Auflistung nach Schlagwort "Survey"
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- Zeitschriftenartikel15 Years of Semantic Web: An Incomplete Survey(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 30, No. 2, 2016) Glimm, Birte; Stuckenschmidt, HeinerIt has been 15 years since the first publications proposed the use of ontologies as a basis for defining information semantics on the Web starting what today is known as the Semantic Web Research Community. This work undoubtedly had a significant influence on AI as a field and in particular the knowledge representation and Reasoning Community that quickly identified new challenges and opportunities in using Description Logics in a practical setting. In this survey article, we will try to give an overview of the developments the field has gone through in these 15 years. We will look at three different aspects: the evolution of Semantic Web Language Standards, the evolution of central topics in the Semantic Web Community and the evolution of the research methodology.
- ZeitschriftenartikelAn Overview on Execution Strategies for Linked Data Queries(Datenbank-Spektrum: Vol. 13, No. 2, 2013) Hartig, OlafThe publication of Linked Open Data on the Web has gained tremendous momentum over the last five years. This development makes possible (and interesting) the execution of queries using up-to-date data from multiple, automatically discovered data sources. As a result, we currently witness the emergence of a new research area that focuses on an online execution of Linked Data queries; i.e. queries that range over data that is made available using the Linked Data publishing principles.This article provides a general overview on this new area. In particular, we introduce the specific challenges that need to be addressed and then focus on possible strategies for executing Linked Data queries. Furthermore, we classify approaches proposed in the literature w.r.t. these strategies.
- KonferenzbeitragApp-generated digital identities extracted through Android permission-based data access - a survey of app privacy(SICHERHEIT 2020, 2020) Momen, Nurul; Fritsch, LotharSmartphone apps that run on Android devices can access many types of personal information. Such information can be used to identify, profile and track the device users when mapped into digital identity attributes. This article presents a model of identifiability through access to personal data protected by the Android access control mechanism called permissions. We present an abstraction of partial identity attributes related to such personal data, and then show how apps accumulate such attributes in a longitudinal study that was carried out over several months. We found that apps' successive access to permissions accumulates such identity attributes, where different apps show different interest in such attributes.
- TextdokumentA Comparison of Payment Schemes for the IoT(Open Identity Summit 2017, 2017) Bohli, Jens-Matthias; Dietrich, Aljoscha; Petrlic, Ronald; Sorge, ChristophTechnologies for the IoT have reached a high level of maturity, and a large-scale deployment will soon be possible. For the IoT to become an economic success, easy access to all kinds of real-world information must be enabled. Assuming that not all services will be available for free, an IoT infrastructure should support access control, accounting, and billing. We analyze available access control and payment schemes for their potential as payment schemes in the IoT. In addition to security and privacy, we discuss suitability for direct client to sensor communication and efficiency. We show shortcomings of existing protocols that need to be addressed by future research.
- ZeitschriftenartikelDer Einfluss der Komplexität auf die Standardisierung von Geschäftsprozessen(Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 5, 2012) Schäfermeyer, Markus; Rosenkranz, Christoph; Holten, RolandUnternehmen sind mit einer steigenden Komplexität ihrer Geschäftsprozesse konfrontiert und sehen sich Problemen bei deren Standardisierung ausgesetzt. Die Erhöhung des Standardisierungsaufwands scheint dabei eine mögliche Strategie zu sein, um den Erfolg von Standardisierungsprojekten zu verbessern. Dieser Beitrag analysiert das Zusammenspiel von Standardisierungsaufwand, Geschäftsprozesskomplexität und Geschäftsprozessstandardisierung. Es werden die Hypothesen überprüft, dass steigende Geschäftsprozesskomplexität mit steigendem Standardisierungsaufwand sowie sinkender Geschäftsprozessstandardisierung verbunden ist und dass steigender Standardisierungsaufwand mit steigender Geschäftsprozessstandardisierung in Beziehung steht. Hierfür wird ein konzeptionelles Modell entwickelt und validiert. Das Modell trägt dazu bei, die Auswirkungen der Komplexität von Geschäftsprozessen auf deren Standardisierung sowie den Standardisierungsaufwand zu verstehen und zu analysieren. Zur Überprüfung der Hypothesen des Modells werden die Ergebnisse einer Umfrage unter 255 Experten aus dem Bereich Geschäftsprozessmanagement verwendet. Die Ergebnisse zeigen, dass die Komplexität eines Geschäftsprozesses einen starken positiven Einfluss auf dessen Standardisierungsaufwand hat und gleichzeitig die Standardisierung des Prozesses einschränkt. Darüber hinaus wird deutlich, dass zunehmender Standardisierungsaufwand kein Mittel ist, um die Standardisierung komplexer Geschäftsprozesses zu erreichen.AbstractToday’s organizations are struggling with increasing business process complexity and face serious problems when standardizing business processes. A possible strategy seems to be to enhance standardization efforts in order to ensure standardization success. In this paper, we analyze the triangle relationship between standardization effort, business process complexity, and business process standardization. We test the hypotheses that higher business process complexity is related to higher standardization effort and lower business process standardization as well as that higher standardization effort is related to higher business process standardization. We report on the development and testing of a conceptual model that allows to understand the impact of business process complexity on business process standardization and standardization effort. Findings from a survey among 255 business process management experts are used to evaluate our hypotheses. Our results suggest that business process complexity has to be considered as an important driver of standardization effort and constrains business process standardization. Moreover, we show that higher standardization effort cannot compensate for higher business process complexity to ensure business process standardization.
