Auflistung nach Schlagwort "Lerngruppen"
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- ZeitschriftenartikelAgiles Studieren – ein Modell für hybride Präsenz‑/Onlinelehre(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 6, 2021) Stern, DetlefMit der Pandemiesituation ist es auch für Hochschulen notwendig geworden, flexiblere Lehrformen als die vorherrschende Präsenzlehre anzubieten. Der Umstellungsaufwand hin zu einer reinen digitalen Onlinelehre ist aber erheblich. Auch Studierende sind von diesen gravierenden Umständen betroffen und müssen ihre etablierten, teilweise sehr persönlichen Lernformen anpassen. Häufige Wechsel zwischen Präsenz- und Onlinelehre, zum Beispiel motiviert durch Änderungen der Pandemiesituation, erscheinen für alle Beteiligten nicht einfach. Ziel dieses Beitrags ist es, mit Agiles Studieren ein Lehr- und Lernformat vorzustellen, das digitales Lehren und Lernen in Präsenz- und Onlinelehre integriert. Der Beitrag gibt einen Überblick zu Prinzipien und Abläufe, wie auch zu Erfahrungen vor und während der Pandemiesituation, insbesondere zu Umstellungsaufwänden und Auswirkungen auf Lernergebnisse. Seit dem Wintersemester 2013/14 zunächst in der Präsenzlehre eingesetzt, konnte Agiles Studieren seine Leistungsfähigkeit auch in der Pandemiesituation unter Beweis stellen. Geringe Umstellungsaufwände, wie auch gleichbleibende Lernergebnisse trotz gravierender Änderungen im Umfeld, sind zentrale Ergebnisse. The pandemic situation has made it necessary for universities to offer more flexible forms of teaching than the predominant face-to-face teaching. However, the effort required to switch to digital online teaching is considerable. Additionally, students are affected by these serious circumstances and have to adapt their established learning methods. Frequent changes between face-to-face and online teaching, for example motivated by changes in the pandemic situation, are thus not easy to manage. The aim of this paper is to present Studying Agile (Agiles Studieren) , a teaching and learning format that integrates digital teaching and learning with face-to-face and online teaching. This article provides an overview of principles and processes, as well as of experiences before and during the pandemic situation, in particular of conversion efforts and effects on learning outcomes. Initially used in face-to-face teaching since winter semester 2013/14, Studying Agile was able to prove its efficiency also in the pandemic situation. Low conversion costs to initiate Studying Agile and consistent learning outcomes despite serious changes in the environment are some key results.
- KonferenzbeitragGroupAL: ein Algorithmus zur Formation und Qualitätsbewertung von Lerngruppen in E-Learning-Szenarien / GroupAL: an algorithm for group formation and quality evaluation of learning groups in e-learning scenarios(i-com: Vol. 13, No. 1, 2014) Konert, Johannes; Burlak, Dmitrij; Steinmetz, RalfFostering knowledge exchange among peers is important aspect for motivation, achievement of learning goals as well as improvement of problem solving competency in elearning environments or for computer-based learning. Still, the positive effects of such an exchange depend strongly on the suitability of the selected peers in a learning group. This article describes categories of criteria to be considered by a group formation algorithm for learning groups. Additionally, existing algorithmic solutions from related work will be compared concerning several imposed requirements. For simultaneous consideration of all these requirements, the GroupAL algorithm is introduced. It supports the use of multi-dimensional criteria that are either expected to be matched homogeneous or heterogeneous among participants while aiming for equally good group formation for the whole cohort of participants to be matched. The underlying GroupAL architecture various group formation algorithms and defines a normed metric for learning group formations. This metric allows comparison of different created group formations and is robust against variations on number of used criteria or changes in the underlying cohort of participants. Finally, the presented evaluation reveals the advantages and widespread applicability of GroupAL in comparison to the investigated algorithmic solutions from related work. The approach chosen for GroupAL results in better cohort performance indices and group formation quality under the chosen conditions and with the selected data sets.