Auflistung nach Schlagwort "Mobility"
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- ZeitschriftenartikelAnbau, Umbau, Neubau?(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 2, 2018) Scherer, Sebastian; Reck, Fabian; Fliaster, AlexanderIn diesem Beitrag betrachten wir, wie Unternehmen aus Automobil‑, Bahn‑, Luft- und Busverkehr ausgehend von ihrem bisherigen Geschäftsmodell die digitale Transformation umsetzen. Wir analysieren dabei den jeweiligen Transformationsprozess im Detail anhand der drei Elemente „Strategisches Handlungsmuster im Umgang mit digitalen Geschäftschancen“, „Fokus der digitalen Transformation“ und „Modus der Geschäftsmodellentwicklung“. Es zeigt sich, dass etablierte Unternehmen oft adaptive oder expansive Handlungsmuster verfolgen, sich vor allem auf Wertangebot und Wertabschöpfung fokussieren und hauptsächlich auf die Erweiterung und Revision bestehender Geschäftsmodelle setzen. Als Handlungsempfehlung schlagen wir vor, dass Firmen ihr Portfolio an Geschäftsmodellinitiativen in Richtung neuer Geschäftsmodelle anpassen, sich mehr auf die Entwicklung eigener Kompetenzen hinsichtlich Digitalisierung konzentrieren und geeignete Strukturen und Prozesse zur Stimulierung von Innovation und Lernorientierung bei der Geschäftsmodellentwicklung schaffen. In this paper, we examine how companies in the mobility sector propel digital transformation of their current business models. In particular, we analyze the digital transformation processes in detail based on the three key elements—“Strategic Pattern of Response to Digital Business Opportunities”, “Focus of the Digital Transformation”, and “Mode of Business Model Development”. Results show that well-established companies often follow adaptive and expansive logic, focus on value proposition and value capture and mainly rely on the extension and revision of existing business models. Based on these insights, we argue that firms have to adjust their portfolio of business model initiatives towards the creation of new businesses, concentrate more on the development of their digitization-related competencies and establish adequate structures and processes for stimulating innovation and learning-orientation for the new business model development.
- ZeitschriftenartikelEin Beitrag digitaler Technologien im Kontext der Fahrzeugnutzung zur (ökologischen) Nachhaltigkeit(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 1, 2021) Stocker, AlexanderSchon seit Jahren spielen die Themen Nachhaltigkeit und Digitalisierung in fast allen Lebensbereichen eine bedeutende Rolle. Zu diesen Bereichen zählen auch Mobilität als Beweglichkeit von Personen und Gütern im geographischen Raum sowie Transport als der Prozess der Bewegung von Personen und Gütern von einem Ort zum anderen. Dabei übt Digitalisierung einen transformativen Einfluss auf Mobilität und Transport aus, und es stellt sich die Frage, wieviel Digitalisierung zur Nachhaltigkeit beitragen kann. Menschen können bereits heute über ihr Mobiltelefon verschiedene Mobilitätsangebote buchen und mit digitalen Assistenzsystemen zur effizienten, sicheren und sparsamen Fahrzeugnutzung angeleitet werden. Durch die zunehmende Automatisierung der Fahrfunktionen sollen Sicherheit, Komfort und Effizienz noch weiter verbessert werden. Der vorliegende Beitrag diskutiert anhand dreier Fallbeispiele, datenbasierte Dienste und mobile Anwendungen für Fahrer, Fahrerassistenzsysteme für „Eco-Driving“ sowie nachhaltige Mobilitätsdienstleistungen und Plattformen, wie der Einsatz digitaler Technologien im Kontext der Fahrzeugnutzung einen Beitrag zur (ökologischen) Nachhaltigkeit liefern kann. Der Beitrag schließt mit einem Ausblick auf zu erwartende Entwicklungen rund um die Themen datenbasierte Services, digitale Plattformen und Fahrzeugautomatisierung. For years, sustainability and digitization have played a significant role in almost all areas of life. These include mobility as the movement of people and goods in geographical space, and traffic as the process of transporting people and goods from one place to another. Digitization exerts a transformative influence on mobility and transport, and the question arises as to how far digitization can contribute to sustainability. Already today, people can book various mobility offers via their cell phones and be guided to efficient, safe, and economical use of vehicles with digital assistance systems. The increasing automation of driving functions is expected to further improve safety, comfort, and efficiency. Using three case studies, data-based services and mobile applications for drivers, driver assistance systems for eco-driving, and services and digital platforms for sustainable mobility, this article discusses how the use of digital technologies in the context of vehicle use can contribute to (environmental) sustainability. The article concludes with an outlook on expected developments in the areas of data-based services, digital platforms, and vehicle automation.
- ZeitschriftenartikelBring your own Device – Ein Praxisratgeber(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 1, 2014) Walter, ThorstenArbeitnehmer möchten ihre privaten Smartphones und Tablet-Computer anstelle der vom Unternehmen bereitgestellten Geräte zur Erledigung ihrer dienstlichen Aufgaben verwenden („Bring your own device“ – BYOD). Wegen der steigenden Beliebtheit moderner Smartphones wird die Bedeutung von BYOD im Unternehmensumfeld weiter zunehmen. Neben der technischen Umsetzung des Mobile Device Managements im Unternehmen lassen sich viele, insbesondere datenschutzrechtliche Fragen in einer Nutzungsvereinbarung über die wechselseitigen Rechte und Pflichten regeln. Die aus dem Einsatz von BYOD resultierenden rechtliche Unsicherheiten und Risiken werden so beherrschbar.
