Auflistung nach Schlagwort "Participation"
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- KonferenzbeitragA Speech-Based AI for Political Participation(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Bräuer, Paula; Mazarakis, AthanasiosThis study presents a first experimental approach for the use of intelligent virtual assistants (IVA) to support political participation. In order to involve as many citizens as possible in participatory political processes, such as the search for a repository site for high-level radioactive waste, IVAs could offer a possibility to convey information in an interactive way and to arouse interest in such complex topics. However, the question arises whether an IVA can adequately convey such a topic and ensure appropriate usability despite many complex dialogues with the user. The explorative study presents the results with a prototypically implemented Amazon Alexa Skill. Compared to a website that addresses the same questions as the Skill, a slightly poorer usability was found. Based on this first study, various questions arose that need to be investigated in future studies. These include questions related to the trustworthiness of such applications and challenges related to the auditive representations of different political opinions.
- Konferenzbeitragbibox: A Tangible Approach to Motivating Participation in Public Libraries(Mensch und Computer 2016 - Tagungsband, 2016) Hofmann, Jacqueline; Müller, Jens; Gipp, Bela; Reiterer, HaraldWithin the Library 2.0 model, visitors of public libraries are enabled to actively shape the services of their library. Unlike previous trends, principles of participation and collaboration should be assimilated into the physical space of public libraries instead of being added as an extra layer on top of existing services. We present a set of eight design principles for motivating participatory systems in the Library 2.0 context. Based on these principles, we introduce bibox, a tangible book rating- and recommendation system for public libraries. In an in-the-wild study, we evaluate how our system motivates active participation. We show that the proposed design principles lead to higher levels of engagement from the users of the system within the Library 2.0 context.
- ZeitschriftenartikelCo-Creation durch Peers im digitalen Lernen – Wie Plattformen und Chatbots die Partizipation bei der Lernmaterialerstellung begleiten können(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 4, 2020) Billert, Matthias Simon; Weinert, Tim; Janson, Andreas; Leimeister, Jan MarcoDie Arbeit in Industrieunternehmen verändert sich auf Grund der Digitalisierung grundlegend. Entwicklungen in der Automatisierungstechnik können in naher Zukunft einen Teil der Arbeit von Arbeitnehmenden ersetzen. Dadurch wird es notwendig sein, sich auf die sich schnell wechselnden Qualifikationsanforderungen aus diesem Digitalisierungsprozess einzustellen. Hierzu gehört einerseits die schnelle Reaktionsfähigkeit auf die fortlaufenden Veränderungen, die in Unternehmen stattfinden, beispielsweise die Einbettung neuer Technologien in Arbeitsprozesse. Andererseits aber auch die notwendigen Upskilling-Prozesse, die durch den Einsatz neuer Technologien notwendig werden. Für beide Aspekte sind aber entsprechende Angebote zur Schulung notwendig, die sich flexibel auf die Bedarfe anpassen. Digitale Lernservices ermöglichen dabei auf die individuellen Arbeitssituation von Mitarbeitenden zu reagieren und im Sinne der Co-Creation den Prozess der gemeinsamen Erstellung von Lern- sowie Schulungsmaterialien durch die Einbindung mehrerer Akteure zu steuern. Dafür müssen neue Leistungen in Form von selbstständigen Lehr-Lernszenarien angeboten werden, bei denen die Mitarbeitenden eigenständig die notwendigen Lernmaterialien erstellen. Bei vielen Unternehmen werden Lehr- und Lernszenarien dabei durch Checklisten und Handbücher unterstützt. Diese sind jedoch nicht auf die individuelle Lernsituation der Mitarbeitenden angepasst. In einer ersten Iteration im Entwicklungsprozess für digitale Lernservices wurde eine Plattform für die Erstellung von Lern- und Schulungsmaterial entwickelt. Dabei werden die Mitarbeitenden durch einen systematischen Erstellungsprozess geführt, welche die Entwicklung von Lernmaterial im Arbeitsprozess unterstützen soll. Im Rahmen der Evaluation konnte festgestellt werden, dass die Mitarbeitenden mehr Unterstützung im Erstellungsprozess benötigen, um hochwertiges Lernmaterial entwickeln zu können. Ein Grund hierfür ist die fehlende