Auflistung nach Schlagwort "Networks"
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- ZeitschriftenartikelOrganisationsformen in der Referenzmodellierung — Forschungsbedarf und Gestaltungsempfehlungen auf Basis der Transaktionskostentheorie(Wirtschaftsinformatik: Vol. 46, No. 5, 2004) Brocke, Jan; Buddendick, ChristianReference models are built in order to increase the efficiency of information system development. By means of exchanging solutions for typical design problems the reuse of information models can be enhanced. Although there is an affluent number of works on reference modeling, existing reference models are rarely used in practice. One reason can be seen in the existence of various different institutional arrangements for the exchange of models that have not yet been at the focus of research. With this article, we recommend to enlarge the field of research on reference modeling by taking organisation theory into account. By considering Transaction Cost Economics alternative organisational patterns can be identified and examined by means of their „fit“ to a specific environmental situation. The implementation of hybrid organisations seems to be a promising approach for promoting the diffusion of reference models in practice. Therefore we explain how to apply networks as hybrid organisations in reference modelling.
- ZeitschriftenartikelQualitative and Semi-Quantitative Inductive Reasoning with Conditionals(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 29, No. 3, 2015) Eichhorn, Christian; Kern-Isberner, GabrieleConditionals like “birds fly—if bird then fly” are crucial for commonsense reasoning. In this technical project report we show that conditional logics provide a powerful formal framework that helps understanding if-then sentences in a way that is much closer to human reasoning than classical logic and allows for high-quality reasoning methods. We describe methods that inductively generate models from conditional knowledge bases. For this, we use both qualitative (like preferential models) and semi-quantitative (like Spohn’s ranking functions) semantics. We show similarities and differences between the resulting inference relations with respect to formal properties. We further report on two graphical methods on top of the ranking approaches which allow to decompose the models into smaller, more feasible components and allow for local inferences.
- ZeitschriftenartikelSocial Media-Analyse – Mehr als nur eine Wordcloud?(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 3, 2016) Böck, Matthias; Köbler, Felix; Anderl, Eva; Le, LindaAnalysen von Social Media-Daten haben gerade in den letzten Jahren stark an Aufmerksamkeit unter Entscheidern in Unternehmen gewonnen und werden immer häufiger als Instrument zur Steuerung wesentlicher Unternehmensfunktionen, insbesondere der kundenorientierten Marktbearbeitung, eingesetzt. Die Frage, wie sich konkrete Handlungsempfehlungen und Maßnahmen in Entscheidungsprozesse miteinbeziehen lassen, bleibt dabei jedoch häufig ungelöst. Hinzu kommt ein stetiges Abwägen, zwischen vollautomatisierten Reports und einer aufwändigen, manuellen und kostenintensiven Detailauswertung.Der Artikel beschreibt anhand von konkreten, beispielhaften Anwendungen aktuelle Auswertungsverfahren, die sowohl auf einer deskriptiven Ebene, aber auch mit Methoden aus dem Data Mining gesammelte Daten aus den Plattformen Facebook und Twitter analysieren und verschiedene exemplarische Fragestellungen beantworten. Dies kann im einfachsten Fall eine Übersicht zu aktuell häufig diskutierten Themen sein, aber auch deutlich detaillierte und komplexere Sachverhalte, wie die mitschwingende Emotion, die Vernetzung der mit dem Inhalt interagierenden Nutzer oder Zusammenhänge zwischen einzelnen Themen, umfassen.Um für ein Unternehmen und insbesondere für Entscheider einen Mehrwert zu schaffen, müssen die Analysen durch eine strategische Vorgehensweise geleitet sein sowie an Zielen ausgerichteter Fragestellungen und Ziel-Maßnahmen-Systeme Anwendung finden, um Erkenntnisse systematisch in konkrete Handlungsempfehlungen zu überführen. Abschließend diskutiert der Artikel mögliche Potentiale, die durch die Anwendung von komplexeren Analysemethoden entstehen, reflektiert aber auch konzeptionelle und technische sowie ethische Herausforderungen und Limitierungen.AbstractAnalyses of social media data have recently gained a lot of attention from decision makers in companies, and are used more and more as a steering instrument of essential business operations, especially the customer oriented marketing actions. However, the question how practical recommendations for actions and measures can be integrated in decision making processes, often remains unresolved. Additionally, there is a constant need to weigh up automatized reports against a time-consuming, manual and cost-intensive detail analysis.This article describe from concrete and exemplary applications, current analysis methods, which are analyzing data from the platforms Facebook and Twitter with both descriptive but also advanced data mining methods to answer to different, exemplary questions. This can be for the simplest case an overview of current frequently discussed topics, but also include considerably more detailed and complex issues, like emotions, the interconnectedness between users, who are interacting with a certain content, or the interdependencies between individual topics.Analyses have to be led by a strategic approach, as well as to be applied to objectives which orient on business questions and to objective measure systems to systematically translate insights into concrete recommended actions. This ensures to add value for companies and especially decision makers. The article concludes with possible potentials, which arise from the use of complex analysis methods, but also reflects conceptual and technical as well as ethical challenges and limitations.