Auflistung nach Schlagwort "Kooperative Systeme und Kooperationsplattformen"
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- KonferenzbeitragAuswirkungen von Gamification in Enterprise Collaboration Systems(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Schubert, Petra; Hager, Johannes; Paulsen, LudwigDieser Beitrag behandelt Gamification als Ansatz für die Förderung der Akzeptanz und Nutzung von Kollaborationssystemen. Über einen Zeitraum von fünf Monaten wurden die Auswirkungen von Gami-fication-Elementen auf Projektengruppen an zwei Universitäten untersucht. Für die Datenerhebung wurden Fragebögen, persönliche Interviews und Eventlogs eingesetzt. Die Ergebnisse zeigen, dass Gamification eine sehr erfolgreiche Maßnahme sein kann, der Einsatz der spezifischen Elemente aller-dings gut geplant und auf den Organisationskontext und die verfolgten Ziele abgestimmt werden muss. Vor allem die kompetitiven Gamification-Elemente, die einen direkten Vergleich zwischen Benutzern in einem öffentlichen Forum erlauben, stellten sich als potenziell „problematisch“ heraus. Individuelle Elemente, die den Fortschritt eines Benutzers ohne direkten Vergleich mit Anderen zeigen, wurden als „unproblematischer“ empfunden. Besonders beliebt waren Elemente, die ein Feedback auf das eigene Verhalten und die inhaltlichen Beiträge nur dem betroffenen Benutzer selbst anzeigen.
- KonferenzbeitragParticipatory Sensing im Rahmen empirischer Forschung(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Ludwig, Thomas; Scholl, SimonDie Erfassung der Mensch-Maschine-Interaktion in dynamischen alltäglichen Gegebenheiten beschäftigt die HCI Domäne bereits seit nunmehr einigen Jahren. Obwohl die technischen Möglichkeiten mobiler Systeme ausgiebig erforscht sind, fehlt es vor allem an großflächigen kontext- und nutzerbasierten Studien zu Fragen des Umgangs dieser Systeme in realen Gegebenheiten. Da Smartphones ihre Besitzer auf dem Weg durch den Alltag ständig begleiten, kann das Konzept des Participatory Sensing bei der Erfassung in den Fokus rücken. In diesem Beitrag wird auf Basis einer qualitativen empirischen Studie die Android Applikation PartS, welche anhand des Participatory Sensing Konzeptes die empirische Forschung in mobilen Kontexten unterstützen soll, entwickelt und mit potenziellen Endnutzern evaluiert. Unser Beitrag illustriert, wie eine aktive Teilhabe von Nutzern an dem gesamten Forschungsprozess die Erfassung mobiler Nutzungsdaten verbessern kann.
- WorkshopbeitragPlayful, collaborative approaches to 3D modeling and 3D printing(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) von Rekowski, Thomas; Boden, Alexander; Stickel, Oliver; Hornung, Dominik; Stevens, GunnarCheaper and more prevalent 3D printing technology offers new and emerging opportunities for non-experts to make and produce their very own physical items and products. However, most 3D modeling software is still geared towards experts and not as inclusive as the printing technology itself. At the same time, tools are usually limited in their possibilities for collaboration. Against this backdrop, we are conducting qualitative studies with children in Germany and Palestine on practices of co-constructive 3D modeling in virtual worlds. We aim to understand how children negotiate and cooperate on joint projects and how to lead non-experts playfully into 3D modeling. For this, we utilize the game Minecraft as well as the similar browser-based tool Cubeteam. In this paper, we present first results as well as design implications for co-constructive 3D modeling tools.
- KonferenzbeitragThe Awareness-/Coordination-Support-System Paradox(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Oemig, Christoph; Gross, TomCoordination and awareness have been topics in the area of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) starting from day one. Effortless coordination has been a major goal ever since. However, while awareness research became quite popular, coordination got increasingly out of focus. Its concepts stayed rather theoretical lacking concrete steps towards the original goal due to the absence of appropriate measurement techniques and tools. There is even an on-going general dispute if discount usability techniques deliver valid results as compared to real-world field studies. This paper supports their validity and demonstrates how the Standardized Coordination Task Assessment (SCTA) technique is used to extend the mechanics of collaboration, a framework for discount usability evaluations, allowing awareness and coordination effort assessments. The results appeared not only to be reasonable but the experiment revealed an effect we named the awareness-/coordination-support system paradox.
- KonferenzbeitragThe facilitator's perspective on IT support in innovation workshops(Mensch & Computer 2014 - Tagungsband, 2014) Schön, Sabine; Richter, Alexander; Koch, Michael; Schwabe, GerhardSupporting collocated meetings has always been an important field for CSCW. However, whereas solutions for video conferencing and presentation have been widely adopted, IT support to mutually edit artefacts has not yet found its way into practice. To contribute to a better understanding of the situation, we investigate perceived benefits and barriers of IT support using the example of interactive phases in innovation workshops. We conducted an interview study with professional facilitators of innovation workshops and found that existing technologies are perceived as disturbing in several ways. Consequently, we identify open issues and implications for the design of future solutions.