Auflistung nach Schlagwort "Process modeling"
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- ZeitschriftenartikelComprehension of Procedural Visual Business Process Models(Business & Information Systems Engineering: Vol. 59, No. 1, 2017) Figl, KathrinVisual process models are meant to facilitate comprehension of business processes. However, in practice, process models can be difficult to understand. The main goal of this article is to clarify the sources of cognitive effort in comprehending process models. The article undertakes a comprehensive descriptive review of empirical and theoretical work in order to categorize and summarize systematically existing findings on the factors that influence comprehension of visual process models. Methodologically, the article builds on a review of forty empirical studies that measure objective comprehension of process models, seven studies that measure subjective comprehension and user preferences, and thirty-two articles that discuss the factors that influence the comprehension of process models. The article provides information systems researchers with an overview of the empirical state of the art of process model comprehension and provides recommendations for new research questions to be addressed and methods to be used in future experiments.
- ZeitschriftenartikelCriteria and Heuristics for Business Process Model Decomposition(Business & Information Systems Engineering: Vol. 58, No. 1, 2016) Milani, Fredrik; Dumas, Marlon; Matulevičius, Raimundas; Ahmed, Naved; Kasela, SilvaIt is generally agreed that large process models should be decomposed into sub-processes in order to enhance understandability and maintainability. Accordingly, a number of process decomposition criteria and heuristics have been proposed in the literature. This paper presents a review of the field revealing distinct classes of criteria and heuristics. The study raises the question of how different decomposition heuristics affect process model understandability and maintainability. To address this question, an experiment is conducted where two different heuristics, one based on breakpoints and the other on data objects, were used to decompose a flat process model. The results of the experiment show that, although there are minor differences, the heuristics cause very similar results in regard to understandability and maintainability as measured by various process model metrics.
- ZeitschriftenartikelEnabling Normalized Systems in Practice - Exploring a Modeling Approach(Business & Information Systems Engineering: Vol. 60, No. 1, 2018) De Bruyn, Peter; Mannaert, Herwig; Verelst, Jan; Huysmans, PhilipContemporary organizations are required to adapt to a changing environment in an agile way, which is often deemed very challenging. Normalized Systems (NS) theory attempts to build highly evolvable software systems by using systems theory as its theoretical underpinning. A modeling method which supports the identification of the NS elements, required for building NS sofware in practice, is currently missing. Therefore, the paper introduces an approach for creating both data models and processing models in the context of NS, as well as their integration. It is discussed how these models can be taken as the input for the actual creation of evolutionary prototypes by using an earlier developed supporting tool. The modeling approach and its suitability for feeding the tool are evaluated to discover their current strengths and weaknesses.
- ZeitschriftenartikelProzessgetriebenes Datenqualitätsmanagement durch Integration von Datenqualität in bestehende Prozessmodelle(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 6, 2013) Glowalla, Paul; Sunyaev, AliDie Bedeutung einer hohen Datenqualität und die Notwendigkeit von Datenqualität im Kontext von Geschäftsprozessen sind allgemein anerkannt. Prozessmodellierung ist für prozessgetriebenes Datenqualitätsmanagement erforderlich, welches die Datenqualität durch Neugestaltung von Prozessen zur Sammlung oder Änderung von Daten zu erhalten und zu verbessern sucht. Es existiert eine Vielzahl von Modellierungssprachen, welche von Unternehmen unterschiedlich angewendet werden. Der Zweck dieses Artikels ist es, einen kontextunabhängigen Ansatz vorzustellen, um Datenqualität in die Vielfalt der existierenden Prozessmodelle zu integrieren. Die Kommunikation der Datenqualität zwischen Stakeholdern soll unter Berücksichtigung der Prozessmodellkomplexität verbessert werden. Es wurde eine schlagwortbasierte Literaturrecherche in 74 IS-Zeitschriften und drei Konferenzen durchgeführt, in der 1.555 Artikel von 1995 an gesichtet wurden. 