- ZeitschriftenartikelDie Digitalisierung von Personenbezogenen Dienstleistungen durch Online-Plattformen: Woher kommt die geringe Nutzung?(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 57, No. 4, 2020) Mehrwald, Pascal; Heymann, FrederikPersonenbezogene Dienstleistungen umfassen (alltags-)unterstützende Tätigkeiten beispielsweise im Bereich Haushalt, Kinderbetreuung oder Gartenarbeit und Umzüge. Diese Dienstleistungen werden allerdings von der Mehrheit der Deutschen noch nicht genutzt. Die Nutzungsraten sind gering. Obwohl es vielfältige Gründe für eine Nutzung gibt, insbesondere durch den Trend hin zu Doppelverdienerhaushalten, wird der Alltag nur selten durch die Inanspruchnahme personenbezogener Dienstleistungen unterstützt. Trotz einer starken Dynamik auf der Angebotsseite aufgrund neuer Online-Geschäftsmodelle scheinen Nutzungshürden vorhanden zu sein. Der Gegensatz von einem hohen Nutzungspotential und einer geringen tatsächlichen Nachfrage eröffnet die Möglichkeit einer Diskrepanz zwischen dem derzeitigen Dienstleistungsangebot und den Kundenbedürfnissen und -wünschen in Deutschland. Auf der Grundlage einer umfassenden Datenerhebung und Interviews mit Nutzern und Dienstleistungsplattformen präsentiert die vorliegende Arbeit 13 Annahmen, die für eine Nutzungssteigerung förderlich sein könnten. Zusätzlich soll diesem Forschungsbedarf durch eine repräsentative Befragung deutscher Haushalte begegnet werden, die sich zum aktuellen Zeitpunkt in der Erhebungsphase befindet. Die Daten ermöglichen einen Vergleich von Angebot und Nachfrage mit dem Ziel, Lücken und Verbesserungspotentiale aufzudecken. Die Ergebnisse werden zur bestehenden Literatur beitragen, indem sie Einblicke in die Kundenbedürfnisse geben und eine Analysebasis der neuen Online-Plattformen für Dienstleistungsanbieter liefern, die in der bestehenden Literatur unterrepräsentiert sind. Die Implikationen werden für Dienstleistungsanbieter, private Haushalte und die deutsche Wirtschaft von Interesse sein, da solche Dienstleistungen eine Möglichkeit darstellen, den Fachkräftemangel zu bekämpfen, die Gleichstellung der Geschlechter zu unterstützen und Arbeitsplätze für gering qualifizierte Arbeitnehmende zu schaffen. Personal services support everyday activities such as household chores, childcare, gardening or relocating tasks. However, these services are not yet used by the majority of Germans. The usage rates are low. Although reasons for a usage are manifold, in particular due to the trend towards double-earning households, everyday life is rarely supported by personal services. Despite a strong dynamic on the supply side, caused by new online business models, usage hurdles seem to exist. The contrast between a high usage potential and a low actual demand creates the possibility of a discrepancy between the current offer of services and customer needs in Germany. Based on a comprehensive analysis of and interviews with users and service platforms, this paper presents 13 assumptions that could lead to an increased usage. In addition, this research need will be enriched by a representative survey of German households, which is still being conducted at the time of writing. The data allows for a comparison of supply and demand with the aim of identifying gaps and potential for improvement. The results will contribute to existing literature by providing insights into customer needs and lays the foundation for the analysis of new online service platforms as they are underrepresented in existing literature. The implications will be of interest to service providers, households and the German economy, because personal services on online-platforms are one way to address the shortage of skilled workers, support gender equality, and create jobs for low-qualified workers.
