Auflistung nach Schlagwort "Service ecosystem"
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- ZeitschriftenartikelDigitalisierung als Grundlage wertvoller Zusammenarbeit – Die Gestaltung von Service-Ökosystemen in den personennahen Dienstleistungen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 4, 2020) Fischer, Simon; Lux, Anna; Guerrero, Ricardo; Ahmad, Rangina; Lohrenz, Lisa; Lattemann, ChristophDie Erwartungen von Kunden an Sach- und Dienstleistungen haben sich verändert. Einerseits stellen sie höhere Anforderungen in Bezug auf Qualität, Komfort und Personalisierung. Andererseits möchten sie gestaltend zur Erreichung dieser Werte beitragen. Um weiterhin am Markt konkurrieren zu können, müssen Unternehmen traditionelle Kunden- und Anbieterrollen ebenso hinter sich lassen, wie die Vorstellung, dass sie im Alleingang Innovationen schaffen zu können. Service-Ökosysteme werden in diesem Kontext zum Schlüssel innovativer Wertangebote und führen aktuelle Trends der Dienstleistungsentwicklung zusammen. In Symbiose mit digitalen Technologien werden sie zu einem attraktiven Instrument für die Schaffung von losen, heterogenen Partnernetzwerken, die gemeinsam innovative Dienstleistungen entwickeln und anbieten. Anhand von acht Fallbeispielen zeigt der vorliegende Beitrag auf, wie auch Unternehmen aus dem Bereich der personennahen Dienstleistungen dieses Instrument zur Aktivierung des eigenen Digitalisierungspotenzials heranziehen können. Einen Rahmen zur vergleichenden Analyse und Gestaltung kann hierbei die ‚Service Canvas‘, der vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Begleitforschung BeDien, bieten. Betrachtungspunkte wie Individualisierung, Integration, Kollaboration und Digitale Services decken Stärken, Schwerpunkte und Entwicklungspotenziale von Service-Ökosystemen auf und geben so Anhaltspunkte, wie sich Digitalisierung als Grundlage für die Zusammenarbeit zielgerichtet einsetzen lässt. Customers’ expectations towards goods and services have changed. On the one hand, customers place higher demands on quality, comfort and personalization. On the other hand, they want to be taken into consideration to contribute to this value creation. In order to continue to compete in the market, companies must leave traditional customer and supplier roles aside as well as the idea of being able to create innovations on their own. Service ecosystems become the key to develop innovative value propositions and bring together current trends in service development. In symbiosis with digital technologies, they become an attractive tool for creating loose, heterogeneous partner networks. Based on eight case studies, this article reveals how companies in the field of human-centered services, or the so-called ‘personal services’, use their service ecosystems to achieve their own digitalization potential. A framework for comparative analysis and design can be provided by the ‘Service Canvas’ of the BMBF-funded research project BeDien. Different elements such as individualization, integration, collaboration and digital services reveal the strengths, advantages and development potential of service ecosystems and thus, provide indications on how digitalization can be used in a systematic manner as a basis for collaboration.
- ZeitschriftenartikelThe Negative Effects of Institutional Logic Multiplicity on Service Platforms in Intermodal Mobility Ecosystems(Business & Information Systems Engineering: Vol. 62, No. 5, 2020) Schulz, Thomas; Böhm, Markus; Gewald, Heiko; Celik, Zehra; Krcmar, HelmutDigitalization is changing the mobility sector. Companies have developed entirely new mobility services, and mobility services with pre-digital roots, such as ride-sharing and public transport, have leveraged digitalization to become more convenient to use. Nevertheless, private car use remains the dominant mode of transport in most developed countries, leading to problems such as delays due to traffic congestion, insufficient parking spaces, as well as noise and air pollution. Emerging intermodal mobility ecosystems take advantage of digital advances in mobility services by providing individual, dynamic and context-aware combinations of different mobility services to simplify door-to-door mobility and contribute to the reduction of private car use. However, the service platforms are limited in terms of functional range, for example they may lack integrated ticketing and rely on static data, which makes intermodal mobility inconvenient. This article adopts the service-dominant logic perspective to analyze service ecosystems for intermodal mobility and their service provision. Drawing on traditional institutional literature, the authors question the assumption that service logic is dominant for all actors of a service ecosystem. By applying activity theory, the article illustrates how an institutional logic multiplicity among actors can negatively affect the functional range of service platforms. The results of a qualitative study in Germany show that, in particular, the state logic of some actors, which is characterized by the obligation to provide mobility, impairs the quality of service platforms in supporting citizens in intermodal mobility.