didaktische Kompetenz der Mitarbeitenden zur Schaffung von Lernmaterialien für die Nutzung im Arbeitsprozess. Um die Mitarbeitenden bestmöglich im Co-Creation-Prozess zu unterstützen und eine hochwertige Qualität der Lernmaterialien zu gewährleisten, bieten Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT) eine mögliche Lösung zur gezielten Unterstützung im Erstellungsprozess. Insbesondere Smart Personal Assistants, wie beispielsweise Chatbots, können Mitarbeitende dabei interaktiv und individuell durch den Co-Creation-Prozess begleiten. Diese individuelle Unterstützung führt zu einer klaren Struktur der Informationsvermittlung zwischen den Nutzenden und dem System, einer Steigerung der Motivation der Mitarbeitenden, einer Verbesserung des Verantwortlichkeitsgefühls gegenüber der erstellten Beiträge sowie zu einer Verbesserung der Qualität der erstellten Beiträge. Gleichzeitig bieten Chatbots die Möglichkeit durch individuelles Feedback Mitarbeitenden notwendige Fähigkeiten und Kompetenzen für den Erstellungsprozess zu vermitteln. Ziel dieses Beitrags ist die Darstellung des Entwicklungsprozesses eines Chatbots zur Verbesserung der Partizipation für die Erstellung von Lernmaterialien im Arbeitsprozess unter Verwendung von Co-Creation. Entlang eines Design Science Research Ansatzes werden dabei systematisch Anforderungen und Designelemente für den Co-Creationprozess der Lerndienstleistung entwickelt. Work in industrial companies is changing fundamentally due to digitalization. Developments in automation technology will be able to replace part of the work of employees in the near future. Therefore, it will be necessary to adapt to the rapidly changing quality requirements resulting from this digitization process. On the one hand, this includes the ability to react quickly to the rapid changes that are taking place in companies, for example the embedding of new technologies in work processes. On the other hand, it also includes the necessary upskilling processes that become necessary through the use of new technologies. For both aspects, however, corresponding training offers are necessary, which can be flexibly adapted to the requirements. Digital learning services enable to react to the individual work situation of employees and, in terms of co-creation, to control the process of creating learning and training materials by involving multi-actors. To achieve this, new services must be offered in the form of independent teaching-learning scenarios in which employees independently create the necessary learning materials. In many companies, teaching and learning scenarios are supported by checklists and manuals. However, these are not adapted to the individual learning situation of the employees. In a first iteration in the development process for digital learning services, a co-creation platform for the creation of learning and training materials was developed. Employees are guided through a systematic creation process, which is intended to support the creation of learning material in the work process. The evaluation found that employees need more support in the creation process to be able to create high-quality learning material. One reason for this is the lack of didactic competence of the employees in creating learning materials for use in the working process. In order to provide the best possible support for employees in the co-creation process and to ensure the high quality of the learning materials, information and communication technologies (ICT) offer a possible solution for targeted support in the creation process. Smart personal assistants in particular, such as chatbots, can guide employees interactively and individually through the co-creation process. This individual support leads to a clear structure of the information transfer between the users and the system, an increase in the motivation of the employees, an improvement in the sense of responsibility for the contributions created, as well as an improvement in the quality of the contributions created. At the same time, chat offers offer the possibility of providing individual feedback to employees to impart the necessary skills and competencies for the creation process. The aim of this article is to present a development process of a chatbot to improve participation for the co-creative creation of learning materials in the work process. Following a design science research approach, requirements and design elements for the co-creation process of the learning service are systematically developed.
