Auflistung nach Schlagwort "Koordination"
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- KonferenzbeitragEmergency Messenger als Kommunikationskonzept für Notfallarbeit/ EmergencyMessenger as a Communication Concept for Emergency Response Work(i-com: Vol. 13, No. 1, 2014) Betz, Matthias; Dyrks, Tobias; Wulf, VolkerFinding and rescuing missing or injured people or fighting fire inside burning buildings is a central challenge for fire brigades. To ensure the safety of indoors attacking firefighting units monitoring their operations is crucial. As in most countries firefighters in Germany utilize radio sets to establish voice communication between operating units and the superordinated leading structures. Based on findings from a long term ethnographic study in cooperation with different German fire brigades over a time span of more than 5 years we analyzed the advantages and disadvantages of the established voice over radio communication tactics and techniques. We designed and evaluated a complementary text based communication device the EmergencyMessenger to support the time critical work of indoor attacking troops working under harsh conditions with Self-Contained-Breathing-Apparatus (SCBA). We conducted 13 full scale training missions including extensive debriefings to design and evaluate the communication concept and the corresponding device.
- KonferenzbeitragHands2Help – Ein App-basiertes Konzept zur Koordination Freiwilliger Helfer/ Hands2Help – An App-based Concept for Coordination of Disaster Response Volunteers(i-com: Vol. 13, No. 1, 2014) Hofmann, Marlen; Betke, Hans; Sackmann, StefanThe successful overcoming of the flood disaster in Central Germany in summer 2013 can be ascribed not only to several disaster response organizations (e. g. fire fighters, THW, etc.) but also to thousands of on-site disaster response volunteers. However, the decentralized self-coordination of these volunteers by means of social networks evolved as a major problem. It led to useless and even harmful actions and caused many volunteers to appear at overcrowded or closed places of action whereas other sites were in urgent need of additional helping hands. To make such coordination problems manageable in future and to exploit the full potential of disaster response volunteers, system requirements for IT-systems that support volunteer coordination are discussed in this paper. Based on this, a novel and app-based coordination system called Hands2Help is presented which might support incident commanders and control centers in volunteer coordination.
- TextdokumentInformationssysteme im Katastrophenmanagement(INFORMATIK 2017, 2017) Betke, Hans; Lindner, Sebastian; Sackmann, Stefan; Gerstmann, SophieBedingt durch die Verbreitung neuer Informationstechnologien wie sozialer Netzwerke und mobiler Endgeräte werden Behörden und Organisationen mit Sicherheitsaufgaben (BOS) bei Großschadens-lagen vor neue Herausforderungen gestellt, wenn es darum geht, ungebundene, spontane Helfer vor Ort zu koordinieren. Basierend auf einer Analyse der Wirkungszusammenhänge zwischen Kommu-nikation, Koordination und Kooperation werden Voraussetzungen für eine effektive Koordination solcher physischer Helfer untersucht, ein Konzept für eine Systemarchitektur entwickelt und dieses als Grundlage für weitere Forschungen diskutiert.
- ZeitschriftenartikelKoordination in Service Value Networks(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 5, 2009) Blau, Benjamin; Dinther, Clemens; Conte, Tobias; Xu, Yongchun; Weinhardt, ChristofDer grundlegende Paradigmenwechsel von traditionellen Wertschöpfungsketten zu agilen, dienstbasierten Wertschöpfungsnetzwerken impliziert neue wirtschaftliche und organisatorische Herausforderungen. Ähnlich wie Koordinierungsmechanismen haben sich Auktionen in Situationen bewährt, in denen heterogene und immaterielle Güter gehandelt werden. Allerdings sind traditionelle Ansätze auf dem Gebiet der multidimensionalen kombinatorischen Auktionen nicht gut geeignet, um den Handel mit komponierten Diensten zu ermöglichen. Eine fehlerfreie Ausführung der Dienste und die damit verbundene Bewertung des Dienstnehmers hängen in hohem Maße von der genauen Reihenfolge der Teile der Komposition ab. Dies bedeutet, dass, im Gegensatz zu Dienstbündeln, zusammengesetzte Dienste nur durch eine gültige Reihenfolge ihrer Komponenten Wert generieren.Der Beitrag stellt ein abstraktes Modell als eine Formalisierung von SVNs vor. Das Modell umfasst die Implementierung eines graphenbasierten Mechanismus zur Allokation multidimensionaler Dienstangebote innerhalb des Netzwerks, zur Sanktionierung für die Nichterbringung und der Bestimmung von Preisen für komplexe Dienste. Der Mechanismus und die Gebotssprache unterstützen verschiedene Arten von QoS-Eigenschaften und deren (semantische) Aggregation. Die Autoren zeigen analytisch, dass diese Variante in Bezug auf alle Dimensionen des Dienstangebots (Qualität und Preis) anreizkompatibel ist. Auf der Grundlage dieser Ergebnisse wird eine numerische Analyse des strategischen Verhaltens der beteiligten Dienstanbieter in Bezug auf mögliche Kollusionsstrategien durchgeführt.AbstractThe fundamental paradigm shift from traditional value chains to agile service value networks implies new economic and organizational challenges. As coordination mechanisms, auctions have proven to perform quite well in situations where intangible and heterogeneous goods are traded. Nevertheless, traditional approaches in the area of multidimensional combinatorial auctions are not quite suitable to enable the trade of composite services. A flawless service execution and therefore the requester’s valuation highly depends on the accurate sequence of the functional parts of the composition, meaning that in contrary to service bundles, composite services only generate value through a valid order of their components. The authors present an abstract model as a formalization of service value networks. The model comprehends a graph-based mechanism implementation to allocate multidimensional service offers within the network, to impose penalties for non-performance and to determine prices for complex services. The mechanism and the bidding language support various types of QoS attributes and their (semantic) aggregation. It is analytically shown that this variant is incentive compatible with respect to all dimensions of the service offer (quality and price). Based on these results, the authors numerically analyze strategic behavior of participating service providers regarding possible collusion strategies.
- KonferenzbeitragSmart Factories: Mitarbeiter-zentrierte Informationssysteme für die Zusammenarbeit der Zukunft(Mensch und Computer 2018 - Workshopband, 2018) Schafler, Marlene; Rosenberger, Manfred; Mörtl, Peter; Stocker, Alexander; Richter, Alexander; Schmeja, Michael; Felsberger, Andreas; Kittl, ChristianIn Unternehmen mit komplexen Produkten und Dienstleistungen wachsen die Anforderungen, welche an Kommunikation, Koordination und Zusammenarbeit zwischen Informations- und Wissensarbeitern gestellt werden, stetig. Dieser Workshop baut auf eine ganze Reihe vorangegangener Workshops zum Thema Interaktion in Organisationen auf und will als gemeinsame Veranstaltung des Projekts MMAssist II und der EU Projekte SemI40 und Productive 4.0 eine nachhaltige Plattform für Praktiker und Wissenschaftler schaffen, um gemeinsam aktuelle und zukünftige Fragestellungen rund um den Einsatz neuer Informationssysteme und -technologien in Industrieunternehmen interdisziplinär und aus unterschiedlichen Standpunkten zu diskutieren.