Auflistung nach Schlagwort "Smart Services"
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- ZeitschriftenartikelDigitale Connected-Truck-Services: Geschäftsmodelle für vernetzte Lkw(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 3, 2019) Bez, Christian; Bosler, Micha; Burr, WolfgangDie Vernetzung der Lkw ermöglicht digitale Services, die beispielsweise das Management flottenbezogener Vorgänge erleichtern oder hinsichtlich einer kraftstoff- und verschleißoptimierten Fahrweise unterstützen. Entwicklung sowie Vertrieb derartiger digitaler Angebote erfordern geeignete Ressourcen, Kompetenzen, Aktivitäten und Partner – folglich entstehen neue, datengetriebene Geschäftsmodelle. Der vorliegende Artikel analysiert diese Geschäftsmodelle für Connected-Truck-Services anhand der Erkenntnisse aus Fallstudien und Experteninterviews. The digitization of trucks enables new digital services. Such services, for example, support the fleet management and assist the driver reducing the fuel consumption or the wear of the vehicle. The development and distribution of these digital offerings require appropriate resources, competencies, value activities, and partners. As a result, new data driven business models emerge. This article analyses the digital business models for connected truck services, based on a multiple case study with expert interviews as primary data source.
- ZeitschriftenartikelDie Gestaltung gemeinsamer Wertschöpfung in Service Ökosystemen – Einsichten aus einem Digital Twin Projekt(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 5, 2022) Wache, Hendrik; Dinter, BarbaraFür die Digitalisierung der Fertigungsindustrie ist es notwendig, dass Unternehmen in neuen Partnerkonstellationen kollaborieren, um neuartige digitale Services anzubieten. Die Zusammenarbeit bei der Entwicklung von den entstehenden Service Ökosystemen hat einen großen Einfluss auf die später möglichen Geschäftsmodelle. Im vorliegenden Beitrag werden anhand eines Beispielprojektes für die Entwicklung einer Digital Twin Plattform Spannungsfelder und Lösungsmechanismen vorgestellt, die beim Aufbau von digitalen Softwareplattformen und Service Ökosystemen auftreten können. Die Spannungsfelder erstrecken sich über alle Projektphasen und resultieren aus drei Faktoren: einer fehlenden gemeinsamen Weltsicht, dem Bedürfnis nach lokaler Optimierung sowie einem Fokus auf Effizienzsteigerungen statt Innovationen. Abschließend werden Leitfragen formuliert, mit denen Spannungsfelder identifiziert werden können, um Lösungsmechanismen zu entwickeln und somit die erfolgreiche Gestaltung eines Service Ökosystems sicherzustellen. The digitization of the manufacturing industry requires companies to work together in new partner constellations to offer new types of digital services. Collaboration in the development of the emerging service ecosystems has a major influence on the business models that will subsequently be possible. This article uses an example project for the development of a digital twin platform to present areas of tension and solution mechanisms that can arise during the development of digital software platforms and service ecosystems. The areas of tension extend across all project phases and result from three factors: a lack of a common world view, the need for local optimization, and a focus on increasing efficiency instead of innovation. Finally, guiding questions are formulated that can be used to identify areas of tension in order to be able to develop solution mechanisms and thus ensure the successful design of a service ecosystem.
- Journal EditorialIntroduction to the Special Issue on Smart Service Engineering(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures (EMISAJ) – International Journal of Conceptual Modeling: Vol. 13, Nr. 13, 2018) Thomas, Oliver; Nüttgens, Markus; Fellmann, MichaelAt present, the importance of services is increasing significantly in times of modernization and digitization of production systems. While the challenges of “Industry 4.0”, the “Industrial Inter- net of Things”, cyber-physical systems and smart factories are progressively being discussed at the product level, the question of how far services can be developed on the basis of a broad information base can also be specifically raised at the service level. The resulting approaches are also subsumed under the term “Smart Services”, with “Smart” usually being used for context-sensitive services tailored to the needs of the customer. The emerging field in service research is characterized in particular by the fact that IT is no longer under- stood as a pure “transformer” of digital services, but much more as an “enabler” of completely new approaches. In order to explore these approaches, it is important to examine to what extent today’s services and existing methods of service engineering for tomorrow’s smart services can be revolutionized. Service modeling can clarify interfaces between innovative technologies and new, individual business models and thus provide a valuable basis for discussion.
- ZeitschriftenartikelModelling of a Smart Service for Consumables Replenishment – A Life Cycle Perspective(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures (EMISAJ) – International Journal of Conceptual Modeling: Vol. 13, Nr. 17, 2018) Anke, Jürgen; Wellsandt, Stefan; Thoben, Klaus-DieterSmart services are an approach for the IT-supported provision of services based on networked products. They enable new relationships between manufacturers and end users, as well as the establishment of new value-creation networks. To gain benefits from these potentials, service providers face the challenges of designing and managing smart services. This is mainly due to the complexity of the underlying cyber-physical system (CPS) as well as the individual life cycles of components and third-party services it consists of. Additionally, a number of actors and their tasks, various tangible and intangible benefits, as well as flows of material, information and money need to be considered during the planning and provisioning of the service. In this paper, we investigate the potential of modelling smart services with the Lifecycle Modeling Language (LML). To this end, we analyse the fulfillment of information need of different stakeholders based on a consumable material replenishment service for 3D printers.