26 Artikel, darunter 46 Prozessmodelle, wurden im Detail untersucht. Die Literaturrecherche zeigt die Notwendigkeit einer kontextunabhängigen und sichtbaren Integration von Datenqualität in Prozessmodelle. Zunächst wird die Integration innerhalb eines Modells aufgezeigt. Dann folgt die Integration datenqualitätsorientierter Prozessmodelle mit anderen existierenden Prozessmodellen. Da Prozessmodelle hauptsächlich zur Kommunikation von Prozessen genutzt werden, werden der Einfluss der Integration von Datenqualität und die Anwendung von Mustern zur Komplexitätsreduktion sowie die Auswirkung auf die Komplexitätsmetriken des Modells betrachtet. Es bedarf weiterer Forschung zu Komplexitätsmetriken, um die Anwendbarkeit von Komplexitätsreduktionsmustern zu verbessern. Fehlende Kenntnisse über die Wechselwirkungen zwischen Metriken und fehlende Komplexitätsmetriken behindern die Einschätzung und Vorhersage der Prozessmodellkomplexität und damit die -verständlichkeit. Schließlich kann unser kontextunabhängiger Ansatz ergänzend für die Integration von Datenqualität in spezifische Prozessmodellierungssprachen genutzt werden.AbstractThe importance of high data quality and the need to consider data quality in the context of business processes are well acknowledged. Process modeling is mandatory for process-driven data quality management, which seeks to improve and sustain data quality by redesigning processes that create or modify data. A variety of process modeling languages exist, which organizations heterogeneously apply. The purpose of this article is to present a context-independent approach to integrate data quality into the variety of existing process models. The authors aim to improve communication of data quality issues across stakeholders while considering process model complexity. They build on a keyword-based literature review in 74 IS journals and three conferences, reviewing 1,555 articles from 1995 onwards. 26 articles, including 46 process models, were examined in detail. The literature review reveals the need for a context-independent and visible integration of data quality into process models. First, the authors derive the within-model integration, that is, enhancement of existing process models with data quality characteristics. Second, they derive the across-model integration, that is, integration of a data-quality-centric process model with existing process models. Since process models are mainly used for communicating processes, they consider the impact of integrating data quality and the application of patterns for complexity reduction on the models’ complexity metrics. There is need for further research on complexity metrics to improve applicability of complexity reduction patterns. Missing knowledge about interdependency between metrics and missing complexity metrics impede assessment and prediction of process model complexity and thus understandability. Finally, our context-independent approach can be used complementarily to data quality integration focusing on specific process modeling languages.
- ZeitschriftenartikelReferenzprozessabläufe für Telekommunikationsunternehmen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 2, 2013) Czarnecki, Christian; Winkelmann, Axel; Spiliopoulou, MyraDer Telekommunikationsmarkt erfährt substanzielle Veränderungen. Neue Geschäftsmodelle, innovative Dienstleistungen und Technologien erfordern Reengineering, Transformation und Prozessstandardisierung. Mit der Enhanced Telecom Operation Map (eTOM) bietet das TM Forum ein international anerkanntes de facto Referenz-Prozess-Framework basierend auf spezifischen Anforderungen und Ausprägungen der Telekommunikationsindustrie an. Allerdings enthält dieses Referenz-Framework nur eine hierarchische Sammlung von Prozessen auf unterschiedlichen Abstraktionsebenen. Eine Kontrollsicht verstanden als sequenzielle Anordnung von Aktivitäten und daraus resultierend ein realer Prozessablauf fehlt ebenso wie eine Ende-zu-Ende-Sicht auf den Kunden. In diesem Artikel erweitern wir das eTOM-Referenzmodell durch Referenzprozessabläufe, in welchen wir das Wissen über Prozesse in Telekommunikationsunternehmen abstrahieren und generalisieren. Durch die Referenzprozessabläufe werden Unternehmen bei dem strukturierten und transparenten (Re-)Design ihrer Prozesse unterstützt. Wir demonstrieren die Anwendbarkeit und Nützlichkeit unserer