- KonferenzbeitragAn e-marketplace system for efficient, sustainable rural logistics and mobility, based on cyber-physical contracts: Enhancing rural infrastructure by connecting stakeholders on a privacy-focused web platform(INFORMATIK 2024, 2024) Kopp, Sam; Schneider, Jens; Dartmann, Guido; Creutz, LarsDue to demographical changes and urbanisation, rural areas often lack sufficient transportation and mobility infrastructure compared to urban regions. As a result, residents feel more socially excluded and need to travel longer distances to access basic goods and services with private car use as the only viable option. This situation is a significant driver of carbon emissions among rural populations. In this paper, we present an e-marketplace system, that aims to help in reducing the number of trips by connecting regional stakeholders and using local resources more efficiently. Our approach focuses on self-organising communities while following high standards of privacy and security. We use cyber-physical contracts within a decentralised network for communication between users and show how this network of services can be represented on a web platform for everyone to access and participate.
- ZeitschriftenartikelOptimized P2P Data Management for ReliableWorkflow Execution in Mobile Environments(Datenbank-Spektrum: Vol. 15, No. 2, 2015) Stojnić, Nenad; Schuldt, HeikoWorkflows allow to build complex applications out of existing services. Hence, workflows are inherently distributed. At the same time, workflows are mostly executed by centralized workflow engines that invoke the services of a workflow in a request/reply style. These engines may become a performance bottleneck and limit the scalability of the entire system. As a consequence, approaches to distributed workflow execution have been proposed. While these approaches have better scalability characteristics, they require additional efforts to deal with (partial) failures of the system. To cope with such failures, workflow instance data must be stored redundantly at different sites. This is even more important in mobile environments or mixed mobile/stationary environments where the nodes hosting services for workflows may be mobile and are thus more likely to fail permanently or become temporarily unavailable. This is the case, for instance, for sensor net applications where mobile devices capture data, or when smartphone apps share and jointly process data.In this paper, we present the combination of OSIRIS-SR, an extension to the distributed and decentralized workflow engine OSIRIS that focuses on reliable workflow execution by means of instance data replication, and Compass, an extension to Chord that is particularly tailored for efficient P2P data management on mobile devices.
- ZeitschriftenartikelSharing-Konzepte in Smart Cities: Praxisbeispiele der PostAuto Schweiz AG(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 4, 2017) Portmann, Edy; D’Onofrio, Sara; Kohoutek, Sven; Müggler, Martina; Bögli, Mark; Cueni, RomanStädte stehen vor grossen Herausforderungen, wie etwa der zunehmenden Knappheit von Ressourcen, zu deren langfristigen Lösung innovative Konzepte vonnöten sind. Smart Cities verwenden moderne Informations- und Kommunikationstechnologien, um ihre Bürger dabei einzubeziehen, den städtischen Raum nachhaltig, sozial und ökologisch zu gestalten und ihre Dienstleistungen basierend auf den Bedürfnissen der Nutzer zu optimieren. Ein Lösungsansatz ist das Konzept der Sharing Economy, bei welchem (teilweise private) materielle Güter und weitere Ressourcen vermietet oder kostenlos geteilt werden. Eine Stadt kann als Shareable City durch die Bereitstellung fortgeschrittener und gut funktionierender (ökonomischer und sozialer) Infrastruktur die verschiedenen Ansätze der Sharing Economy integrieren. Es gibt in Schweizer Städten bereits einige (geplante und) funktionierende Sharing-Konzepte, insbesondere im Bereich des Carsharings, aber auch in weiteren Bereichen. Auch die PostAuto Schweiz AG bietet verschiedene Sharing-Dienstleistungen an. Für ein besseres Verständnis werden bestehende Projekte näher erläutert und die Theorie wird durch Praxisbeispiele unterstützt. Dabei wird insbesondere auf die Mobilitätsplattform NordwestMobil der PostAuto Schweiz AG eingegangen, welche verschiedene Mobilitätsangebote im Grossraum Basel auf einer einzigen Plattform bündelt.AbstractTo provide a long-term solution to the big challenges cities are facing, such as the increasing scarcity of resources, innovative concepts are necessary. Smart cities apply advanced information and communication technology to include their citizens, to create sustainable, social and ecological urban space and to optimize their services based on the needs of their users. One approach is the concept of the sharing economy in which (partially private) material goods and other resources are rented out or shared for free. As a shareable city, a city is able to integrate the different approaches of the sharing economy by providing an advanced and well-functioning (economic and social) infrastructure. In Swiss cities, there already exist some (planned and) functioning sharing concepts, especially in the field of car sharing, but also in other areas. PostBus Switzerland Ltd. offers various sharing-services too. For a better understanding, existing projects are illustrated more closely and the theory is supported with practical examples. Especially, the mobility platform NordwestMobil of PostBus Switzerland Ltd., which bundles several mobility offers in the greater area of Basel on one platform, is exemplified.
