Auflistung nach Schlagwort "Social software"
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- ZeitschriftenartikelIdentification of User Roles in Enterprise Social Networks: Method Development and Application(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 4, 2021) Hacker, Janine; Riemer, KaiThe importance of gaining insights into informal organizational structures for management purposes is acknowledged by both research and practice. However, “traditional?? approaches to analyzing informal organizational social networks involve significant manual effort and do not scale for larger datasets. Enterprise Social Networks (ESN) have emerged as important tools for informal employee interactions, such as for problem-solving and information sharing. While the analysis of ESN back end data might provide insights into the informal fabric of organizations, and in particular employees’ roles in such networks, there is a lack of systematic approaches for carrying out ESN analytics, such as for user role identification. Following a design science research process, a process-based method to identify user roles from ESN data was developed and evaluated. The method’s efficacy is demonstrated through an in-depth application in a case study of Australian professional services firm Deloitte. In doing so the paper shows how ESN data can be utilized to derive metrics that characterize participation behavior, message content, and structural network positions of ESN users.
- ZeitschriftenartikelInternet Social Networking(Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 2, 2011) Richter, Daniel; Riemer, Kai; vom Brocke, JanDer Stand der Forschung zum Internet Social Networking (ISN) auf Basis von Social Network Sites (SNS) wird detailliert analysiert. Es werden vier maßgebliche Forschungsfelder identifiziert und die jeweils wichtigsten Erkenntnisse bisheriger Arbeiten diskutiert. Insgesamt ist die bisherige Forschung stark fragmentiert und beschränkt sich auf bestimmte Plattformen (insbes. Facebook) und Nutzergruppen (insbes. Studierende). Ein umfassendes Verständnis des Phänomens „Internet Social Networking“ liegt bisher nicht vor. Insbesondere die Frage der Gestaltung und Nutzung von SNSs als Teil des betrieblichen Informationssystems ist bisher kaum untersucht worden. Basierend auf dem aktuellen Forschungsstand werden beispielhaft Potenziale für den Einsatz von SNSs in Unternehmen abgeleitet. Hierbei wird zwischen drei Anwendungskontexten differenziert: 1) Mitarbeiterrekrutierung und Karriereförderung, 2) Unterstützung virtueller Arbeitskontexte sowie 3) Interaktion mit (End-)Kunden. Teilweise können relevante Fragen in den Anwendungskontexten auf Basis bisheriger Ergebnisse der ISN-Forschung erklärt werden. Im Wesentlichen zeigt sich aber spezifischer Forschungsbedarf, der durch die Studie charakterisiert werden kann. Der Beitrag zielt auf die Entwicklung einer Forschungsagenda für das Forschungsfeld ISN und macht die bisherigen Erkenntnisse für den Bereich des Enterprise 2.0 zugänglich.AbstractAn overview of the literature on Internet social networking (ISN) is presented. The authors identify four dominant streams of research and review the key contributions to the field. The review reveals that the research field is fragmented and does not yet facilitate a general understanding of the phenomenon. In particular research is very much skewed towards certain user groups (e.g., students) and platforms (in particular Facebook). Further, implications for a corporate context are discussed. In doing so, three contexts of application are differentiated: Social network sites (SNSs) for 1) recruiting and professional career development, 2) relationship facilitation in distributed work contexts, and 3) interactions with end customers. The authors discuss SNS potentials, implications of existing ISN research and future research opportunities. In summary, they seek to contribute to a better understanding of the phenomenon of ISN and to making available the current state of ISN research for the wider Enterprise 2.0 community.
- ZeitschriftenartikelSoziale Wissensumgebungen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 2, 2014) Pawlowski, Jan M.; Bick, Markus; Peinl, René; Thalmann, Stefan; Maier, Ronald; Hetmank, Lars; Kruse, Paul; Martensen, Malte; Pirkkalainen, HenriWissensmanagement stellt ein Schlüsselelement sowohl für Wissenschaftler als auch für Praktiker in der Wirtschaftsinformatik dar. Das gilt auch für jene, die von den bisher erzielten Resultaten, die den übertriebenen Versprechungen und idealisierten Visionen nicht gerecht werden konnten, desillusioniert sind. Social Software hat als globale Erfolgsgeschichte ähnliche Erwartungen geweckt in Bezug auf die Art und Weise, wie Unternehmen mit ihrem Wissen besser umgehen können. Können diese Erwartungen jedoch in der wissenschaftlichen Forschung und in der Praxis erfüllt werden? Der Artikel versucht, aktuelle Forschungstrends und -lücken aufzuzeigen und legt hierbei einen Schwerpunkt auf soziale Wissensumgebungen. Das vorgeschlagene Forschungsprogramm weist vier Schwerpunkte auf: Die semi-permeable Organisation, Social Software in professionellen Arbeitsumgebungen, Wissen der Crowd und grenzüberschreitendes Wissensmanagement. Um diese Herausforderungen zu adressieren werden drei methodische Lösungen identifiziert: designorientierte Lösungen, analytische Lösungen und interdisziplinärer Dialog.AbstractKnowledge management represents a key issue for both information systems’ academics and practitioners, including those who have become disillusioned by actual results that fail to deliver on exaggerated promises and idealistic visions. Social software, a tremendous global success story, has prompted similarly high expectations regarding the ways in which organizations can improve their knowledge handling. But can these expectations be met, whether in academic research or the real world? The article seeks to identify current research trends and gaps, with a focus on social knowledge environments. The proposed research agenda features four focal challenges: semi-permeable organizations, social software in professional work settings, crowd knowledge, and cross-border knowledge management. Three solutions emerge as likely methods to address these challenges: design-oriented solutions, analytical solutions, and interdisciplinary dialogue.