Auflistung nach Schlagwort "Organizational design"
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- ZeitschriftenartikelDie Bedeutung der Organisationstheorie für die Entwicklung der Wirtschaftsinformatik(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 1, 2009) Picot, Arnold; Baumann, OliverBetriebliche Informations- und Kommunikationssysteme (IuK-Systeme) haben große Auswirkungen auf ihr Organisationsumfeld. Aus diesem Grund bestehen starke Bezüge zwischen der Gestaltung, Einführung und Nutzung derartiger Systeme und grundlegenden Fragen der Organisationsgestaltung und des Verhaltens in Organisationen. Während aktuelle Arbeiten in der Wirtschaftsinformatik jedoch vor allem technologie- und praxisorientiert ausgerichtet sind und sich mit der Konstruktion und Bewertung von Prototypen beschäftigen, wird theoretischen Erkenntnissen über organisatorische Phänomene und Beziehungen wenig Beachtung geschenkt. Wir argumentieren daher, dass eine stärkere Berücksichtigung der Organisationstheorie einen wertvollen Beitrag dazu liefern könnte, der engen Verflechtungen zwischen IuK-Systemen und organisationalen Systemen besser gerecht zu werden. Zur Unterstützung unserer These greifen wir auf ausgewählte theoretische Perspektiven zurück und skizzieren deren mögliche Bedeutung für die Wirtschaftsinformatik.AbstractInformation and communication systems (ICS) impact their organizational environment in significant ways; hence, the design, implementation, and use of ICS are inseparably linked to fundamental issues of organizational design and behavior. Current research in the field of business and information systems engineering (BISE), however, is primarily technology- or practice-oriented and concerned with the construction and validation of prototypes, whereas little attention is paid to theoretical insights into organizational phenomena and relationships. In this paper, we argue that paying more attention to organization theory would provide valuable guidance in addressing the close links between ICS on the one hand, and organizational systems on the other. To support our argument, we refer to selected theoretical perspectives and highlight their potential relevance to the BISE field.
- ZeitschriftenartikelNavigating Business Model Redesign: The Compass Method for Identifying Changes to the Operating Model(Business & Information Systems Engineering: Vol. 66, No. 5, 2024) Lara Machado, Paola; Ven, Montijn; Aysolmaz, Banu; Turetken, Oktay; Brocke, JanIn today’s dynamic business environment, organizations constantly change their business models to respond to emerging digital technologies and shifting customer expectations. It is a fundamental challenge to translate these changes into the organization’s operating model. When organizations redesign their business models, significant adjustments to the operating model and its underlying business processes are necessary to ensure the effective delivery of the value proposition to customers. Existing research falls short in detailing how changes to the business model at the tactical level impact the operating model at the operational level. To address this gap, this paper introduces the Compass Method. This method provides guidance for decision-makers at the tactical and operational levels in identifying necessary changes to their operating model using a set of operating model design cards. The method has been developed following the design science research methodology and is grounded in extant knowledge from both business model research and process management research. Three rounds of design and evaluation of the method were completed in multiple settings. The study contributes to the understanding of the relationship between business models, operating models, and business processes, paving the way for the development of complementary methods and tools to further investigate this relationship.
- ZeitschriftenartikelWie können Wissensmanagementsysteme nutzerorientiert gestaltet werden?(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 4, 2018) Mahringer, Christian A.; Gabler, MichaelWissensmanagementsysteme in Unternehmen sollen darauf hinwirken, Wissen effizient zu nutzen und damit dessen Wertbeitrag zu steigern. Die technologischen Möglichkeiten und die damit einhergehende Informationsflut bergen jedoch auch Gefahren, insbesondere dann wenn die kognitiven Kapazitäten von Mitarbeitern überlastet werden. Wissensmanagementsysteme müssen daher auf die Bedürfnisse der jeweiligen Mitarbeiter zugeschnitten werden. Wir argumentieren, dass die Berücksichtigung organisationaler Routinen wertvolle Beiträge für ein nutzerfreundliches Design von Wissensmanagementsystemen liefern kann. Routinen sind für die Gestaltung von Wissensmanagementsystemen relevant, weil sie (1) Abhängigkeiten zwischen Aufgaben und Mitarbeitern zum Ausdruck bringen, (2) durch ihren repetitiven und beobachtbaren Charakter das Lernen über die Aufgaben und Expertise von Mitarbeitern sowie die Etablierung eines gemeinsamen Verständnisses unterstützen und (3) eine implizite Akzeptanz von Wissen und Arbeitsteilung beinhalten. Der Beitrag zeigt, wie die Berücksichtigung von organisationalen Routinen Designer und Manager bei der Gestaltung von Wissensmanagementsystemen, deren Aktualisierung sowie der Organisationsentwicklung durch Wissensmanagementsysteme unterstützen kann. Organizations introduce knowledge management systems to increase the value of their knowledge. New technologies and the concomitant ubiquity of information, however, pose threats, particularly when the cognitive capabilities of employees are overloaded. Consequently, knowledge management systems have to be tailored to the specific needs of employees. We argue that considering organizational routines in the design of knowledge management systems might foster usability. Routines support design and management of knowledge management systems because they (1) represent interdependent tasks and actors, (2) enable employees to learn about each other’s tasks and expertise due to their repetitiveness and recognizability and, thus, create shared understandings and (3) include a sense of truce. This article shows how the consideration of organizational routines supports designers in designing and updating knowledge management systems as well as in organizational development via knowledge management systems.