- KonferenzbeitragConceptualization of the Understanding of Participation and Co-Creation in Interdisciplinary Research Groups developing Digital Health Technology: An Exploratory Study(Mensch und Computer 2023 - Tagungsband, 2023) Osterheider, Angela; Klapperich, Holger; Stein, Elisabeth; Weiler, Tim; Endter, Cordula; Huldtgren, Alina; Müller, ClaudiaThe healthcare sector's digital transformation necessitates the involvement of stakeholders through participation and co-creation processes. This study aims to investigate the understanding and implementation of participation and co-creation in the development of hybrid interaction technologies in healthcare. Eight interdisciplinary research projects were examined through semi-structured group interviews with 49 participants from academia, industry, and the application field. The interviews focused on participants' perspectives on project goals, user groups, access to the field, methods of participation and co-creation, and user motivation. The results highlight the diverse understandings of participation and co-creation, with some perceiving them as research-driven and others as already embedded in user-centered design. The projects emphasized user needs but often excluded stakeholders from collaborative decision-making. Challenges in achieving continuous involvement and co-decision were acknowledged. The findings underscore the need for reflexive practice and evaluation of participation and co-creation throughout the development process, as well as further research on participation across projects. By addressing these challenges and embracing participatory approaches, digital health applications can better address ethical concerns, build trust, and increase acceptance and adoption in the healthcare sector.
- ZeitschriftenartikelHearing the Voice of Citizens in Smart City Design: The CitiVoice Framework(Business & Information Systems Engineering: Vol. 61, No. 6, 2019) Simonofski, Anthony; Asensio, Estefanía Serral; Smedt, Johannes; Snoeck, MoniqueIn the last few years, smart cities have attracted considerable attention because they are considered a response to the complex challenges that modern cities face. However, smart cities often do not optimally reach their objectives if the citizens, the end-users, are not involved in their design. The aim of this paper is to provide a framework to structure and evaluate citizen participation in smart cities. By means of a literature review from different research areas, the relevant enablers of citizen participation are summarized and bundled in the proposed CitiVoice framework. Then, following the design science methodology, the content and the utility of CitiVoice are validated through the application to different smart cities and through in-depth interviews with key Belgian smart city stakeholders. CitiVoice is used as an evaluation tool for several Belgian smart cities allowing drawbacks and flaws in citizens' participation to be discovered and analyzed. It is also demonstrated how CitiVoice can act as a governance tool for the ongoing smart city design of Namur (Belgium) to help define the citizen participation strategy. Finally, it is used as a comparison and creativity tool to compare several cities and design new means of participation.
- TextdokumentThe impact of participation on Goverment employees' adoption of IT - Empirical research focusing on e-file(INFORMATIK 2017, 2017) Ben Rehouma, MariemThe progress of information technology over recent decades has led public administrations to digitize most of their business processes. The adoption of IT requires the participation of the government employees in the introduction process. Although participation seen as a key for the success of e-government, very few researches in this field investigate the impact of participation on the adoption of this change. To fill this gap, my research will investigate the influence of participation on the employees ‘adoption of IT. The implications for theory of my research will contribute with new insights into IT-adoption research, especially into the interaction field between the government and its employees (G2E). Furthermore, the implications for practice in form of recommendations should help government to integrate participation into the introduction process of IT intended to achieve better employees ‘adoption.