- KonferenzbeitragVirtuous, multi-level integration of research and education within the project “European Digital Dynamic Mapping” (EDDY)(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Rettig, Rasmus; Weltz, MaximilianProject- and Problem-Based Learning has been subject to research and implementation in engineering and computer science curricula for about the last 20 years. However, the projects and problems focused on in education have hardly been questioned for their relevance and effect. Considering current global and financial challenges, the authors propose to revise project- and problem-based approaches in education in the context of relevance and excellence in applied research. Besides coping with current cost-cutting, existing control mechanisms could ensure both relevance and excellence. Example projects based on more than 10 years of hands-on experience in Project-Based Learning in the context of externally funded research, for various classroom situations are included.
- ZeitschriftenartikelVisualization and Interaction with Multiple Devices. A Case Study on Reachability of Remote Areas for Emergency Management(i-com: Vol. 16, No. 3, 2017) Tost, Jordi; Heidmann, FrankWhen a hazard event strikes, the reachability of affected areas is a significant factor that can determine if the situation becomes a disaster. Decision makers have to react quickly while under stress to tasks that depend on the road network, such as management of relief operations, planning of evacuation routes, or food and first aid distribution. In this paper we present an approach for exploring and validating reachability of remote areas through visualization with an interactive tabletop and tablets. We propose a simple way to combine and visualize data from scientists and communities to provide insights into area reachability, as well as the likely impacts of future hazard events on access routes. Moreover, our interface introduces an approach to assess alternative accessibility options to isolated settlements by helicopter or off-road routes that builds on satellite data and interactive collaborative mapping. This set of visualization and interaction techniques facilitates the formation of risk scenarios for better planning, preparedness and response activities. We developed our research with a case study of landslide threat for an area in Colombia.
- WorkshopbeitragWorkshop on Intelligent Cyclist Support Systems and Applications(Mensch und Computer 2021 - Workshopband, 2021) von Sawitzky, Tamara; Wintersberger, Philipp; Matviienko, Andrii; Löcken, Andreas; Riener, Andreas; Michahelles, FlorianAlthough the number of cycling accidents increases, technology to improve traffic flow and safety was predominantly researched in the context of motor-powered vehicles in the past. While new assistance systems are being installed for driving safety in passenger cars, a similar development is lacking for bicycles. Although cycling support systems are slowly becoming an important research topic, there is still limited work addressing intelligent and collaborative applications for bikes. In this workshop, we will discuss and prototype potential intelligent support systems and their applications in the cycling domain. Our goal is to bring cycling and technology enthusiasts together to discuss and develop possible intelligent support systems that can enhance the cycling experience and make bikes a safer mode of transport.
- ZeitschriftenartikelDie Zukunft der Bushaltestelle vor dem Hintergrund von Mobility-as-a-Service – Eine qualitative Betrachtung des öffentlichen Personennahverkehrs in Deutschland(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 2, 2020) Hahn, Andreas; Pakusch, Christina; Stevens, GunnarDie Bundesrepublik Deutschland erlebt in jüngster Vergangenheit verstärkt Dieselfahrverbote in Großstädten. Gleichzeitig erfahren Großstädte als Lebensmittelpunkt eine steigende Beliebtheit. Für Verkehrsunternehmen gilt es, der Bevölkerung nachhaltige Mobilitätslösungen zu bieten, die ein Höchstmaß an Flexibilität ermöglichen. Moderne Mobility-as-a-Service-Konzepte und Innovationen in der Mobilität stellen den klassischen, planorientierten, öffentlichen Personennahverkehr und damit auch die Existenz von Bushaltestellen infrage. Mittels qualitativer Experten-Interviews lässt sich feststellen, dass sich die Bushaltestelle in den Innenstädten vor dem Hintergrund zunehmender digitaler Vernetzung von Mobilitätsanbietern und daraus resultierender modernen Mobility-as-a-service-Konzepte verändern wird. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Bushaltestelle in den Innenstädten auch in Zukunft bestehen bleibt und um „on demand“-Verkehre ergänzt wird. Ein radikaler Wandel, wie eine flächendeckende Einführung von autonom fahrenden Bussen, könnte langfristig eine Runderneuerung der Haltestelle zur Folge haben. In the recent past, the Federal Republic of Germany has experienced an increase in diesel driving bans in large cities. At the same time, large cities are becoming increasingly popular as the centre of life. Transport companies need to offer the population sustainable mobility solutions that enable maximum flexibility. Modern Mobility-as-a-Service-concepts and innovations in mobility are questioning the classic, plan-oriented, local public transport system and thus also the existence of bus stops. Qualitative expert interviews show that bus stops in city centres will change: One reason being the increasing digital networking of mobility providers and the resulting modern Mobility-as-a-Service-concepts. The results indicate that the bus stop in the inner cities will remain in the future and will be supplemented by on-demand traffic. A radical change, such as the nationwide adoption of autonomous buses, could lead to a complete renewal of the bus stop in the long term.