Auflistung nach Schlagwort "Implementation"
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- ZeitschriftenartikelAgilität bei der Einführung von IT-Servicemanagement: Lösung klassischer Herausforderungen mit agilen Methoden(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 2, 2019) Pröhl, Thorsten; Zarnekow, RüdigerIT-Servicemanagement (ITSM) stellt für Unternehmen nach wie vor ein relevantes Thema dar, welches sowohl IT-Manager als auch CIOs von mittelständischen und Großunternehmen im Hinblick auf verschiedenartige Fragestellungen, wie ITSM-Einführung, Zertifizierung, Automatisierung, stärkere Kundenorientierung, Einsatz von KI oder Big Data Analyseverfahren, beschäftigt. Gerade bei der ITSM-Einführung oder Zertifizierung nutzen viele Unternehmen bisher klassische Vorgehensmodelle und sehen sich dabei regelmäßig mit unterschiedlichen Herausforderungen, wie Praxisorientierung von Prozessen, Widerstand gegen Änderung, singuläres Schnittstellenwissen, Zeitdruck oder fehlende Managementattention, konfrontiert. Die klassischen Modelle folgen dabei wasserfallartigen Ansätzen, welche bereits aus der Softwareentwicklung mit allen Vor- und Nachteilen bekannt sind. Die Nutzung agiler Techniken und Methoden kann die klassischen Herausforderungen bei der ITSM-Einführung adressieren und ermöglicht dabei zeitgleich die Geschwindigkeit und den Nutzen der Einführung zu erhöhen. IT Service Management (ITSM) continues to be a relevant topic for companies. Especially for both IT managers and CIOs of mid-sized and large enterprises who put emphasis on various issues, such as ITSM implementation, certification, automation, stronger customer focus, use of AI, or big data analysis methods. In fact, in the case of ITSM implementation or certification, many companies are currently using classic process models and are regularly confronted with various challenges involving practical orientation of processes, resistance to change, singular interface knowledge, time pressure or lack of management attention. Moreover, the classic models follow waterfall-like approaches, whose advantages and disadvantages are already known from software development. However, the use of agile techniques and methods can address the classical challenges of ITSM implementation, while at the same time increasing the speed and benefits of its adoption.
- ZeitschriftenartikelCustomer Success Management und dessen organisatorische Implementierung: eine qualitative Untersuchung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 3, 2024) Kriebel, Sebastian; Seidenstricker, Sven; Krause, Vinzenz; Schumacher, UlrichCustomer Success Management (CSM) ist in der Praxis etabliert. Die Software-as-a-Service (SaaS)-Unternehmen haben gezeigt, dass mit CSM die Kundenabwanderungen verhindert und Cross- und Upselling-Potenziale erzielt werden können. Startpunkt war die Transformation der Geschäftsmodelle von Lizenzverkäufen zu Abonnementmodellen. Damit einher gingen eine höhere Servicefokussierung und die Sicherstellung eines Nutzens für den Kunden. Trotz der weiten Verbreitung in der Unternehmenswelt, wird CSM in der akademischen Forschung erst in den letzten Jahren erforscht. Gänzlich wenige Untersuchungen existieren für die organisatorische Umsetzung von CSM im Allgemeinen und insbesondere für Unternehmen außerhalb der SaaS Industrie. Deshalb widmet sich dieser Artikel mit einer qualitativen Analyse zur organisationalen Implementierung in diesem spezifischen Kontext. In dieser Studie werden Unternehmen, die aus anderen Branchen als der SaaS stammen, mittels eines Convenience Samples untersucht. Der Fokus liegt dabei auf Organisationen, die erst vor Kurzem auf einen Lösungs- oder Service-Ansatz umgestellt und dementsprechend CSM implementiert haben. Die Analyse zeigt, dass es mehrere valide Ansätze zur Implementierung von CSM gibt, welche gegenseitigen Erfolg für Lieferanten und Kunden herstellen können. Zudem finden sich Beweise, dass CSM zur Verbesserung des Wissensmanagements beiträgt und als Mittelpunkt in der Lieferanten-Kunden-Beziehung agieren kann. Anhand von sechs organisatorischen Charakteristiken (Integration, Interdependence, Modularity, Centralization, Formalization, Specialization) konnte außerdem herausgestellt werden, dass CSM sehr stark von Interaktionen mit anderen Funktionen abhängig ist, um den Kundennutzen zu maximieren, und deshalb entsprechend in die Organisation eingebettet werden muss. Zusätzlich muss der CSM-Ansatz von der Unternehmensleitung vorangetrieben und unterstützt werden, sodass er die Servitization des Geschäftsmodells weiter unterstützen kann. Customer Success Management (CSM) is established in practice. Software-as-a-Service (SaaS) companies have shown that CSM can prevent customer churn and achieve cross-selling and upselling potential. The starting point was the transformation of business models from license sales to subscription models. This was accompanied by a greater focus on service and ensuring benefits for the customer. Despite its prevalence in the corporate world, CSM has only been the subject of academic research in recent years. Especially the organizational implementation into a company outside of the SaaS industry has not yet been examined. Therefore, this article is dedicated to this topic with a qualitative analysis. In this study, companies from industries other than SaaS are examined using a convenience sample. The focus is on organizations that have only recently switched to a solution or service approach and have implemented CSM accordingly. The results show that CSM can be used to improve knowledge management and as a focal point for information circulation between the customer and the supplier. Based on the evaluation of six organizational characteristics (Integration, Interdependence, Modularity, Centralization, Formalization, Specialization) among the sample companies, it could further be proven that CSM heavily relies on interaction with other functions of a company to maximize value and therefore needs to be embedded accordingly. If then, the CSM approach is advanced and supported by top management, it can also serve as a facilitator for servitization.
