Auflistung nach Schlagwort "Public Sector"
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- KonferenzbeitragAnalyse der Branchenspezifika des Public Sectors auf Basis von ERP-Referenzmodellen(INFORMATIK 2013 – Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 2013) Gerhardt, Eduard; Hufgard, AndreasAls ERP-System wird eine komplexe Anwendungssoftware bezeichnet, die eingesetzt wird, um die Ressourcenplanung eines gesamten Unternehmens zu steuern. Die Vermutung ist naheliegend, dass es nur ein ERP-System für alle Unternehmen unabhängig von ihrer Branchenzugehörigkeit geben kann, denn die Ressourcenplanung ist eine universelle betriebswirtschaftliche Funktion. Dennoch tauchen vermehrt branchenspezifische Referenzmodelle auf Basis von ERP-Systemen auf. Die Forschungsfrage, die sich in diesem Zusammenhang stellt ist, ob es sich bei diesem Trend um eine vertriebliche Differenzierung der ERP-Anbieter handelt, bei der ein Zuschneiden des Produktreferenzmodells auf die entsprechenden Branchencharakteristika erfolgt. Alternativ kann es sich bei diesen Derivaten in der Tat um Referenzmodelle handeln, die einen signifikanten branchenspezifischen Content beinhalten, der nicht mit Standardfunktionen eines neutralen ERP-Systems abgedeckt werden kann und funktionale Zusatzentwicklungen benötigt. Die Erforschung der branchespezifischen Referenzmodelle hinsichtlich ihrer Nähe zum ERP-System und der ausgeprägten Branchenspezifika ist notwendig, um künftige Entwicklungen einzuschätzen und Transparenz im Markt zu schaffen.
- ZeitschriftenartikelIT-Führungsrollen des Top-Management-Teams im öffentlichen Sektor(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 3, 2022) Paech, Andreas; Vogel, DominikMittlerweile gibt es auch in Organisationen des öffentlichen Sektors häufig mehrere IT-Führungsrollen im Top-Management-Team (TMT). Wir wissen bisher aber sehr wenig darüber, wie diese IT-Führungsrollen ausgestaltet sind und wie sie sich voneinander abgrenzen lassen. Dieser Artikel nutzt Job Mining von Stellenausschreibungen im öffentlichen Sektor, um mittels einer qualitativen Inhaltsanalyse Kompetenzen, Verantwortungen und Aufgaben der IT-Führungsrollen zu identifizieren und Handlungsempfehlungen zu formulieren. Während zu den geforderten Kompetenzen von IT-Führungsrollen u. a. ein abgeschlossenes Hochschulstudium, Sprachkenntnisse sowie fach- und verwaltungsbezogene Kenntnisse zählen, zeigen die Verantwortungen verschiedene Ausprägungen. Die Aufgaben sind rollenspezifisch formuliert, zeigen jedoch eine Reihe von Überschneidungen zwischen den IT-Führungsrollen. Diese Überschneidungen legen eine CTO–CDO-Dyade mit übergeordneter CIO-Rolle nahe. Die praktisch ausgerichteten Handlungsempfehlungen umfassen u. a. eine höhere Gewichtung von Englisch- und Digital-Kenntnissen sowie lebenslangem Lernen. In the meantime, even in public sector organizations, there are often several IT leadership roles in top management. So far, however, we know very little about how these IT leadership roles are designed and how they can be distinguished from one another. This article uses Job mining of job advertisements in the public sector in order to identify competencies, responsibilities and tasks of the IT management roles by means of a qualitative content analysis and to formulate recommendations for action. While the competencies required for IT management roles include a university degree, language skills, and specialist and administrative knowledge, the responsibilities show different characteristics. The tasks are formulated in a role-specific manner, but show a number of overlaps between the IT management roles. These overlaps suggest a CTO–CDO dyad with an overarching CIO role. The practical recommendations include a higher weighting of English and digital skills as well as lifelong learning.