Referenzprozessabläufe in zwei Fallstudien und evaluieren diese anhand von Kriterien für die Bewertung von Referenzmodellen. Die Referenzprozessabläufe wurden vom TM Forum in den Standard aufgenommen und als Teil von eTOM Version 9 veröffentlicht. Darüber hinaus diskutieren wir die Komponenten unseres Ansatzes, die auch außerhalb der Telekommunikationsindustrie angewandt werden können.AbstractThe telecommunication market is experiencing substantial changes. New business models, innovative services, and technologies require reengineering, transformation, and process standardization. Enterprise Architecture Frameworks support the transformation by specifying methods, procedures, and reference models. With the Enhanced Telecom Operation Map (eTOM), the TM Forum offers an international de facto reference process framework, based on specific features and requirements of the telecommunication industry. However, this reference framework only offers a hierarchical collection of processes on different levels of abstraction; a control view in terms of a sequential ordering of tasks and hence a real process flow as well as an end-to-end view on the customer are missing. In this paper, we extend the eTOM reference model by reference process flows, in which we abstract and generalize the knowledge about processes in telecommunication companies. With reference process flows, we aim to assist companies in achieving a structured and transparent re-structuring and re-design of their processes. We demonstrate the applicability and usefulness of our reference process flows in two case studies, and evaluate them by means of criteria for reference model evaluation. Our reference process flows have been accepted as a standard by the TM Forum and published as part of eTOM version 9. We further elaborate on those components of our approach which can be applied outside the telecommunication industry.
- ZeitschriftenartikelSemantische Prozessmodellierung – Konzeption und informationstechnische Unterstützung einer ontologiebasierten Repräsentation von Geschäftsprozessen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 51, No. 6, 2009) Thomas, Oliver; Fellmann M.A., MichaelEine Erweiterung von Prozessmodellierungssprachen wird entworfen, mit deren Hilfe die in natürlicher Sprache formulierte Semantik der Bezeichner von Prozessmodellelementen durch formale Begriffe einer Ontologie repräsentiert werden kann. Diese Verknüpfung von semiformalen Modellen einerseits und formalen Ontologien andererseits wird als Semantische Prozessmodellierung charakterisiert. Das Konzept wird beispielhaft anhand der Sprachen EPK (Ereignisgesteuerte Prozesskette), BPMN (Business Process Modeling Notation) und OWL (Web Ontology Language) eingeführt und in Form eines Informationsmodells generalisiert. Durch die Formalisierung der modellelementbezogenen Semantik im Zusammenspiel mit der Nutzung von Inferenzmaschinen können die Suche in Modellen verbessert und neue Möglichkeiten der inhaltlichen Validierung erschlossen werden. Mithilfe einer Systemarchitektur und eines Prototyps wird die Einbettung des Ansatzes in bestehende IT-gestützte Arbeitsumgebungen von Modellierern demonstriert. Es wird deutlich, dass durch Modellierungs-Tools, die um semantische Technologien angereichert sind, Vorteile in den Bereichen verteilte Modellierung, Modellmanagement, IT-Business-Alignment und Compliance erzielbar sind.AbstractAn extension of process modeling languages is designed which allows representing the semantics of model element labels which are formulated in natural language by using concepts of a formal ontology. This combination of semiformal models with formal ontologies will be characterized as semantic process modeling. The approach is exemplarily applied to the languages EPC (Event-driven Process Chain), BPMN (Business Process Modeling Notation) and OWL (Web Ontology Language) and is generalized by means of an information model. The proposed formalization of the semantics of individual model elements in conjunction with the usage of inference engines allows the improvement of query functionalities in modeling tools and enables new possibilities of model validation. The integration of the approach in the IT-based work environments of modelers is demonstrated by a system architecture and a prototypical implementation. Evidently, advantages in the areas of modeling, model management, business/IT alignment, and compliance can be achieved by the application of modeling tools augmented with semantic technologies.