- WorkshopbeitragEine kritische Reflexion partizipativer Methoden für die Gestaltung transmedialer Lernformate in der frühpädagogischen Fachkräftebildung(Mensch und Computer 2022 - Workshopband, 2022) Schäfer, Antonia; Müller-Rakow, AlexanderDigitale Bildungsangebote bieten eine dezentrale und flexible Chance für frühpädagogische Aus-, Fort- und Weiterbildung. Sie können individuelles mit institutionalisiertem Lernen transmedial verbinden und die Vereinbarkeit von Arbeit mit Lernsituationen im Kita- Alltag fördern. Fraglich ist, weshalb digitale Lehr- und Lernformate bisher kein fester Bestandteil der frühpädagogischen Weiterbildungslandschaft sind [1]. Wie digital unterstützte Lernformate, deren Zugänge und Gebrauchsszenarien gestaltet werden können, damit Kita-Fachkräfte kontextspezifisches Fachwissen erhalten und dieses auch im Kita-Alltag anwenden können, untersucht das interdisziplinäre Forschungsprojekt PIIQUE. Mit unserem Beitrag stellen wir partizipative Methoden ins Zentrum, anhand derer wir die Potenziale und Limitierungen für frühpädagogische Forschungsund Entwicklungsprojekte diskutieren. Zudem legen wir dar, wie wichtig die Kommunikationsformate und die Ansprache der Teilnehmenden für den Projektverlauf sind.
- ZeitschriftenartikelKünstliche Intelligenz in betrieblichen Prozessen: Ein Vorgehensmodell zur partizipativen Gestaltung von KI-Anwendungen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 2, 2024) Ruess, Patrick; Staffa, Anna; Kreutz, Anna; Busch, Christine; Saba Gayoso, Christian Oswaldo; Pollmann, KathrinSchon heute gilt Künstliche Intelligenz (KI) als betrieblicher Wertschöpfungsfaktor, von dem sich Unternehmen neue Impulse für bestehende Prozesse und Geschäftsmodelle versprechen. Während der derzeitige Diskurs vor allem technische Möglichkeiten und Anwendungsfälle in den Blick nimmt, umfasst die erfolgreiche betriebliche Integration allerdings auch wesentliche soziale und organisatorische Aspekte. Im vorliegenden Artikel werden daher inner- und überbetriebliche Anforderungen identifiziert, die eine Mitarbeiter*innen-gerechte und partizipative Gestaltung von KI-Anwendungen im betrieblichen Umfeld ermöglichen. Die empirische Grundlage hierfür bildet eine Interviewstudie, in der der KI-Einsatz in unterschiedlichen Branchen und Unternehmensbereichen untersucht wurde. Darauf aufbauend wird ein Vorgehensmodell eingeführt, dass gemäß den identifizierten Kriterien eine partizipative Teilhabe bei der Gestaltung von betrieblichen KI-Anwendungen erlaubt. Das Modell bezieht sich auf die Qualifizierung und Akzeptanzbildung in der Belegschaft, aber auch auf die organisatorische Umsetzung und Verstetigung. Die Herangehensweise verknüpft infrastrukturelle, interaktive als auch konzeptionelle Bausteine miteinander und zielt darauf ab, die Beteiligung der Mitarbeiter*innen in allen Phasen der KI-Entwicklung zu fördern und in der betrieblichen Umsetzung zu berücksichtigen. Die Ergebnisse dieser Forschung bieten praktische Anknüpfungspunkte für Unternehmen, die sich mit Fragen der KI-Implementierung befassen. Gleichzeitig ergänzen sie den aktuellen wissenschaftlichen Diskurs um die Perspektive, die eine konsequente betriebliche Gestaltung und Teilhabe vorsieht. Die zu diesem Zweck identifizierten Anforderungen komplementieren die empirische Grundlage in der Forschung. Artificial intelligence (AI) is an operational factor that adds value for companies, providing new ideas for existing processes and business models. Although the current discourse emphasizes technical possibilities and use cases, successful operational integration requires essential social and organizational aspects to be considered. This article identifies the internal and external requirements for an employee-friendly and participatory design of AI applications in the business environment. An interview-based study was conducted to investigate the use of AI in various sectors and company divisions. The study’s findings allow for a process model to be introduced that facilitates participatory involvement in the design of corporate AI applications, guided by the identified criteria. The model pertains to the development of qualifications and acceptance in the workforce and the implementation and stabilization of organizations. The approach connects infrastructural, interactive, and conceptual building blocks and strives to encourage employee involvement throughout all phases of AI development for further consideration in operational implementation. The findings of this study provide tangible insights for companies navigating AI implementation concerns. At the same time, they supplement the current scientific discourse with a perspective that provides for consistent operational design and participation. The requirements identified for this purpose complement the empirical basis of the research.
