Auflistung nach Schlagwort "Human Computer Interaction"
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- Workshopbeitrag15. Workshop Be-greifbare Interaktion(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Hirsch, Linda; Schmid, Andreas; van Koningsbruggen, Rosa; Delgado, Sarah; Dietz, Dennis; Windl, Maximiliane; Maierhöfer, VitusBe-greifbare Interaktion vollzieht sich im Wesentlichen über die Manipulation physischer Objekte und durch den Einsatz des eigenen Körpers. Sie bezieht damit die Umgebung und den physischen Nutzungskontext in viel stärkerer Weise ein als rein grafische oder sprachbasierte Schnittstellen zur Steuerung von Mensch-Computer- Systemen. Die vielfältigen Möglichkeiten, Sensoren und Computersysteme in die Umwelt und ihre Gegenstände zu integrieren, bietet einen großen Gestaltungsspielraum. Das Forschungsfeld der »Be-greifbaren Interaktion« (Tangible Interaction) untersucht diesen Spielraum wissenschaftlich und praktisch, um sinnvolle und menschengerechte Anwendungen zu ermöglichen. Die Fachgruppe »Be-greifbare Interaktion« des GI-Fachbereichs Mensch-Computer- Interaktion bietet in ihrem gleichnamigen Workshop ein Forum zur Präsentation des wissenschaftlichen Diskurses und der interdisziplinären Auseinandersetzung, wobei Beitragsformen über theoretische, kritische und zukunftsweisende Reflexionen, bis hin zu gestalterischen Arbeiten und Berichten praktischer Umsetzungen gehen. DerWorkshop öffnet die Diskussion für ein breiteres Fachpublikum, um aktuelle Entwicklungen offengelegt und neue Impulse für das Forschungsgebiet geschaffen werden.
- Workshopbeitrag16. Workshop Be-greifbare Interaktion(Mensch und Computer 2023 - Workshopband, 2023) Schmid, Andreas; van Koningsbruggen, Rosa; Delgado Rodriguez, Sarah; Maierhöfer, Vitus; Waldschütz, Hannes; Kalus, AlexanderTangible interaction is centered around the manipulation of physical objects and the usage of the own body. It thus involves the environment and the physical context much stronger than purely visual or speech-based interfaces. The wide range of possibilities for integrating sensors and computing systems into the physical environment provides ample design space. The research field of Tangible Interaction investigates this scope scientifically and practically in order to enable meaningful and human-oriented applications. In this workshop, the German Informatics Society (GI) specialist group "Be-greifbare Interaktion" of the Department of Human-Computer Interaction offers a forum for the presentation of scientific discourse and interdisciplinary discussion. Contributions range from theoretical, critical and forward-looking reflections to design work and reports on practical implementations. The workshop opens the discussion to a broader audience of experts in order to disclose current developments and generate new impulses for the research field.
- KonferenzbeitragBeyond Basic Blanks – Akzeptanz adaptiver Annotationsund Rechercheoberflächen(Workshop Audiovisuelle Medien WAM 2009, 2009) Berger, Arne„Words intended to represent concepts: that is the questionable foundation, upon which information retrieval is built.“ (MOR 06) Fragwürdig, weil es Worte sind, die Konzepte repräsentieren, Worte als Suchterme, Worte als Metadaten. Worte sind ihrer Natur nach unpräzise, mehrdeutig, undefiniert, gegensätzlich, usw.
- KonferenzbeitragBeyond Basic Blanks – Vertrauenserhaltende, schrittweise Implementierung neuer Funktionen im Information Retrieval(Workshop Audiovisuelle Medien WAM 2009, 2009) Berger, Arne; Kürsten, JensVorgestellt werden zum einen eine Erweiterung der Programmbörse, um plausibel für Anwender schrittweise Funktionalitäten hinzuzufügen. Zum anderen ein Annotations- und Retrievalinterface als zentrales Element des Anwendungskomplexes im Sinne des User-Centered- Designs.