- WorkshopbeitragMetrics for Analyzing Variability and Its Implementation in Software Product Lines: A Systematic Literature Review(Software Engineering and Software Management 2019, 2019) El-Sharkawy, Sascha; Yamagishi-Eichler, Nozomi; Schmid, KlausThis summary refers to the paper Metrics for analyzing variability and its implementation in software product lines: A systematic literature review [EYS19]. The paper was online first in 2018 and was finally published 2019 in the Information and Software Technology (IST) journal. The use of metrics for assessing software products and their qualities is well established in traditional software engineering. However, such traditional metrics are typically not applicable to Software Product Line (SPL) engineering as they do not address variability management, a key part of product line engineering. Over time, various specialized product line metrics for SPLs have been described in literature, but no systematic description of these metrics and their characteristics is currently available. This paper presents a systematic literature review, where we identify metrics explicitly designed for variability models, code artifacts, and metrics taking both kinds of artifacts into account. This captures the core of variability management for product lines. We discovered 42 relevant papers reporting 147 metrics intended to measure various aspects of variability models or code artifacts. We provide a categorization of these metrics and discuss problematic issues regarding the definition of the metrics. We also systematically assess the evaluation status of the metrics showing a current lack of high-quality evaluation in the field. Researchers and practitioners can benefit from the published catalog of variability-aware metrics and the assessment of their evaluation status.
- TextdokumentSei selbst der Igel!(Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, 2017) Siebrecht, DanielIn diesem Beitrag wird ein Konzept vorgestellt, das Bewegung bewusst als informatischen Unterrichtsgegenstand aufasst und ihn mit der Algorithmik verknüpft. Dadurch bieten sich nicht nur die klassischen Formen der symbolischen oder ikonischen Visualisierung von Problemstellungen an: Naheliegend kann ebenso ein enaktiver Zugang gewonnen werden. Die Lernenden führen im vorliegenden Konzept die Algorithmen selbst durch, sodass sich schließlich das Ausführen algorithmisierter Bewegung als ergänzende Alternative zur gewohnten Implementation am Informatiksystem herausstellt.
- ZeitschriftenartikelThe AAA ABox Abduction Solver(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 34, No. 4, 2020) Pukancová, Júlia; Homola, MartinAAA is a sound and complete ABox abduction solver based on the Reiter’s MHS algorithm and the Pellet reasoner. It supports DL expressivity up to $$\mathcal {SROIQ}$$ SROIQ (i.e., OWL 2). It supports multiple observations, and allows to specify abducibles.
- ZeitschriftenartikelTowards Efficiently Implementing Dodgson’s Formally Intractable Voting Rule(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 31, No. 2, 2017) Recknagel, Arne; Besold, Tarek R.Conflict of interest is the permanent companion of any population of agents (computational or biological). For that reason, the ability to compromise is of paramount importance, making voting a key element of societal mechanisms. A voting procedure often discussed in the literature and, due to its intuitiveness, also conceptually quite appealing is Charles Dodgson’s scoring rule, basically using the respective closeness to being a Condorcet winner for evaluating competing alternatives. In this paper, we offer insights into the practical limits of algorithms computing the exact Dodgson scores from a number of votes. While the problem itself is theoretically intractable, this work proposes and analyses five different solutions which try distinct approaches to practically solve the issue in an effective manner. Additionally, three of the discussed procedures can be run in parallel which has the potential of drastically improving computational performance on the problem.
- ZeitschriftenartikelWissensarbeit mit Social Media Plattformen – Unsicherheitsfaktoren als Managementansatz(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 4, 2018) Trier, MatthiasKooperative Wissensarbeit ist eine Schlüsselherausforderung für global agierende Unternehmen. Social Media Plattformen bieten hierbei zahlreiche Möglichkeiten, diesen Prozess digital zu unterstützen. Die Einführung von Social Media im Unternehmen ist jedoch geprägt von diversen kontextbedingten Unsicherheitsfaktoren auf Seiten der Nutzer, welche kritische Barrieren für den erfolgreichen Wissensaustausch darstellen. Dieser Artikel stellt eine qualitative empirische Studie in einem global agierenden Unternehmen vor, in dem die Social Media Plattform Yammer (Microsoft) organisationsweit zur Mitarbeitervernetzung eingeführt wurde. Der Forschungsfokus lag auf der systematischen Identifikation von mitarbeiterseitig wahrgenommenen Unsicherheitsfaktoren bei der Plattformnutzung und deren Einwirkungen auf die Wissensarbeit. Auf Basis der Studie wird ein systematisches Rahmenwerk der Nutzungsbarrieren aus 9 Unsicherheitsfaktoren in 3 Kategorien entwickelt und vorgestellt. Daraus lassen sich gezielt praktische Managementinterventionen ableiten, welche die erfolgreiche Einführung von Social Media für die Wissensarbeit im Unternehmen unterstützen. Transferring knowledge has become a key challenge for global organizations and social media offers new opportunities to digitalize and support this process. However, there is only limited existing research studying the types of uncertainties that employees perceive and their impact on knowledge transfer via social media. To address this gap, this article presents a qualitative interview-based study of the adoption of the Enterprise Social Media tool Yammer for knowledge sharing in a large global organization. We identify and categorize nine uncertainties that were perceived as barriers by the respondents. The study revealed that the uncertainty types play an important role in affecting employees’ participation and willingness to share. We further derive necessary critical managerial interventions that ensure a successful ESM implementation for knowledge sharing.