- TextdokumentA Platform Framework for the Adoption and Operation of ML-based Smart Services in the Data Ecosystem of Smart Living(INFORMATIK 2022, 2022) Kortum,Henrik; Kohl,Tobias; Hubertus,Dominik; Hinz,Oliver; Thomas,OliverSmart services utilizing machine learning (ML) take a more and more important position in our daily lives. As a result, the need for a large smart living data ecosystem has emerged that links the most diverse areas of life with each other. This ecosystem is characterized by a multitude of different actors, a heterogeneous system, product and service landscape as well as high data protection requirements. To provide real added value and holistic solutions in this tension field, the orchestration of different subservices is necessary, bundling the functionality of individual smart devices and models. For this goal to be achieved, a framework that considers the complex challenges of the ecosystem focusing on the adoption and operation of smart services is required. Here our paper makes a key contribution. Based on requirements from the literature and concrete smart living use cases, we derive a platform framework for this data ecosystem.
- ZeitschriftenartikelPlattform-Ökosysteme im Bereich der intelligent vernetzten Mobilität: Eine Geschäftsmodellanalyse(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 52, No. 3, 2015) Schäfer, Tobias; Jud, Christopher; Mikusz, MartinDas heutige Verständnis von Cyber-Physischen Systemen (CPS) in Forschung und Praxis ist im Sinne eingebetteter Systeme ein vornehmlich informationstechnisches. Die weiterführende Auffassung zukünftiger CPS charakterisiert diese jedoch vielmehr als sozio-technische Servicesysteme. CPS, wie sie sich beispielsweise im Bereich der intelligent vernetzten Mobilität entwickeln, eröffnen durch die Verknüpfung von physikalischer, sozialer und softwarebasierter, virtueller Welt über CPS-Plattformen die Möglichkeit disruptiver Innovationen hinsichtlich der Entwicklung geeigneter Geschäftsmodelle in Plattform-Ökosystemen. Da kaum eine Branche das Potenzial von CPS klarer darlegt als die Automobilbranche, werden im vorliegenden Beitrag Automobile als CPS im Sinne sozio-technischer Servicesysteme verstanden und eine Analyse der den Plattform-Ökosystemen der deutschen Automobilhersteller Audi, BMW und Mercedes-Benz zugrundeliegenden Geschäftsmodelle vorgenommen. Der vorliegende Beitrag richtet sich neben Wissenschaftlern im Bereich der Geschäftsmodellforschung auch an Praktiker der Automobilbranche, die hierdurch Einblicke in die zunehmende Konnektivität von Fahrzeugen und die damit einhergehende Ausgestaltung von Geschäftsmodellen im Bereich der intelligent vernetzten Mobilität erlangen.AbstractThe understanding of cyber-physical systems (CPS) in research and practice is mostly seen in purpose of embedded systems driven by an information technology point of view. The further conception of upcoming CPS characterizes them much more as socio-technical service systems. CPS like the kind developing in the area of smart mobility open the possibility of disruptive innovations related to the development of respective business models in platform ecosystems by the combination of physical, social, software-related and virtual world. Barely one industry uses the upcoming potentials of CPS better than the automotive industry. Therefore cars are seen as socio-technical service systems in this paper. An analysis of the underlying state of the art business models of platform ecosystems of the German premium automobile manufacturer Audi, BMW and Mercedes-Benz are done within this article. This article addresses next to researchers of the field of business model research also practitioners from the automotive industry, which get insights in the increasing connectivity of cars accompanied by the design of business models in the area of smart mobility.
- ZeitschriftenartikelVon smarten Produkten zu smarten Dienstleistungen und deren Auswirkung auf die Wertschöpfung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 3, 2019) Strobel, Gero; Paukstadt, Ute; Becker, Jörg; Eicker, StefanIm Rahmen der Digitalisierung nehmen smarte Produkte und die darauf aufbauenden intelligenten Dienstleistungen einen immer größeren Platz sowohl im betrieblichen Kontext als auch im Endkundenbereich ein. Auslöser hierfür stellt vor allem die leistungsfähigere und kostengünstigere Hardware dar, welche es Unternehmen ermöglicht, zunehmend Produkte mit intelligenten und vernetzten Komponenten auszustatten. Diese smarten Produkte bieten Unternehmen und Kunden völlig neue Möglichkeiten zur Interaktion, bieten neue Mehrwerte und beeinflussen die unternehmerische Wertschöpfung an sich. Ziel dieses Beitrages ist es, einen Einstieg in das Themenfeld der smarten Produkte und Dienstleistungen zu geben und aufzuzeigen, welche Möglichkeiten diese für den Endnutzer und für Unternehmen eröffnen. In the context of digitalization, smart products and smart services based on them play an increasingly important role in the business context as well as in the end customer sector. This development is mainly due to the fact that more powerful and cost-effective hardware is available, which enables companies to increasingly equip products with intelligent and networked components. These smart products offer companies and customers completely new possibilities for interaction, offer new added value and influence the business value creation itself. This article introduces the topic of smart products and smart services and illustrates the new possibilities opening up for end users and companies.