- WorkshopCollaborative editing of documents by differently abled users - Sustainable solutions for practice(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Bittenbinder, Sven; Müller, Claudia; Effert, Jana-Sophie; Schwarz, Thorsten; Zimmermann, Gottfried; David, Nadia; Mörike, FraukeIn working and learning settings, collaborative work on shared documents, synchronously and asynchronously, is common and even necessary. Supporting tools are currently based on web applications such as GoogleDocs, Microsoft Word or Overleaf. These tools offer special functions to make collaborative editing of documents effective and efficient, but not for all user groups. There are already studies that examine such tools technically for their accessibility, but few studies examine the process of collaborative working on documents by people with and without disabilities, the real-world challenges and established practices. The question requires a socio-technical perspective to consider the impact on all stakeholders and to create sustainable solutions for accessible collaboration. The aim of this workshop is to shed light on this perspective from various angles, to discuss it and to provide new impetus for future developments in this area.
- KonferenzbeitragEnhancing Digital Shadows with Workflows(Modellierung 2022 Satellite Events, 2022) Heithoff, Malte; Michael, Judith; Rumpe, BerhardThe vast amount of data in modern manufacturing demands acquisition of contextualized data to enable fast decision making where domain expertise must be provided at run-time. Within this paper, we investigate the research question how to handle human-machine-interactions for engineering of digital shadows and still ensure the traceability of computation and simulation results. Current research for digital shadows concentrates on modeling key elements such as data sharing or metadata, but does not incorporate human-machine-interaction or the traceability of data aggregation. In this paper, we present a conceptual model which covers the base concepts for digital shadows integrating human-machine-interaction by utilizing workflows. We extend the conceptual digital shadow model defined within the “Internet of Production” excellence cluster and showcase our approach on an example. This contribution presents an applicable modeling approach for designing digital shadows which provide contextual information of the underlying human integrated process.
- KonferenzbeitragKubinos — Interaktionsprototypen zur Entwicklung von crossmedialen Interaktionenen im Kita-Alltag(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Schäfer, Antonia; Sewing, Felix; Müller-Rakow, AlexanderENGLISCH – Educational professionals in daycare centres are confronted with a variety of challenges, including unanswered questions from children, language barriers and different behaviours. The PIIQUE research project has the objective of promoting the professionalisation of these professionals. In preliminary studies, the challenges in the working and learning process of the professionals were identified, and the development of small support objects for everyday daycare centre work was initiated. In this context, five interaction prototypes, designated as Kubinos, were developed, each equipped with a variety of sensors and actuators. The aforementioned prototypes were employed in workshops with professionals, during which they collaborated to develop cross-media objects designed to facilitate the day-to-day operations of the daycare centre. This indicated that functions such as RFID and visual pictogram displays were particularly desired. The results demonstrate the potential of the Kubinos to enrich the day-to-day work of the daycare centre and support the professionals in their work. The insights gained allow for the targeted further development of the Kubinos in order to further improve their practical suitability and educational effectiveness. DEUTSCH – Pädagogische Fachkräfte in Kindertagesstätten (Kitas) sind mit einer Vielzahl von Herausforderungen konfrontiert, darunter unbeantwortete Fragen der Kinder, Sprachbarrieren und unterschiedliche Verhaltensweisen. Das Forschungsprojekt PIIQUE zielt darauf ab, die Professionalisierung dieser Fachkräfte zu fördern. In Vorstudien wurden die Herausforderungen im Arbeits- und Lernprozess der Fachkräfte identifziert. Auf deren Grundlage sollen kleine Unterstützungsobjekte entwickelt werden. In diesem Zusammenhang wurden fünf Interaktionsprototypen, sogenannte Kubinos, entwickelt, die mit verschiedenen Sensoren und Aktoren ausgestattet sind. Diese Prototypen wurden in Workshops mit Fachkräften eingesetzt, um gemeinsam crossmediale Objekte zur Unterstützung im Kita-Alltag zu entwickeln. Dabei zeigte sich, dass insbesondere Funktionen wie RFID und visuelle Piktogrammdarstellungen gewünscht werden. Die Ergebnisse zeigen das Potenzial der Kubinos, den Kita-Alltag pädagogisch zu bereichern und die Fachkräfte in ihrer Arbeit zu unterstützen. Die gewonnenen Erkenntnisse ermöglichen eine gezielte Weiterentwicklung der Kubinos, um ihre Praxistauglichkeit und pädagogische Wirksamkeit weiter zu verbessern.
