Auflistung nach Schlagwort "Typology"
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- ZeitschriftenartikelA Typology of Business Process Standardization Strategies(Business & Information Systems Engineering: Vol. 63, No. 6, 2021) Goel, Kanika; Bandara, Wasana; Gable, GuyBusiness Process Standardization (BPS) is a strategy for improved efficiency and effectiveness of business processes. However, BPS approaches are known to vary much in practice, can consume inordinate time and resources, and are ill-understood. This study applies an exploratory analysis of BPS literature to identify alternative BPS strategies. The analysis identified three key decision-points when strategizing: (i) Approach to standardization (Bottom-up or Top-down), (ii) Choice of Master Process (Internal Exemplar, Internal Best-of-Breed, or External Exemplar), and (iii) Optimization of the Master Process (Yes or No). These alternative choices, in combination, yield 12 BPS strategies, which are described herein and instantiated by mapping 21 published BPS cases against the 12 strategy types. The resulting typology of BPS strategies can serve as a useful tool for researchers investigating BPS and may provide insight for practitioners when considering an appropriate BPS strategy, or in better understanding their existing implicit or explicit strategy.
- ZeitschriftenartikelBetriebstypenspezifische Referenzdatenmodelle strategischer Kennzahlensysteme der Entsorgungswirtschaft(Wirtschaftsinformatik: Vol. 53, No. 2, 2011) Dyckhoff, Harald; Souren, Rainer; Elyas, AbdullaDer Beitrag beschreibt die Entwicklung betriebstypenspezifischer Referenzdatenmodelle für das strategische Controlling der Entsorgungswirtschaft. Im Ergebnis werden für Entsorgungsbetriebe erstmals generische Ziel- und Kennzahlensysteme präsentiert und eine entsprechende Typologie von Datenmodellen für Data-Warehouse-Lösungen bereit gestellt. Zusätzlich wird eine Entwicklungsmethodik für Branchenlösungen präsentiert. Durch eine empirisch fundierte Typenbildung und die theoriebasierte Ableitung der Ziel- und Kennzahlensysteme weist sie ein hohes Maß an Struktur und Transparenz auf. Die neue Vorgehensweise integriert somit systematisch sowohl induktiv-empirische als auch deduktiv-analytische Elemente.AbstractThe paper depicts the development of reference data models for strategic key performance indicator systems specific to waste management firms providing a new comprehensive typology of generic models for data warehouse solutions. Additionally, a development methodology for industry solutions is applied, which, given the empirically founded typification process and the theoretically derived performance measurement systems, is characterized by a high degree of structure and transparency. The new approach thus systematically integrates both inductive-empirical and deductive-analytical elements.
- ZeitschriftenartikelDatengetriebene Geschäftsmodelle: Konzeptuelles Rahmenwerk, Praxisbeispiele und Forschungsausblick(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 3, 2021) Strahringer, Susanne; Wiener, MartinDatengetriebene Geschäftsmodelle (DGGM) vereinen zwei zentrale Trends des digitalen Zeitalters: die steigende Bedeutung von („Big“-)Daten und den zunehmenden Fokus auf das Geschäftsmodell als zentrale Gestaltungsebene. Nichtsdestotrotz sind die konzeptuellen Grundlagen und spezifischen Eigenschaften entsprechender Geschäftsmodelle bislang nur unzureichend erforscht und systematisiert. Basierend auf relevanten Vorarbeiten stellen wir in diesem Grundlagenbeitrag drei wesentliche Typen von DGGM vor (Datennutzer, Datenlieferanten und Datenbefähiger) und geben einen Überblick über zentrale „datengetriebene“ Konzepte, die wir in ein konzeptuelles Rahmenwerk zur weiterführenden Charakterisierung von DGGM integrieren. Die Anwendbarkeit und Nützlichkeit der drei DGGM-Typen und des entwickelten Rahmenwerks illustrieren wir anhand von drei Praxisbeispielen (KAESER, Shell Telematics und Celonis). Der Beitrag schließt mit einer Diskussion von vielversprechenden, thematischen Ansatzpunkten für zukünftige Forschungsarbeiten zu DGGM. Data-driven business models (DDBMs) combine two central trends of the digital era: the growing importance of (“big”) data and the increasing focus on the business model as the focal design layer. Nevertheless, thus far, the conceptual foundations and specific characteristics of corresponding business models have been only insufficiently researched and systematized. Based on relevant prior works, in this foundations paper, we introduce three main types of DDBMs (data users, data suppliers, and data facilitators) and provide an overview of key “data-driven” concepts, which we integrate into a conceptual framework for characterizing DDBMs. To illustrate the applicability and usefulness of the three DDBM types and the developed framework, we present three real-world examples (KAESER, Shell Telematics, and Celonis). The paper concludes with a discussion of promising directions for future research on DDBMs.
