Auflistung nach Schlagwort "Ideenfindung"
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- KonferenzbeitragDesign Thinking Kennenlern-Workshop: Erlebe die Design-Thinking-Philosophie in der Praxis(Mensch und Computer 2017 - Usability Professionals, 2017) Köppen, Jan; Marzoch, PhilipIn diesem Workshop werden 2 Teams, begleitet von 2 UID-Coaches, Design Thinking auf eine Problemstellung anwenden. Das Tutorial besteht aus vielen schnellen Iterationen von Gruppenarbeiten und deckt exemplarisch den gesamten Design-Thinking-Prozess ab. Die Teilnehmer haben dabei Gelegenheit, in kleinem, freien Rahmen praktische Erfahrung mit dem Design-Thinking-Prozess zu sammeln und am Ende des Workshops (und darüber hinaus) zu reflektieren. Die UID-Coaches geben zudem am Ende einen kurzen Überblick zur Theorie des Design Thinking. Zielgruppe sind alle, die Design Thinking einmal praktisch ausprobieren möchten. Es werden keinerlei Vorkenntnisse vorausgesetzt: Der Workshop richtet sich an Design-Thinking-Anfänger. Jede Disziplin, vom Projektleiter zum Designer bis Software-Entwickler, und jedes Level an Berufserfahrung ist willkommen. Die Teilnehmerzahl ist auf 10 Personen beschränkt.
- BuchHeureka, ich hab's gefunden! - Kreativitätstechniken, Problemlösung & Ideenfindung, 2. Auflage(2022) Schröder, MarionGute Ideen und neue Problemlösungen sucht man heute in vielen Bereichen. Doch oft fällt es schwer, sich von alten, hinderlichen Denkgewohnheiten zu lösen und ausgetretene, nicht mehr zielführende Lösungswege zu verlassen. In dem Buch „Heureka, ich hab’s gefunden“ zeigt die Autorin Marion Schröder, wie man Denkblockaden und Einfallslosigkeit überwinden und die eigene Kreativität und die der Mitarbeiter fördern kann. Das Buch enthält einen umfangreichen Katalog mit Visualisierungstechniken und rund 40 Kreativitätsmethoden für die intuitive und systematisch-analytische Ideensuche. Damit die neuen Lösungsideen in der Praxis auch „funktionieren“, erfährt die Leserin und der Leser, worauf es in den einzelnen Phasen eines kreativen Problemlösungsprozesses ankommt. Zugleich wird gezeigt, wie man heute versucht, menschliche und künstliche Kreativität miteinander zu verbinden und was nötig ist, um aus originellen Rohideen hochwertige Produkte, Verfahren und wertvolle Innovationen zu entwickeln.
- KonferenzbeitragIdeagrams: A digital tool for observing ideation processes(Workshop Gemeinschaften in Neuen Medien (GeNeMe) 2016, 2016) Jannack, Anna; Noennig, Jörg Rainer; Holmer, Torsten; Georgi, ChristopherThe paper reports on an ongoing research project of TU Dresden Laboratory of Knowledge Architecture aiming the investigations of the traceability and visualization of upcoming ideas and topics within discussions. Communication and conversation analysis – to explore knowledge processes communication and interaction analyses emerged as a central scientific approach. Hereby knowledge creation and Knowledge Transfer are understood as collective and co-creative effort. Corresponding analysis tools and methods have been developed for the communication- and knowledge creation processes digital media extensively (Faraj et al 2011). However, research focusing on direct and immediate conversation, and not only based on digital media, rarely exists. Development requirements – The existing tools for the analysis of digital communication data are yet not widely applied in the domain of spoken discussions. Whereas communication processes in the digital domain create their data automatically, the data from natural settings have to be extracted laboriously (Tonfoni 2004). Since there are no effective methods on data recording of voice communication yet existing, there are no strong and evident methods on computer aided conversation tracking and analysing existing too. The Ideagram tool tries to overcome this shortcoming. Approach – A prototype of a transcription, visualization and analysis tool was designed, which is able to capture discussions by keywords and analyse them in real-time. The results are presented in several forms: histograms, semantic networks and mixtures between both. These visualizations allow identifying topic and concept dynamics, heuristic paths and creative moments. Central features of the discussion like knowledge communication, orientation for innovation and speech efficiency can be understood and designed. In the different figures - Ideagram - of spoken discussions the logged content is visualised. The program prototype counts the occurrence of the logged words. These can be marked within a chronological re-presentation graph and shows at what time which issue was discussed. By “peaks” and “valley’s” it is obviously visible where the talk was most or least active. The prototype tool allows analysing the used phrases according to their frequency and their appearance during the captured conversation. Practical implications & Value – In contrast of conventional protocol and transcription techniques this kind of knowledge mining allows a greater information bandwidth and a more efficient access on core topics, thematic conflicts, idea generation etc. Experiences in very different settings created a very rich data set and allows to state that the application in business and science seems to very useful according to recording, analysing and deepening of spoken discussions. Hence, the Ideagram is still a prototype version and need further investigation and development.