittweise und den spezifischen Verhältnissen in Krankenhäusern angemessene Schaffung der notwendigen organisatorischen Voraussetzungen für die Implementierung der technischen Lösungen sorgt.AbstractAs a result of growing economic pressures, collaborations and process orientation are rapidly gaining importance for hospitals. With organisation and software landscapes which have grown over time in line with specific professional groups and functions, the paradigm shift places high demands on integration. One of the key challenges in this context is the hospital-wide management of medical staff identities along patient processes. Effective identity management calls for technical means (e.g. for exchanging user data between applications), organisational definitions (e.g. HR processes for starts, departures and changes of hospital medical staff) and regulated responsibilities (e.g. for role definitions). The article shows that while the technical solutions do exist in practice, the necessary prerequisites are frequently missing where organisation and responsibility are concerned. The changes linked with meeting those prerequisites are likely to affect the work of medical staff and can encounter resistance. A very cautious approach is required to the apparently “technical” task of establishing a system of identity management. The article presents a procedure model which has been put to the test in practice. It ensures that responsibility and authority for identity management are successively installed in line with the specific circumstances that prevail in hospitals.
- KonferenzbeitragPortal Technologies for Patient-centred Integrated Care(European Conference on eHealth 2007, 2007) Shaikh Ali, Ali; Rana, Omer F.; Hardisty, Alex; Subramanian, Mahesh; Luzio, Stephen; Owens, David R.; Conley, Edward C.Integrated care pathways (ICP) are increasingly used in clinical settings to provide more effective care to patients. ICPs form part of local working agreements to assist co-ordination of multi-disciplinary teams to deliver evidence-based care plans to individual patients. They also document the expected progress of specific patient groups as part of clinical records. To anticipate increased use of ICPs, we have developed Healthcare@Home, a research-phase demonstrator for improving integration of information along the patient path. Healthcare@Home includes support for at-home, in-clinic and mobile wireless sensor devices feeding patient-proximal data hubs, timeline-based physiological trend analysis, data aggregation/dashboarding and individualised risk stratification. These and other decision support tools are embedded in portal designs supporting ‘end-to-end’ workflows as focused by the composite needs of a National Service Framework (NSF) for patients with diabetes. Health-care@Home thus represents a scaleable, extensible personalised healthcare information system driven directly from national policy on disease early detection and prevention. Individual portlets have been mapped to stages in the ICP. The portal technologies employed, running on PCs, mobile phones or TVs are capable of highly cost-effective ‘end-to-end, anywhere-to-anywhere’ information integration.