Auflistung nach Schlagwort "Kano model"
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- ZeitschriftenartikelAnforderungen an den kollaborativen Arbeitsplatz(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 6, 2017) Schmidt, Carsten; Piccin, CarolinaDie Arbeit insgesamt ist von den Verwerfungen der Digitalisierung betroffen. Das gilt sowohl für Berufsgruppen, die ihre Tätigkeiten bisher weitgehend ohne Einsatz von IT verrichten konnten, als auch für jene die bei Bürotätigkeiten bereits intensiv auf digitalen Arbeitsmitteln zurückgreifen. So schlägt sich der technische Fortschritt zunehmend in Möglichkeiten der Ausgestaltung der Arbeitsplätze nieder. Insbesondere eröffnen sich Potenziale für eine stärkere Vernetzung von Wissensträgern sowie schnellere und stärker ubiquitäre Kommunikation und Kollaboration. Bisher bleibt die tatsächliche Nutzung von IT unterstützten Formen der Zusammenarbeit hinter ihren technischen Möglichkeiten zurück. Dies liegt auch daran, dass die angebotenen Services und Funktionalitäten die Anforderungen der End-User, der Mitarbeiter, nur unzureichend erfüllen. Dieser Beitrag bewertet die Relevanz der Anforderungen, die die aktuelle Literatur für den kollaborativen Arbeitsplatz vorschlägt, aus Sicht der Nutzer. Dafür werden die Anforderungen mit dem Kano Modell der Kundenzufriedenheit klassifiziert. Im Ergebnis entsteht ein klar priorisierter Anforderungskatalog an den vernetzten Arbeitsplatz.AbstractThe increasing digitalization impacts on the working environment causing substantial changes. This applies to almost every occupational group, to workers who perform without using any IT support, as well as to those who already use digital tools for their working practices intensively. The technological progress opens up new potentials for the networking of knowledge holders and faster and stronger ubiquitous communication and collaboration. However, the use of IT for collaboration purposes still lags behind its technical opportunities, often because regardless of the end-user’s requirements to services or tools. This article rates requirements to the collaborative workplace from a user perspective, which derive from the current literature. The Kano model will be used to categorize the requirements. The outcome is a prioriotized catalogue of requirements to the collaborative workplace.
- ZeitschriftenartikelExploring the Relations Between Net Benefits of IT Projects and CIOs' Perception of Quality of Software Development Disciplines(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 4, 2020) Vavpoti?, Damjan; Robnik-Šikonja, Marko; Hovelja, TomažSoftware development enterprises are under consistent pressure to improve their management techniques and development processes. These are comprised of several software development methodology (SDM) disciplines such as requirements acquisition, design, coding, testing, etc. that must be continuously improved and individually tailored to suit specific software development projects. The paper proposes a methodology that enables the identification of SDM discipline quality categories and the evaluation of SDM disciplines' net benefits. It advances the evaluation of software process quality from single quality category evaluation to multiple quality categories evaluation as proposed by the Kano model. An exploratory study was conducted to test the proposed methodology. The exploratory study results show that different types of Kano quality are present in individual SDM disciplines and that applications of individual SDM disciplines vary considerably in their relation to net benefits of IT projects. Consequently, software process quality evaluation models should start evaluating multiple categories of quality instead of just one and should not assume that the application of every individual SDM discipline has the same effect on the enterprise's net benefits.