- ZeitschriftenartikelIntelligent Assistants(Business & Information Systems Engineering: Vol. 64, No. 5, 2022) Dhiman, Hitesh; Wächter, Christoph; Fellmann, Michael; Röcker, CarstenIntelligent assistants are an increasingly commonplace class of information systems spanning a broad range of form and complexity. But what characterizes an intelligent assistant, and how do we design better assistants? In the paper, the authors contribute to scientific research in the domain of intelligent assistants in three steps, each building on the previous. First, they investigate the historical context of assistance as human work. By examining qualitative studies regarding the work of human assistants, the authors inductively derive concepts crucial to modeling the context of assistance. This analysis informs the second step, in which they develop a conceptual typology of intelligent assistants using 111 published articles. This typology explicates the characteristics (what or how) of intelligent assistants and their use context (who or which). In the third and final step, the authors utilize this typology to shed light on historical trends and patterns in design and evaluation of intelligent assistants, reflect on missed opportunities, and discuss avenues for further exploration.
- ZeitschriftenartikelTypische Profile digitaler Kompetenzen: Eine clusteranalytische Untersuchung digitaler Kompetenzen im Arbeitskontext(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 1, 2024) Merchel, Robin; Kampschulte, Kathleen; Nauth, Kathrin; Pöppelbuß, JensTypologien reduzieren die Vielfalt menschlicher Merkmale auf eine geringe Zahl an Merkmalsausprägungen, die die Wirklichkeit vereinfachend abbilden und so die Ableitung organisationaler Interventionen ermöglichen. Für den Umgang von Menschen mit der Digitalisierung wurden bereits mehrere Typologien mit vier bis sieben Typen bzw. Clustern aufgestellt, wobei dies z. B. auf Basis der Intensität der Mediennutzung, der Begeisterung für digitale Umbrüche oder der Fähigkeiten der Beschäftigten geschah. In der vorliegenden Arbeit werden neun digitale Kompetenzen von n = 645 Beschäftigten im Rahmen einer Fragebogenstudie (Oktober 2021–April 2022) erfasst. Mithilfe einer Clusteranalyse werden vier typische Profile digitaler Kompetenzen identifiziert, die als (1) begeistertes, (2) balanciertes, (3) naives und (4) ablehnendes Cluster bezeichnet werden. Die vier Cluster zeigen Zusammenhänge zu den wahrgenommenen organisationalen Lernmöglichkeiten, zum Techno-Engagement und zum Persönlichkeitsmerkmal der Offenheit. Sie spiegeln bisherige Forschung zur Typologisierung von Beschäftigten im Umgang mit der Digitalisierung präzise wider. Somit stellen sie ein generalisierbares, stabiles und bedeutsames Muster dar, das für organisationale Interventionen zur Steigerung der digitalen Kompetenzen und der Bereitschaft für digitale Umbrüche genutzt werden kann. Typologies reduce the diversity of human characteristics to a small number of profiles that represent reality in a simplified way and thus enable the derivation of organisational interventions. Several typologies with four to seven types or clusters have already been established for people’s dealings with digitalisation by means of the intensity of media use, enthusiasm for digital upheavals or the skills of the employees. In this paper, nine digital competencies of n = 645 employees are recorded in a questionnaire study (October 2021–April 2022). Using a cluster analysis, four typical profiles of digital competencies are identified as (1) enthusiastic, (2) balanced, (3) naïve and (4) rejecting clusters. The four clusters show correlations with perceived organisational learning opportunities, techno-engagement and the personality trait of openness. They precisely reflect previous research on the typologisation of employees in dealing with digitalisation. Thus, they represent a generalisable, stable and significant pattern that can be used for organisational interventions to increase digital competencies and readiness for digital transformation.