- ZeitschriftenartikelMaßnahmen für den Aufbau von Digital Leadership Kompetenzen für Führungskräfte im öffentlichen Sektor(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 1, 2024) Kusanke, Kristina; Kendziorra, Jennifer; Pilgenröder, Sonja; Winkler, Till J.Die erfolgreiche digitale Transformation der öffentlichen Verwaltung erfordert gut vorbereitete Führungskräfte mit entsprechenden Kompetenzen. Die vorliegende Studie zielt darauf ab, die im Rahmen einer Literaturrecherche identifizierten Maßnahmen zur Entwicklung von Digital Leadership Kompetenzen im öffentlichen Sektor empirisch zu validieren und kontrastierend zu diskutieren. Anhand von leitfadengestützten Interviews mit zehn Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern des öffentlichen Sektors auf Führungs- und Nichtführungsebene wurden die aus der Literatur identifizierten Maßnahmen zur Kompetenzentwicklung kritisch überprüft. Die Ergebnisse tragen dazu bei, das Wissen über die Anforderungen und Herausforderungen der digitalen Transformation im öffentlichen Sektor zu erweitern und zusätzliche potenzielle Maßnahmen zur Entwicklung dieser Kompetenzen im Kontext der Rekrutierung und Entwicklung von Führungskräften zu identifizieren. Die vorliegende Studie erläutert grundlegende Begriffe wie Digital Leadership und Kompetenzen, beschreibt die Methoden der qualitativen Datenerhebung und Analyse, präsentiert die Ergebnisse der Studie und diskutiert diese im Hinblick auf Forschungsfragen, Limitationen der Studie sowie Implikationen für Praxis und Forschung. The successful digital transformation of public administration requires well-prepared leaders with the appropriate competencies. The aim of this study is to empirically validate and compare the measures for developing digital leadership competencies in the public sector that were previously identified in a literature review 1 . Guided interviews with ten public sector employees at managerial and non-managerial levels were used to validate the identified competency development measures. The findings help to expand knowledge about the requirements and challenges of digital transformation in the public sector and identify additional potential measures for developing these competencies in the context of leadership recruitment and development. This study explains basic concepts such as digital leadership and competencies, describes the methods of qualitative data collection and analysis, presents the results of the study, and discusses them in terms of research questions, limitations of the study, and implications for practice and research.
- KonferenzbeitragOn the Search for Trust: Self-Sovereign Identity and the Public Sector(6. Fachtagung Rechts- und Verwaltungsinformatik (RVI 2023), 2023) Richter, Daniel; Krauß, Anna-Magdalena; Ebert, Sarah; Handke, StefanTrust in the government can be seen both as a prerequisite as well as an outcome for public sector digitization. Recently, Self-sovereign Identity (SSI) has been pursued as a means to provide an infrastructure for the secure exchange of digital credentials to public services. To enable SSI’s potentially trust-enhancing properties in digital public services, we gather necessary design factors from the perspective of the system’s user experience (UX) and the governance of technical artifacts and users. We provide a concretization of generic antecedents to trust found in the literature by using them as an analytical lens for the case of a digital public service utilizing SSI: the implementation of the direct-democratic instrument of the citizen’s initiative (“Bürgerbegehren”) in the city of Dresden, Germany. We highlight gaps in the case and literature and give recommendations concerning both the UX and credential governance to foster trust-enhancing implementations of SSI in public services.
- KonferenzbeitragThe Public Official’s Selection Parameters for E-Competence Continuous Education(INFORMATIK 2023 - Designing Futures: Zukünfte gestalten, 2023) Koddebusch, Michael; Brützke, Paul; Koelmann, Holger; Becker, JörgGiven the public officials’ importance in public sector digitalization, e-government- competence education must be designed in accordance with their individual needs. Only by fostering e-government-competences, or short, e-competences, can they actively participate in the transformative process. Although the importance of e-competences is evident, the landscape of education and continuous education offers does not address the diversity of requirements of the public sector’s workforce. Therefore, enabling public administrations to provide their workforce with appropriate continuous education is imperative. The present study sheds light on the parameters public officials apply to assess the appropriateness of a given continuous education offer for their individual situation. To achieve these insights, we conducted an in-depth interview study with a subsequent qualitative content analysis, utilizing eleven semi-structured interviews with members of the German public sector. Upon the interview results, we discovered the parameters and constructed an Entity-Relationship-Model reflecting them for future use in continuous education systems.
- TextdokumentA Reference Architecture for On-Premises Chatbots in Banks and Public Institutions(INFORMATIK 2021, 2021) Koch, Christian; Linnik, Benjamin; Pelzel, Frank; Sultanow,Eldar; Welter, Sebastian; Cox, SeanChatbots have the potential to significantly increase the efficiency of banks and public institutions. Both sectors, however, are subject to special regulations and restrictions in areas such as information security and data protection. The policies of these organizations therefore, in some cases, reject the use of cloud and proprietary products because in their view they lack transparency. As a result, the implementation of chatbots in banks and public institutions often focuses on open-source and on-premises solutions; however, there are hardly any scientific guidelines on how to implement these systems. Our paper aims to close this research gap. The article proposes a reference architecture for chatbots in banks and public institutions that are a.) based on open-source software and b.) are hosted on-premises. The framework is validated by case studies at TeamBank AG and the German Federal Employment Agency. Even if our architecture is designed for these specific industries, it may also add value in other sectors – as chatbots are expected to become increasingly important for the practical application of artificial intelligence in enterprises.