- ZeitschriftenartikelNon-intrusive Eye and Gaze Tracking for Natural Human Computer Interaction(MMI Interaktiv - Eye Tracking: Vol. 1, No. 06, 2003) Ji, Qiang; Zhu, ZhiweiDieses Papier beschreibt ein Computer Vision System zur berührungsfreien und natürlichen Mensch-Computer-Interaktion, das mittels aktiver Infrarotbeleuchtung in Echtzeit die Augen- und Blickbewegungen erfassen kann. Anders als die meisten herkömmlichen Blickbewegungserfassungstechniken, die, um gut zu arbeiten, häufig eine statische Kopfposition und einen lästigen Kalibrierungsprozeß für jede Person erfordern, erlaubt unser System eine robuste und genaue Abschätzung der Blickposition ohne Kalibrierung und mit natürlichen Kopfbewegungen. Dieses wird durch ein Blickkalibrierungsverfahren ermöglicht, das mittels Generalized Regression Neural Networks (GRNN) die Pupilleparametern den angeblickten Bildschirmkoordinaten zuordnet. Mit GRNN muß diese Zuordnung keine analytische Funktion sein und die Kopfbewegungen werden explizit von der Blickzuordnungsfunktion mit berücksichtigt. Ausserdem kann die Blickzuordnungsfunktion auch für Personen genutzt werden, die nicht im Training des GRNN verwendet wurden. Um die Blickzuordnungsfunktion weiter zu verbessern, setzen wir ein hierarchisches Klassifikationsschema ein, das in der zweiten Stufe nur die Kategorien umfasst, die dazu neigen falsch klassifiziert zu werden. Dieses führt zu einer Veringerung des Klassifikationsfehlers um 10%. Die Leistungsfähigkeit unseres Blickerfassungssystems wird durch Experimente gezeigt, die blickabhängige Mensch-Computer-Interaktion umfassen. Unser System kann einfach auf unterschiedliche Anwendungsfälle angepasst werden, bei denen ein/e Anwen-der/in mittels seiner/ihrer Augen mit einem Computer interagiert. Es kann auch Anwendung für Personen mit Behinderungen finden.
- KonferenzbeitragSenseCube: Evaluating Visual and Vibration Feedback in a Peripheral Tangible Notification Device(Mensch und Computer 2024 - Workshopband, 2024) Koopmann, Antonia; Khadse, Susmita; Halaharavi, Hemanth Kumar; Ruiz, Nicolás; Putze, Susanne; Döring, TanjaIn digital environments, on-screen notifications tend to be highly disruptive and distracting but at the same time necessary to keep an overview over the current and upcoming tasks. In this context, we developed two versions (light-based and vibration-based) of a tangible notification manager called SenseCUBE and ran a within subject study with 9 participants to evaluate which version was perceived to be less disruptive. Participants had to solve a task while being notified by the SenseCUBEs and complete a TLX questionnaire to measure the task workload. Results suggest that there is no difference in the disruptiveness between the light SenseCUBE and the vibration SenseCUBE. Nonetheless, the light notifications were experienced as more effective in communicating the level of urgency of the notifications.
- ZeitschriftenartikelStorytelling as a Means to Transfer Knowledge via Narration(i-com: Vol. 14, No. 2, 2015) Wuttke, Madlen; Belentschikow, Valentin; Müller, Nicholas H.The following paper describes a new form of human-computer- / human-agent-interaction. Three scientific disciplines converge their knowledge about storytelling principles, pedagogical agent design and narrative structures to form an intuitive way of sharing information as well as transferring knowledge.