Auflistung nach Schlagwort "Object orientation"
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- ZeitschriftenartikelObject orientation in the literature and in education(it - Information Technology: Vol. 60, No. 2, 2018) Berges, MarcThe efforts around the world – CS4All in the U.S. or Computing At School in Great Britain – show that computing literacy is seen as important. One important part of computer science education deals with learning programming. So, object orientation should be in focus. But what is object orientation? Several different definitions are presented, and a definition of object orientation by its fundamental concepts is introduced. Furthermore, several educational “paradigms” are discussed. Additionally, a choice of object-oriented programming languages is presented. After all that theoretical background, some exemplary implementations of object orientation in national (German) and international curricula are shown. All in all, the article provides a broad overview of the topic of object-oriented programming in computer science education.
- ZeitschriftenartikelObjektorientierung in der Informatikausbildung auf der Basis von Smalltalk(Informatik-Spektrum: Vol. 20, No. 6, 1997) Böhm, Michael; Freytag, Jürgen; Owsnicki-Klewe, Bernd; Pfeiffer, Guido; Raasch, JörgEine in der Informatikausbildung verwendete Programmiersprache sollte dazu geeignet sein, mit geringem Aufwand Konzepte moderner Softwareentwicklung und Abstraktionstechniken zu vermitteln. Wichtige Kriterien einer geeigneten Sprache sind u. a. Orthogonalität der Sprache, Sicherheit, geringer Lernaufwand und – aus Sicht praxisbezogener Ausbildung – hohe Verbreitung sowohl in der akademischen als auch der kommerziellen Welt. Smalltalk erfüllt diese Kriterien in hohem Maße. Als erste Programmiersprache eingesetzt, wird die objektorientierte Denkweise von Beginn des Studiums an vermittelt. Modellierungstechniken und Designfragen treten in den Vordergrund, während sprachtechnische Fragen an Bedeutung verlieren. Smalltalk kann durchgängig im gesamten Studium verwendet werden, was einerseits die Sprachvielfalt in der Ausbildung zu vermeiden hilft und andererseits Softwarekonzepte aus unterschiedlichen Bereichen wie Software-Engineering und KI nahtlos zu integrieren gestattet. Hierdurch wird ein Beitrag zur Straffung des Studiums geleistet, was angesichts einer als zunehmend wichtig erachteten stärkeren Vermittlung von nicht-informatischer Kompetenz im Studium dringend notwendig erscheint.Summary A proper programming language for education in computer science should be well suited for teaching concepts of modern software techonology and abstraction techniques. Important language criteria are orthogonality, security, little effort for learning and – from the viewpoint of practical education – high academic and commercial popularity. Smalltalk satisfies these criteria to a high degree. Objectoriented thinking can be trained right from the beginning of studies. The focus moves to questions of modelling and design while language specific details become less important. Smalltalk may be used uniformly in all stages of studies, thereby reducing the diversity of programming languages and allowing for integration of software concepts from different areas such as software engineering and artificial intelligence. This is a contribution for tightening the curriculum, which seems a crucial point considering the growing importance for extending education in computer science to non computer related competence, e.g. in social areas.
- ZeitschriftenartikelWie evolutionär sind die objektorientierten Analysemethoden? Ein kritischer Vergleich(Informatik-Spektrum: Vol. 20, No. 1, 1997) Hesse, WolfgangEOS, für: Evolutionäre objektorientierte Software-Entwicklung) vorgestellt und in den Vergleich einbezogen. Es verzichtet vollständig auf die überkommene Phasenstruktur und knüpft Zyklen und Tätigkeitsschritte in systematischer Weise an die Bausteine der Software-Entwicklung (System, Komponenten, Klassen, Subsysteme). Management-Verfahren, die auf diesem Schema aufsetzen, erlauben eine besser angepaßte, flexiblere und differenzierte Projektplanung und -steuerung.evolutionary, object-oriented software development (short: EOS) created by the author is sketched and added to the comparison. It discards the traditional phase structure completely, being based instead on development cycles and activities associated with the “objects“ of software construction: systems, subsystems, components and classes. Management procedures built upon this framework allow to plan and control projects in a more adapted, flexible, and differentiated way.