- Konferenzbeitrag"Do Metaphors Influence the Usability of Access Control?": A Gamified Survey.(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Obrezkov, Denis; Sohr, Karsten; Malaka, RainerMetaphors are often considered to be a useful tool in user interface design. They teach a user new mechanics via transferring knowledge from one domain, where the user is experienced, to a new target domain. Specifically, this is helpful in areas with advanced technologies, such as security with its encryption and access control mechanisms. At the same time, some controversy exist on the efficacy of metaphors in user interface design. In this paper, we present our study results on the role of metaphors in a user interface for an access control decision mechanism. We performed our evaluation in a form of a web-based game, obtaining in total 143 responses. The study compared two interface metaphors along with a no-metaphor condition. Our main result suggests that metaphors in user interfaces of security applications can improve user performance, but the observed effect is limited.
- ZeitschriftenartikelDrivers and Barriers for Microservice Adoption – A Survey among Professionals in Germany(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures (EMISAJ) – International Journal of Conceptual Modeling: Vol. 14, Nr. 1, 2019) Knoche, Holger; Hasselbring, WilhelmMicroservices are an architectural style for software which currently receives a lot of attention in both industry and academia. Several companies employ microservice architectures with great success, and there is a wealth of blog posts praising their advantages. Especially so-called Internet-scale systems use them to satisfy their enormous scalability requirements and to rapidly deliver new features to their users. But microservices are not only popular with large, Internet-scale systems. Many traditional companies are also considering whether microservices are a viable option for their applications. However, these companies may have other motivations to employ microservices, and see other barriers which could prevent them from adopting microservices. Furthermore, these drivers and barriers possibly differ among industry sectors. In this article, we present the results of a survey on drivers and barriers for microservice adoption among professionals in Germany. In addition to overall drivers and barriers, we particularly focus on the use of microservices to modernize existing software, with special emphasis on implications for runtime performance and transactionality. We observe interesting differences between early adopters who emphasize scalability of their Internet-scale systems, compared to traditional companies which emphasize maintainability of their IT systems.
- ZeitschriftenartikelEindrücke und Erfahrungen von Wirtschaftsinformatikern/innen im Berufsleben(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 3, 2017) Disterer, GeorgDaten einer umfangreichen Erhebung bei Absolventen/innen des Bachelor-Studiengangs Wirtschaftsinformatik der Hochschule Hannover eröffnen einen Einblick in das Berufsleben von Wirtschaftsinformatikern/innen in den ersten Jahren nach Studienabschluss. Die Ergebnisse weisen auf eine hohe Berufszufriedenheit. Allerdings sind durchaus auch Einschränkungen der Zufriedenheit zu verzeichnen, die teilweise auf die typische Arbeitskultur in IT-Berufen zurückzuführen sind. Daneben wird das Arbeitsklima zwischen Männern und Frauen unterschiedlich wahrgenommen, auch der Wunsch nach einem ausgewogenen Verhältnis von Arbeits- und Privatleben (work-life balance) zeigt Unterschiede zwischen Männern und Frauen. Insgesamt lassen sich aus den Ergebnissen Hinweise ableiten, mit welchen Maßnahmen die Berufstätigkeiten in IT-Berufen attraktiver gestaltet werden können und damit dem Fachkräftemangel entgegengewirkt werden kann.AbstractData from a large survey of graduates of the degree program “Information Systems” (Wirtschaftsinformatik) at the University of Applied Sciences and Arts Hannover opens a glance on their professional life in the first years after graduating. The results indicate a high job satisfaction of the alumni. However, limitations are visible partly due to the occupational culture within the IT profession. Work climate as well as work-life balance is perceived differently by men and women. The results show some hints how to reduce the shortage of professionals in the IT field.
- WorkshopbeitragInvestigating Car Futures from Different Angles(Mensch und Computer 2019 - Workshopband, 2019) Stevens, Gunnar; Meurer, Johanna; Pakusch, Christina; Bossauer, PaulThe design of self-driving cars is one of the most exciting and ambitious challenges of our days and every day, new research work is published. In order to give an orientation, this article will present an overview of various methods used to study the human side of autonomous driving. Simplifying roughly, you can distinguish between design science-oriented methods (such as Research through Design, Wizard of Oz or driving simulator ) and behavioral science methods (such as survey, interview, and observation). We show how these methods are adopted in the context of autonomous driving research and dis-cuss their strengths and weaknesses. Due to the complexity of the topic, we will show that mixed method approaches will be suitable to explore the impact of autonomous driving on different levels: the individual, the social interaction and society.