- ZeitschriftenartikelLiquide Demokratie zur Verbesserung der Beteiligungskultur(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 4, 2017) Raber, SasaIn diesem Beitrag werden diverse Möglichkeiten der Online-Partizipation innerhalb von Non-Profit Organisationen und die Idee der liquiden Demokratie (Liquid Democracy) vorgestellt. Unabhängig vom Nutzungsort, können die im Beitrag vorgestellten OpenSource-Programme helfen, Entscheidungs- und Organisationsprozesse zu optimieren und an das digitale Zeitalter anzupassen. In diese Prozesse können alle Beteiligten eingebunden werden. Insbesondere in einem überwiegend ehrenamtlich arbeitenden Umfeld können die Mitarbeit, Kreativität und auch Verantwortung jedes Einzelnen dadurch gefördert und gestärkt werden. Mit Hilfe der durchlässigen, „flüssigen“ Tools können zusätzlich Synergieeffekte deutlich werden, die in traditionellen Organisationsprozessen nicht gesehen werden. Die Organisationen selbst profitieren andererseits von effizienteren und somit kostengünstigeren Strukturen und einer motivierten, zufriedenen (ehrenamtlichen) Belegschaft, die sich als Teil des Ganzen verstehen und auch erleben.Der Artikel wird dies anhand eines klassischen Projektverlaufs veranschaulichen und dabei mögliche webbasierte Beteiligungswerkzeuge vorstellen. Auch auf potentielle Gefahrenquellen und Herausforderungen wird eingegangen, um den Weg hin zu einer Beteiligungskultur mit flachen Hierarchien in Non-Profit Organisationen so barrierearm wie möglich aufzeigen zu können.AbstractIn this contribution various possibilities of Online-Participation within Non profit organisations, as well as the idea of Liquid Democracy, are being introduced. Regardless of the place of use, the OpenSource-Programmes introduced in this contribution can help to optimise decision- and organisation-processes and adapt them to the digital age. All participants can be incorporated in these processes. Especially in a working sphere with predominantly honorary capacity, the cooperation, creativity and also responsibility of every single participant can be promoted and strengthened. By using these permeable, ‚liquid‘ tools, additional synergetic effects, which would couldn’t be seen in traditional organisation-processes, can become evident. The organisations themselves, on the other hand, profit from more efficient and therefore cheaper structures and motivated, content (honorary) members who experience themselves as a part of the whole.The paper will illustrate this on the basis of a conventional course of project, while introducing various web-based tools for participation. Potential causes of risk and challenges will be considered, to illustrate the path to a culture of participation with flat hierarchies in Non Profit Organisations, as barrier-free as possible.
- WorkshopbeitragPartizipative & sozialverantwortliche Technikentwicklung(Mensch und Computer 2020 - Workshopband, 2020) Berger, Arne; Buchmüller, Sandra; Draude, Claude; Klüber, Sara; Mucha, Henrik; Stilke, JuliaIm Workshop treffen sich Forscher*innen und Praktiker*innen zu Austausch und Diskussion über die Beteiligung von Nutzer*innen an Technikentwicklungsprozessen. Sie gehen dabei der Frage nach, wie Partizipation dem Anspruch auf Demokratisierung und Empowerment in Forschung und Praxis gerecht werden kann. Im Workshop werden außerdem die nächsten Schritte für die frisch gegründete Fachgruppe „Partizipation“ im Fachbereich Mensch-Computer-Interaktion (MCI) der Gesellschaft für Informatik (GI) konzipiert.